Mener bilgiganter ikke klarer utslippskravet

De kommende utslippskravene fra EU kan gi flere bilprodusenter bøter i milliard-klassen.

I RUTE: PSA-gruppen, med Peugeot og Citroën, skal være i rute. De har allerede tatt i brukt egne tester som måler hva deres kjøretøy slipper ut i virkeligheten. Foto: Produsenten  Foto: Produsenten

Saken oppdateres.

Analyser gjort av det internasjonale analysebyrået PA Consulting Group viser at flere av de store bilprodusentene vil slite med å nå EUs utslippskrav som trår i kraft fra 2021.

Dette er en årlig sjekk av merkenes samlede utslipp og de mener at bilprodusentene nå står ved et veiskille, hvor de nye kravene, digitale utvikling og alternative drivlinjer er viktige faktorer.

Snittutslipp

Byrået trekker frem at elbilprodusenten Tesla kan vise til et overskudd for første gang i tredje kvartal av 2016, samtidig som en rekke av de store produsentene har satt av enorme summer for å utvikle elbiler.

Kravet som gjelder fra 2021 er at snittutslippet fra en bilprodusent skal være på maksimalt 95 gram C02 per kilometer, klarer de ikke det, får de store bøter.

– Bilprodusentene står overfor vanskelige utfordringer skal de nå 2021-utslippskravene. Dette til tross for at de gjennomfører store investeringer i hybride og elektriske kjøretøy for å bedre utslippsprestasjonene. Problemet er at disse kjøretøyene vil komme for sent til å påvirke fristen, som rykker stadig nærmere. Utfordringen blir ytterligere komplisert av det nye testregimet som innføres neste år, mener Thomas Göttle, bilekspert i PA Consulting.

LISTEN: Tabellen viser utslippsutviklingen fra 2011 og frem til i dag, og den antatte utviklingen videre. Flere av produsentene trenger store forandringer for å nå målet.  Foto: Illustrasjon: PA Consulting Group

Milliardbøter

I løpet av 2017 skal dagens EU-syklus erstattes av en ny, som vil blir mer lik virkeligheten. Det vil si at testen er lengre og ligner mer på hvordan bilen faktisk brukes. Det er all mulig grunn til å tro at dette vil gi en rekke bilmodeller langt høyere utslipp enn de får av dagens test.

Slik det ser ut nå er produsenter som Peugeot Citroën, Toyota, Renault-Nissan og Volvo i rute når det gjelder 2021-kravene. Verre er det stilt for Volkswagen, BMW, Hyundai-Kia, Fiat Chrysler, og General Motors, ifølge PA Consulting Group.

I tidligere berginger har Fiat Chrysler vært i rute, men de har nå et høyere utslippssnitt enn de hadde for fem år siden. Årsaken er at selskapet også inkluderer Jeep, som har hatt en god vekst i sitt salg, som i all hovedsak er større SUV-er, mens Fiats småbiler ikke har hatt samme utvikling.

FOR SENT: Analysebyrået PA Consulting Group mener mange av merkenes storsatsing på elbiler kommer for sent til at de vil klare EUs utslippskrav som kommer i 2021. Eksempelvis vi de første av Volkswagens helelektriske serie I.D. være på veien i 2020.  Foto: Produsenten / Volkswagen AG

Må legge om

Kostnadene for selskapene som ikke når kravet blir store. EU planlegger å gi bøter på 95 euro, tilsvarende 854 kroner etter dagens kurs, per gram over 95. PA Consulting Group har beregnet at det for BMW kan bli snakk om rundt 3,1 milliarder kroner, for Fiat Chrysler 5,4 milliarder kroner og for Volkswagen rundt 9 milliarder, hvis bilsalget deres følger dagens trend.

– Bilprodusentene må bevege seg forbi hybrider, de må lage elbiler som er attraktive for alle deres kunder. De er nødt til å legge om kjøretøysortimentet radikalt hvis utslippsmålene skal nås, sier Göttle.

På forsiden nå