Lønner det seg å lease eller kjøpe bil? Dette velger ekspertene

Vi har spurt tre personer som alle er tett på bilbransjen.

VALGETS KVAL: Hittil i år er det registrert solgt 96.025 biler, opplyser Opplysningsrådet for veitrafikken AS. Men mange velger også å lease.   Foto: Shutterstock/NTB scanpix

Saken oppdateres.

Bilkjøp er komplisert, og mange hensyn skal tas – både med tanke på økonomi, størrelse på bilen, drivstoff og forbruk. En debatt som ikke ser ut til å gå over med det første, handler om hvorvidt du bør eie eller lease bilen din.

Sistnevnte har de siste årene appellert til mange bilkunder, og i fjor uttalte NAF at det i en periode kunne være lurere å lease enn å kjøpe.

Vi er inne i en tid hvor bilvalg er spesielt vanskelig, sier kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF.

– Det er heller ikke ett svar om hva man bør velge som gjelder for alle. Derfor er det viktig at hver enkelt tenker gjennom hvilket behov man selv har før man velger om man skal lease eller eie, sier han.

Vi har spurt tre personer, inkludert Sødal, som alle er tett på bilbransjen. Hva velger de selv, og hva tenker de er mest lønnsomt å gå for?


HAR KJØPT, MEN MENER DET ER LUREST Å LEASE: Espen Stensrud, ansvarlig redaktør i Autofil.  Foto: Henning Jensen

Espen Stensrud, ansvarlig redaktør i Autofil

1. Har du valgt å lease eller kjøpe? Hvorfor?

– Jeg har inntil nå valgt å kjøpe bil. Nytt har vært for dyrt, og derfor har jeg satset på brukt hvor det verste verditapet er tatt. Men vi ser nå at forhandlere rigger seg for å lease ut bruktbiler de har på lager. Dermed bør det være aktuelt for flere.

2. Hva slags bil eier du?

– Altfor mange, hehe! Jeg har tre biler: En Land Rover Discovery og en Ford S-Max. Begge 7-setere med politisk ukorrekt diesel – og med skiboks på taket. I tillegg en herlig veteran VW 1303S Boble som bare får lufte seg på godværsdager.

3. Hva tenker du er mest lønnsomt av de to alternativene? Hva bør en velge?

– I dag, hvor bil og bilbruk er i den største endringen på hundre år, tror jeg at det kan være lurt å lease. Fordi teknologien og markedet er i så rivende utvikling at det som var forutsigbart nå kanskje ikke er like attraktivt igjen om tre år. Omtrent som når man kjøper det siste av teknologi på hjemmefronten, altså. Det blir fort utdatert. Diesel er blitt fyfy – selv om det er urettmessig for folk som bor på bygda. Og for elbiler gjelder det ett fundamentalt poeng: Pris/rekkevidde-ratio. I løpet av de tre nærmeste årene kommer det minst 30 svært attraktive elbiler med lang rekkevidde. I denne «venteperioden» kan det være vel så lønnsomt å lease eller inngå en type swap-løsning i påvente av noe nyere og enda bedre.

4. Kommer du til å lease eller kjøpe din neste bil?

– Jeg har akkurat satt meg på liste for en ny elbil. Om den kjøpes eller leases, har jeg ikke bestemt meg for. Leasing gir en forutsigbar kostnad underveis, men jeg liker ikke fallgruvene som kan oppstå når leieperioden er over. Her mener jeg bransjen fortsatt har en jobb å gjøre for å sikre kunden forutsigbarhet også når nøklene leveres inn.

EIER TRE BILER: Ansvarlig redaktør i Autofil, Espen Stensrud, mener det er altfor mange.   Foto: JHV


EIER BIL, MEN VURDERER LEASING: Nils Sødal, kommunikasjonsrådgiver i NAF.  Foto: Erik Norrud

Nils Sødal, kommunikasjonsrådgiver i NAF

1. Har du valgt å lease eller kjøpe? Hvorfor?

– Den bilen jeg har nå, eier jeg. Da jeg skulle kjøpe bil for seks år siden var valget om å eie enkelt. Dette har forandret seg.

2. Hva slags bil eier du?

– Jeg eier en Volvo V60. En kompakt stasjonsvogn som passer meg og familien godt.

