Lexus LS 500h prøvekjørt: En sær luksusbil

Origami, kongesete og titrinns girkasse: Lexus LS 500h er noe helt for seg selv.

FLAGGSKIP: Dette er Lexus’ største og mest luksuriøse bil, og de lager bilmarkedets mest feilfrie produkter. Visstnok må en Lexus-arbeider først ha jobbet 20 år i Toyota før vedkommende er kvalifisert til å ta i en Lexus.  Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Saken oppdateres.

Lexus flaggskip, LS 500h, er en fascinerende bil. Bilen har et utseende det er umulig å stille seg likegyldig til. Det er en bil man enten liker eller rister på hodet av, utvendig som innvendig.

Der Lexus for noen år siden prøvde alt de kunne på å lage biler man ikke la merke til, har de i den senere tiden kjørt i motsatt retning.

Fronten byr på bilmarkedets mest voldsomme grill, og på en bil som er så diger som LS, virker det som den kan sluke en småbil i forbifarten.

For folk som savner den gode gamle støtfangeren, må LS være en sjokkerende opplevelse. Her er det aggressiv design så å si uten horisontale linjer. Bilen roer seg litt ned langs siden og bak, men det er på ingen måte en bil for folk som ønsker å skli ubemerket gjennom livet.

Med en lengde på 523 centimeter tar den dessuten opp mye plass i trafikkbildet. I kjent Lexus-tradisjon er det en ikke-ladbar hybrid. Under panseret er det en V6-motor, i forrige generasjon var det en V8. Total systemeffekt er 359 hestekrefter, 86 mindre enn tidligere, mens vekten er 100 kilo lavere.

Tekniske data:

Lexus LS 500h Luxury

Pris: 1.506.800 kroner

Pris testbil: 1.668.900 kroner

Motor: V6 syl. Bensin. 3456 ccm. 299 hk v. 6600 o/min. 350 Nm v. 5100 o/min. 179 hk elmotor. 300 Nm. Systemeffekt 359 hk 600 Nm.

Aks: 5,5 sekunder

Toppfart: 250 km/t

Forbruk: 0,7 l/mil (blandet)

Utslipp: 161 g/km CO₂. 2,4 mg/km NOx

Bagasjerom: 430 liter

LxBxH: 5235/1900/1470 mm

Egenvekt: 2350 kilo

STOR OG STILIG: LS-modellen har gått fra å være en anonym luksusbil til en særegen og stilig bil. Den nye versjonen er for øvrig kun tilgjengelig i én størrelse, som 523 centimeter lang. Billigste versjon starter på 1,16 millioner kroner, 400.000 under utgaven den erstatter.  Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Titrinns girkasse

Såpass mye krefter gjør dette til en rask maskin, men kjøreopplevelsen er litt snodig. Under akselerasjon er lyden skarp og mekanisk. Ikke brummende, som man egentlig forventer fra en bil som dette. Bilen tillater også at motorlyden siger inn i kupeen når turtallet vokser.

Kreftene disponeres av en girkasse som byr på absurde ti trinn. Det er riktignok det Lexus kaller en hybrid-automat, en konvensjonell girkasse med elektrisk styrte trinn, det vil si at den egentlig er trinnløs. Girene kan styres via hendler på rattet, og det blir ganske rart.

Mellom hvert gir skiller den noen hundre omdreininger i turtall, da er det i hvert fall bra at hendlene er utført i metall på aller beste vis.

HEFTIG TRYNE: «Spindelgrillen» som Lexus innførte for noen år siden, gir bilen et helt eget uttrykk. Noen digger den, andre mener fronten ser ut som en barbermaskin.  Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Draget er jevnt og godt, uten at det føles særlig eksplosivt, hvilket stemmer godt med biltypen. Lang akselavstand og avanserte dempere gjør at bilen flyter over ujevnheter, men den får litt skjelven hvis veien er i norsk telehivstandard.

Bilen tar svinger på en smidig måte, idet den «krymper» og kjennes lettere enn den solide totalvekten skulle tilsi.

Uvant styring

Samtidig er styringen merkelig. Den er vektet på en måte som er uvant. Ofte er motstanden minst når man gjør et utslag, mens den kjennes tyngre når man retter opp.

Følelsen av kontakt med underlaget er i tillegg distansert. Det var i det hele tatt litt vrient å bli helt dus med bilen.

Det kan tenkes at dette er en Lexus-formel som de dedikerte merkeentusiastene setter pris på, men Audi A8, BMW 7-serie og Mercedes S-klasse er bedre å kjøre.

L-FORM: L-formen går igjen i speil, lykter og andre detaljer. LS 500h har en ekstremt gjennomført design.  Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Origami-design

Der det er vanskelig å toppe LS, er når det gjelder opplevelsen av at dette er en unik bil. Interiøret er helt spesielt.

Testbilens dørblader er utstyrt med stoff i origami-design og et lite kitschkunstverk av en glassplate. Det koster riktignok 150.000 kroner ekstra, men i et søylebasert hjem kunne man hengt dørdekoren opp på veggen.

KITSCH: Origamibrettet stoff og glasskunst i døren. Det er unikt, og koster 150.000 kroner ekstra.   Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Resten innvendig har også sin helt egen stilart. Foran sjåføren er det en liten digital klokke som viser nødvendig kjøreinformasjon, den er flankert av analoge instrumenter for motortemperatur og bensintank.

Sentralt er det en svær skjerm, med en liten fancy klokke i hjørnet. Klokken ser både elegant og malplassert ut. Skjermen styres via en berøringsflate på midtkonsollen. Det fungerer brukbart.

EKSTRAVAGANT: Kupeen er diger, og dashbordet har en design man ikke finner noe annet sted. Med noen svært uvanlige løsninger. Kjøreinnstillingene befinner seg i skruknotter øverst foran føreren, for eksempel. Menyene på skjermen styres via berøringsflaten ved girspaken.  Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Kongesete

Kongesetet i bilen er til høyre bak. Der kan man strekke ut en fotskammel – hvis man først har kjørt passasjersetet foran helt frem – og man er i interkontinental businessklasse.

Er fører eller passasjer litt frosne når de setter seg inn, vil bilen justere temperaturen rundt personen for at han eller hun fortest mulig skal oppleve en behagelig temperatur. Intet er overlatt til tilfeldighetene.

BUSINESSKLASSE: Velger man den topputstyrte «Luxury»-versjonen, får man et Ottoman-sete på høyre side bak, med fotskammel, massasje, punktstyrt varme og selvsagt en skikkelig tv-skjerm.  Foto: Morten Abrahamsen / NTB

En unik bil

Lexus LS er en unik bil, som enten treffer eller forblir et kjøretøy man ikke helt kommer overens med. En særing i et segment laget for statsoverhoder, konger og dronninger.

Ofte har slike biler vært veldig konservative, men skal man først ha en bil i denne klassen, har man vel kjørt forbi beskjedenhet og anonymitet for lenge siden. Og da gir Lexus LS 500h mening.

Pluss og minus

+

  • Helt utrolig byggekvalitet
  • Stilig form
  • Utstyrsnivået er ekstremt

  • Middels kjøreegenskaper
  • Ikke alt er like smakfullt
På forsiden nå