Her er biler eierne kan tjene rått på

Eier du en luftkjølt Porsche fra tidlig 1980-tall eller en Mercedes Pagode fra rundt 1970, kjører du rundt i en gullgruve.

Stiger i verdi: Werner Holvik i Norsk Mini Cooper Club sier han bare vet om en i miljøet som tenker finansielt rundt kjøp og salg av den særegne bilen. – Men det er greit å vite at bilene stiger i verdi, sier han. Holvik tror han nå kunne fått 150.000 kroner for den brune Mini 1000 fra 1970, en bil som kostet 21.000 kroner som ny.   Foto: JØRN-ARNE TOMASGARD

Saken oppdateres.

For de fleste av oss er verditap den største utgiftsposten ved å eie bil. Men på et tidspunkt går noen gamle biler over til å bli ettertraktede samleobjekter. Da stiger verdien rett til værs.

Generalsekretær Stein Christian Husby i Landsforbundet av Motorhistoriske Kjøretøyklubber (LMK) ramser opp noen biltyper som har steget bratt i verdi i løpet av få år.

  • Alt av luftkjølte Porscher, ulike varianter av klassiske 911 og 964 produsert på tidlig 1980-tall.
  • Mercedes Pagode W113 280 SL produsert fra 1968 til 1971.
  • Jaguar E-Type produsert fra 1961 til 1970.
  • Ferrari fra 1960-tallet har generelt god vekst, det samme kan sies om Lamborghini.
  • Når det gjelder Mercedes Gullwing 300SL produsert mellom 1954 og 1957, snakker vi i prissjiktet ti millioner kroner.

Tyske krigskjøretøy høyt i kurs

– Det finnes et par stykker slike Mercedes Gullwing her i Norge. De er særpreget av «måkevingene» med dørene som går oppover. Dette er blitt ikoniske biler. For ti år siden kostet en Gullwing en til to millioner kroner. Nå kan du gange med ti, sier Husby.

En Mercedes Gullwing 300SL fra 1955, slik som denne som ble vist frem på en veteranbilutstilling i Bonn i Tyskland i 1998, er verdt rundt ti millioner kroner.   Foto: Arnd Wiegmann / Reuters

Foreningen har god kontroll på verdiutviklingen av historiske biler fordi de har et samarbeid om forsikring med forsikringsselskapet If. Noen typer biler stiger bratt i verdi, dette må forsikringen gjenspeile.

– Et av de mest verdifulle kjøretøyene vi har i denne forsikringsordningen er et tysk krigskjøretøy brukt i andre verdenskrig. Dette er forsikret til en verdi av ti millioner kroner. Generelt er alt av tyske krigskjøretøy fra andre verdenskrig svært etterspurt på det internasjonale markedet. Derfor presses verdien opp.

Har steget 700.000 på tre år

Ifølge Husby har luftkjølte Porscher vokst raskt siste tre-fire årene. Det var slutt på produksjonen av den luftkjølte Porsche 911 i 1998.

– Alt av luftkjølt Porsche har sagt «pang». Det kan være klassiske 911, 964, Carrera eller løpsvarianter. Tidlig på 1980-tallet kunne man kjøpe slike biler nye for 300.000-400.000 kroner, det kunne man også for tre-fire år siden. Nå kan du få en million kroner for en slik bil. En Mercedes Pagode W114 280, en todørs åpen SL produsert fra 1968 til 1971 kunne du få for 200.000 kroner for ti år siden. Nå koster de fra 700.000 til 1,2 millioner kroner. I det samme prissjiktet finner du Jaguar E-Type. En fin Ferrari fra 1960-tallet ble eksportert ut av Norge i 2016 for 2,7 millioner kroner, forteller Husby.

1960–1970: Jaguar E-Type ble et statussymbol på 1960-tallet. De første ble produsert i 1961. (FOTO: Martyn Goddard / Corbis / NTB scanpix) 

Summene er likevel bare småpenger sammenlignet med de største «bruktbilhandlene» internasjonalt.

I 2014 ble en Ferrari 250 GTO fra 1962 solgt for 28,5 millioner dollar under en auksjon i California, tilsvarende 234 millioner kroner. Det var da ny rekord for en bil solgt på auksjon.

  • Les mer om det her:

Ikke alle veteranbiler stiger

Ifølge Husby finnes det ikke et åpent norsk marked for kjøp og salg av veldig eksklusive biler.