3. Hva tenker du er mest lønnsomt av de to alternativene? Hva bør en velge?

– Det er ikke noe fasitsvar på hva som lønner seg i kroner og øre. Normalt sett har det lønnet seg å eie, mens leasing gir forutsigbarhet i bilholdet i tre-fire år. Men nå er vi inne i en tid der bilvalg er vanskelig, både når det gjelder hva slags teknologi man skal velge og om man skal eie bilen selv eller ikke. Utviklingen av elbiler går raskt og usikkerheten rundt politiske vedtak særlig i byene, gjør at leasing blir et alternativ for mange. Fordelen med leasing er at det tar vekk usikkerheten for hvordan dette landskapet ser ut om noen år.

4. Kommer du til å lease eller kjøpe din neste bil?

– Det har jeg faktisk ikke bestemt meg for. Jeg vurderer å bytte bil i den nærmeste fremtid, men må innrømme at det er vanskeligere å velge enn noensinne. Så det kan hende jeg ender med å lease i påvente av at det kommer familie-elbiler til en fornuftig pris om et par år.


BÅDE EIER OG LEASER: Tore Rylander, fagsjef bilsalg og digitale flater i Norges Bilbransjeforbund.   Foto: Øivind Skar

Tore Rylander, fagsjef i Norges Bilbransjeforbund

1. Har du valgt å lease eller kjøpe? Hvorfor?

– Vi har to biler, den ene leaser vi og den andre eier vi. Vi leaser «familiebilen» og jeg eier bilen jeg benytter til og fra jobb.

– For oss er det enkle svaret at dette passer oss bra. Familiebilen ønsker vi å bytte hvert tredje år og det føles enkelt, forutsigbart og oversiktlig å lease denne bilen. Vi vet hva det koster pr. måned, og vi vet omtrent hva det vil koste oss å bytte til tilsvarende ny bil når tre år er gått, og vi har hele tiden relativt ny bil slik vi ønsker. Vi har leaset privatbil de siste 12–15 årene, og dette passer oss bra.

– Min arbeidsbil kjører jeg mange kilometer med, og velger å bytte denne sjeldnere, og det passer godt for oss at denne eies og byttes på mer varierte intervaller.

2. Hva slags bil leaser/eier du?

– Vi har to Volvo'er – den ene er leaset og den andre eier vi.

3. Hva tenker du er mest lønnsomt av de to alternativene? Hva bør en velge?

– Det er et spørsmål som det er helt umulig å svare på. For det første er det to ulike former for å disponere bil – leasing er på godt norsk leie av bil, og kan vanskelig sammenlignes direkte med det å eie en bil. Det går mer på hvilken form for finansiering av bilholdet som passer best for den enkelte, og hvilket forhold man har til hvor ofte man ønsker å bytte bil, og ikke minst om man ønsker å disponere en helt ny bil eller om man synes det passer bedre å kjøre nyere bruktbil.

– For mange er nok forutsigbarheten en viktig faktor, hvor man vet hva bilen skal koste pr. måned i den perioden man leier bilen, og så slipper man usikkerhet knyttet til andrehåndsverdien på bilen siden gjenkjøpsprisen er avtalt på forhånd.

– Leasing passer ikke nødvendigvis for alle, og jeg mener at her kan bilforhandleren gi deg som kunde gode råd og veiledning om hvilken form for bilhold som passer, ut fra behov, økonomiske rammer og andre faktorer som påvirker kundens bilbehov.

4. Kommer du til å lease eller kjøpe din neste bil?

– Jeg vil nok fortsette som i dag; lease den ene bilen og eie den andre bilen. Jeg sier som Ole Brumm – «ja takk begge deler».

NAFs sjekkliste før du inngår privatleasing-avtale
  • Foreligger det en minste bindingsperiode?
  • Kan kontrakten sies opp?
  • Hvem bærer ansvaret for feil og andre problemer i leasingperioden?
  • Hvem bærer ansvaret for vedlikehold og service?
  • Hva skjer ved skader, for eksempel totalt havari?
  • Hvem får lov til å bruke bilen?
  • Hva skjer når bilen skal leveres tilbake?
  • Hva skal regnes som skader/feil, og hva skal regnes som alminnelig slit og elde ved tilbakelevering?
På forsiden nå