Bilen er utrydningstruet: Nesten ingen kjøper cabriolet

For ti år siden var én prosent av de nye personbilene cabrioleter. Nå er andelen nede i 0,1 prosent, og biltypen er rett og slett utrydningstruet.

MIKROSKOPISK SALG: Cabrioletsalget i Norge er forsvinnende lite, og flere importører har helt sluttet med slike biler. Det er levert tre Mini Cabrio i år, mens Volkswagen Beetle ikke lenger er i salg.   Foto: Heiko Junge / NTB scanpix

Saken oppdateres.

Cabrioleter har aldri hatt et stort markedet i Norge, og nå er det blitt enda mindre. Før var drømme-ekstrabilen en cabriolet, i dag ønsker vi oss heller en elbil som ekstrabil, mener Karl Eirik Haug, biljournalist, -forfatter og redaktør for Carl's Cars.

– Jeg tror elbilen er den nye cabrioleten, det vil si den nye ekstrabilen. Cabrioleten var biltypen vi drømte om for å få friheten alle andre ikke hadde, mens det i dag er elbilen som gir unike privilegier. Med elbilens ekstreme popularitet er behovet for cabrioleten borte, sier Haug.

Gjennom årets tre første måneder har kun 36 nordmenn skaffet seg en takløs bil. BMW, som tidligere har hatt et pent salg av slike biler, har ikke levert en eneste bil. Samme importør har kun registrert tre nye Mini i cabrioletversjon. I 2015 sto biler fra Mini- og BMW-importøren for omtrent halve salget av slike biler i Norge.

Marius Tegneby, kommunikasjonssjef hos den norske BMW-importøren, trekker frem den samme dreiningen i personbilmarkedet som Haug, fra takløs til elbil.

– Husk også at utvalget coupeer og andre nisjemodeller har økt betraktelig de siste årene, sier han.

BESTSELGER: I 2003 ble det solgt 279 nye Peugeot 307 cabriolet i Norge. Foto: Annemor Larsen   Foto: Larsen, Annemor

Ingen fra Volkswagen

Volkswagen har i lang tid hatt en kabrioletmodell tilgjengelig, men etter at Beetle-modellen nylig forsvant fra det norske markedet, er det ingen igjen.

– Det er volumet som er for lite, det gjør at vi ikke lenger tilbyr noen cabrioleter fra Volkswagen her. Vi har heller ingen planer om å ta inn noen i tiden fremover, sier Anita Svanes, informasjonssjef hos den norske Volkswagen-importøren.

Hun mener også at årsaken til det sviktende cabrioletsalget i Norge er at veldig mange nordmenn har byttet ut nummer to-bilen, som cabrioletene gjerne var, med elbil. I tillegg til at det de senere årene har vært få nyheter å velge mellom i segmentet. Internasjonalt har heller ikke Volkswagen noe utvalg å snakke om, bortsett fra at Beetle fortsatt leveres i noen markeder.

– Volkswagen T-Roc kommer som cabriolet i 2020, men blir neppe lansert i Norge, sier Svanes.

Billigere

Fra 2015 til 2016 økte mengden nyregistrerte cabrioleter ganske kraftig, fra 189 til 400 biler, ifølge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken. Årsaken var hovedsakelig én modell, Mazda MX-5, som kom i ny utgave.

– Vi tror på fortsatt godt salg av MX-5 i 2018, og forventer å lande et sted mellom 80 og 100 registreringer. Og det er RF-utgaven som vil utgjøre den største delen av salget, sier Petter Chr. Grüner Brinch, PR-sjef hos den norske importøren. RF-utgaven er en targa-variant, der man bare kan fjerne takplaten.

FIKK FART PÅ SALGET: Da Mazda MX-5 kom i ny utgave i for et par år siden, bidro den til vekst. Foto: Morten Abrahamsen / NTB   Foto: Sørbø, Krister / NTB scanpix

– Det totale cabrioletsalget er veldig av avhengig av volumdrivere. Et eksempel er Mazda MX-5. Samtidig har cabrioletsegmentet endret seg. Går man noen år tilbake, var jo Volvo C70 Cabrio og Opel Astra Cabriolet på markedet, nå er det blitt færre av de modellene, og det er fortrinnsvis premiummerkene som har anledning til å ta frem nisjemodeller, sier Tegneby i BMW.

I cabrioletens storhetstid i Norge var modellene som solgte mest, relativt rimelige. I 2004 hadde biltypen en markedsandel på 1,2 prosent med totalt 1335 eksemplarer. Den gang var det Peugeot, og modellen 307, som var bestselger, med 279 nye registreringer. De leverte i tillegg 206 som cabriolet, 91 stykker.

Nest mest solgt var Mercedes-Benz SLK med 171, fulgt av Saab 9–3 med 154. Peugeot har ikke solgt noen cabrioleter i Norge siden 2014, da ble det registrert én 308.

LITE TAKLØS JUBEL: Elbilen har tatt over som bil nummer to, som cabrioleten var tidligere. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix   Foto: Heiko Junge / NTB scanpix

RIMELIGE ALTERNATIVER: I 2006 var det et langt større utvalg av relativt billige cabrioleter. Foto: Bjørn Aslaksen   Foto: Bjørn Aslaksen

Noen nyheter

Tegneby sier de vil tilby biler i dette segmentet også i tiden fremover. BMW kommer snart med en ny Z4 og i8 Roadster, i tillegg til en oppgradert versjon av Mini Cabrio.

– Så selv om tallet på nye BMW-cabrioleter er lavt så langt i 2018, så vil det bli flere biler utover.

Karl Eirik Haug synes det er leit at cabrioleten er på vikende front.

– Ja, det gjør noe at cabrioleten blir borte. Fordi det å skjære av taket på en bil gir en helt annen bilopplevelse. Vi har få sommerdager med pent vær her i landet, og vet å feire dem. Bedre feiring enn cabriolet er vanskelig å finne.

FLERE MODELLER: Det er fortsatt over 30 forskjellige kabrioletmodeller tilgjengelig i Norge. BMZ Z4 kommer snart i en helt ny utgave, mens Audi TT fortsatt er til salgs. Foto: Krister Sørbø / NTB scanpix   Foto: Morten Abrahamsen / NTB tema

De 32 kabrioletmodellene som er tilgjengelige i Norge i dag.

Aston Martin:

V12 Vanquish

V12 Vantage

V8 Vantage

Audi:

A3

A5

R8

TT

BMW:

2-serie

4-serie

6-serie

I8

Fiat:

124 Spider

500

Ford:

Mustang

Jaguar:

F-Type

Range Rover:

Evoque

Mazda:

MX-5

Mercedes:

AMG GT

C-klasse

E-klasse

S-klasse

SL

SLC

Mini:

Kabriolet

Morgan:

4/4

Plus 4

Plus 8

Roadster

Nissan:

370Z

Porsche:

718 Boxster

911

Smart:

Fortwo

Kilde: Kjøretøydata

På forsiden nå