– Du har finn.no der jeg vil tro 90 prosent av «brød og smør» blir lagt ut. Vi vet at også internasjonale aktører følger nøye med på norske nettsteder, og velholdte biler av attraktive modeller forsvinner ofte til utlandet når de blir lagt ut for salg, sier han og legger til:

– Men dette går begge veier. Mange i Norge kjøper også biler fra utlandet. Omsettes det veldig eksklusive biler her i landet skjer det i lukkede miljøer. Eller de blir solgt gjennom internasjonale auksjoner som Bonhams i Danmark eller Sotheby’s i England. Da snakker vi helt andre prisklasser enn Porsche 911, det tar de ikke inn hos Bonhams og Sotheby’s.

SJELDEN KLASSIKER: Når det kun er laget ti stykker, og det er en Ferrari fra 60-tallet, blir prisen deretter. Foto: Tom Gidden / RM Auctions  Foto: Tom Gidden ©2016 Courtesy of RM Auctions

Ifølge Husby er det langt fra alle veteranbiler som tar av prismessig.

– Førkrigsmodeller som T-Ford og A-Ford koker ikke på markedet. Verdiene på disse har stått fullstendig stille og sunket siden 1980-tallet. Det ble laget mange gode biler fra 1950-tallet og utover. Det handler nok om at de fortsatt er attraktive å kjøre, tror Husby.

Lamborghini Miura P 400S ble lansert mot slutten av 1960-tallet. Denne modellen ble stilt ut på Motorfestivalen i Oslo i 2005, og var tidligere eid av Frank Sinatra  Foto: Grundseth, Dag W.

– Vi har 50.000 medlemmer og jeg vil tro det er få av dem som ser på bilene som en finansiell investering. Det handler mer om genuin interesse og lidenskap. Da er verdien revnende likegyldig. I de fleste tilfeller der du gjør et seriøst arbeid med rehabilitering av en veteranbil øker ikke verdien proporsjonalt med kostnaden. Men du gjør det for egen glede.

Mini ble god forretning

Werner Holvik er styremedlem og webansvarlig i Norsk Mini Cooper Club. Et miljø med 350 medlemmer og 1300 følgere på Facebook. Han bekrefter at tiden han bruker på bilene ikke er finansielt betinget.

– Men det er greit å vite at bilene stiger i verdi. Klassiske Minier er samleobjekter og stiger i verdi hele tiden, mener han.

– Mini er en kultbil som mange høyprofilerte mennesker kjører, sier Werner Holvik i Norsk Mini Cooper Club   Foto: JØRN-ARNE TOMASGARD

Det er likevel snakk om helt andre summer for denne særegne bilen enn for italienske og tyske sportsbiler.

– Den dyreste Minien jeg har hørt om var en som Ringo Starr hadde eid. Den ble solgt for 800.000-900.000 kroner. Mini er jo en kultbil som mange høyprofilerte mennesker kjører.

Holvik har fire Minier, blant dem to gamle. Blant annet en Mini 1000 fra 1970. Den ble kjøpt på Sandane der han bor, og var malt med rulle da han kjøpte den. Nå er den brunlakkert og skinnende blank.

– Prisen på disse bilene i 1968 var 21.300 kroner på kampanje. Nå kunne jeg nok fort fått 150.000 kroner for den. Den andre er en 1998-modell som jeg kjøpte for omkring 40.000 kroner for fem år siden. Nå går den glatt for 100.000 kroner.

Ryktet går fort i det norske Mini-miljøet når en bil er til salgs.

– Det er lett å få solgt om du har en fin bil.

Dyreste 13 millioner kroner

Kommunikasjonsdirektør Jon Berge i forsikringsselskapet If sier de forsikrer 40.000 veteranbiler gjennom avtaler med LMK og den norske AmCar-klubben.

– Det dyreste kjøretøyet vi forsikrer for tiden er en bil til 13 millioner kroner. Det er en veldig spesiell bil som det finnes få av, så jeg ønsker ikke si mer om type av hensyn til kunden. Men når det er snakk om biler i denne verdiklassen er det i kategorien samlere, sier han.

Han bekrefter at noen biltyper stiger raskt i verdi, og han sier det kan være vanskelig å vurdere verdien.

– Vi samarbeider tett med klubbene og eierne, og er avhengig av et tillitsforhold. De følger med på verdiene og vi stoler på dem. Vi er nøye med å si at kundene må gi oss tilbakemelding hvis de vet at bilen har steget i verdi, slik at vi kan forsikre den reelle verdien.

På forsiden nå