Ekspertene svarer: Bør jeg velge et sjeldent bilmerke?

Det er mulig å gjøre en god handel, men én ting bør du være klar over.

ULEMPER: Å kjøpe bil fra et mindre kjent merke, som Izusu, Dacia eller SsangYong, kan innebære noen ulemper.  Foto: Montage / Aftenposten / NTB scanpix

Saken oppdateres.

Når det kommer til å kjøpe ny bil, er nordmenn nokså forutsigbare.

Volkswagen og Toyota er blant merkene som lenge har tronet på toppen av salgslisten, men de siste årene har de fått konkurranse av Nissan, BMW og Tesla – mye takket være nye, populære elbilmodeller.

Men hva med de mindre kjente merkene? Kan det lønne seg å velge en av de mer «sjeldne» modellene?

Sjeldne, men gode

– I utgangspunktet er det ikke noen åpenbare ulemper med å kjøpe et mindre kjent merke. De fleste nye biler er gode og velutstyrte, sier Nils Sødal, fungerende kommunikasjonssjef i NAF.

RIMELIG DEAL: Fungerende kommunikasjonssjef Nils Sødal i NAF sier man kan sikre seg en god pris på en litt sjeldnere bilmodell.  Foto: Erik Norrud

Blant disse merkene finner man for eksempel:

  • SsangYong
  • Dacia
  • Lancia
  • Isuzu
  • DS

– Dessuten er Fiat og Renault store merker som selger lite i Norge sammenlignet med andre europeiske land. Land Rover er populær mange steder, men gjør det ikke veldig bra i Norge, sier Sødal.

Kan jeg få et bedre tilbud?

Sødal i NAF mener det er grunn til å vurdere et av merkene med mindre etterspørsel.

Han sier noen merker, som Dacia, kommer med noe mindre sikkerhetsutstyr enn andre. Men på den andre siden kan du faktisk sikre deg en rimeligere ny bil fremfor en bruktbil:

– Noen av de mindre kjente bilene er til og med mer velutstyrt, fordi forhandlerne legger på litt mer for å selge flere biler, sier Sødal.

Han anbefaler at man sjekker ulike tilbud hos forhandlerne og forhandler seg frem til et rimeligere og bedre biltilbud.

Én ulempe

Heller ikke reservedeler eller annet utstyr trenger å være problematisk bare fordi bilen selges i mindre opplag i Norge, ifølge Sødal.

– Så lenge det finnes en forhandler, har man også tilgang til verksted og deler. Dessuten brukes ganske mange slitedeler på tvers av bilmerker. Pris på deler henger uansett sammen med eksklusivitet, mer enn omfanget av salget i ett land. Bilmarkedet er veldig internasjonalt, sier han.

Men det er én ting du må huske på dersom du vurderer en litt mer ukjent modell.

– Ulempen er når du skal selge bilen igjen på bruktmarkedet. Du får nok solgt den, men det går mest sannsynlig saktere og du risikerer å få en lavere pris enn for en mer populær modell, sier Sødal, og legger til at i verste fall kan «vinninga gå opp i spinninga».

– Du betaler for status

Daglig leder Morten Altmann i Norsk Bilpool, som megler mellom bilforhandlere, sier et mindre kjent merke kan være et godt alternativ for dem som ikke er så opptatt av bil.

SMART: Daglig leder Morten Altmann i Norsk Bilpool sier smarte forbrukere kan sikre seg en god deal på mindre kjente bilmerker.  Foto: Privat

– Du betaler for statusen på merket og hvor etterspurt bilen er. Som smart forbruker kan du sikre deg en god deal hvis du er ute etter en ny bil med gode garantier, sier han.

Han tror ikke merkeforhandlerne vil gå med på en lavere pris, men tror det er gode muligheter for å forhandle seg til ekstra goder.

– Ingen vil undergrave sitt eget merke ved å selge en bil for en pris som senker markedsverdien. Men å legge på litt mer utstyr eller et par års ekstra garanti kan nok forhandleren gå med på. Er du heldig kan du kanskje få mer dersom du bytter inn en gammel bil mot en helt ny, men mindre populær modell, sier Altmann og understreker at forhandlerne også er opptatt av å markedsføre sine merker.

Elbilmarkedet skiller seg ut

Det norske elbilmarkedet er på vei oppover i full fart, og det er spesielt Nissan, Tesla, Volkswagen og BMWs modeller som driver etterspørselen.

– Men det finnes noen mindre og litt eldre modeller tilgjengelige som brukt eller bruktimport, sier kommunikasjonsleder Petter Haugneland i Elbilforeningen.

Kommunikasjonsleder Petter Haugneland i Elbilforeningen mener markedet for mindre vanlige og gjerne importerte elbiler kommer med noen ulemper man bør være obs på.  Foto: Elbilforeningen

Han nevner blant annet tidligere norske modeller fra Think og Buddy, eller mindre kjente elbiler som Tazzari, som stort sett er tilgjengelig i Norge via uautoriserte forhandlere som importerer brukt fra utlandet.

De lange ventelistene på nye elbiler har bidratt til at dette markedet har vokst, til tross for at bruktmarkedet for elbil fortsatt er lite i Norge. Haugneland sier de importerte bruktbilene har vært litt billigere, men trekker frem en rekke potensielle ulemper:

– Man bør være obs på at det ikke alltid er det samme servicetilbudet for disse bilene over hele landet. Det kan også være en utfordring at ikke alle har norsk garanti på batteriet, og kanskje ikke tilgang til norske apper. Avhengig av hvor de kommer fra er de ikke nødvendigvis utstyrt med nordiske vinterpakker heller, sier Haugneland.

Han tror de fleste vil foretrekke å kjøpe en bruktbil med garanti og servicehistorikken tilgjengelig hos en autorisert forhandler.

– Derfor vil du antageligvis få mindre penger dersom du vil selge den igjen, sier Haugneland. Men en billigere elbil kan duge bra for mange, så lenge de er klar over begrensningene på forhånd.

På forsiden nå