Prøvekjøring av Renault Koleos: Vil være med på SUV-festen

Renault gjør sitt første forsøk med en ganske stor SUV i det norske markedet. Totalpakken en brukbar, men skal bli vrien å få solgt i store mengder.

STOR «FRANSKMANN»: Renault har ikke hatt for vane å lage store biler. Koleos bygges på konsernets fabrikk i Busan, Sør-Korea. Den ble lansert i Asia i 2016 og kom på det europeiske markedet i år.   Foto: Morten Abrahamsen / NTB scanpix

Saken oppdateres.

Renault er historisk sett forbundet med småbiler, flerbruksbiler, og i Norge elbilen Zoe, som slett ikke er stor.

SUV-er har de i liten grad befattet seg med, men de senere år har det skjedd noe her. Captur er en noe oppjekket, liten, crossover, mens Kadjar er en kompakt-SUV.

De har ikke laget de helt store hjulsporene i markedet, men det viser at Renault ikke er helt blind for folkets ønsker, selv om produsenten ikke har gitt opp flerbruksbilen, noe de demonstrerte med en ny Grand Scenic tidligere i år.

Med Koleos har de nå også en representant blant de større SUV-ene. Den deler mye teknikk med Nissan X-trail og tilhører samme sjikt i segmentet.

VEKSTMARKED: I Norge er vel en tredjedel av alle personbiler som selges en SUV. De større bilene, som kalles D-segmentet, som Koleos er en del av, står for cirka 10 prosent, det vil si 5000 biler. Importøren regner med å selge mellom 200 og 300 Koleos neste år.  Foto: Morten Abrahamsen / NTB scanpix

Tekniske data: Renault Koleos dCi 175 4WD Bose Edition aut

Pris: 540.000.-

Pris testbil: 574.400.-

Motor: 4 syl. diesel. Turbo. 1995 ccm. 177 hk v. 3750 o/min. 380 Nm v. 2000 o/min.

Aks: 9,5 sekunder

Toppfart: 201 km/t

Forbruk: 0,59 l/mil (blandet)

Utslipp: 156 g/km CO₂. 33,3 mg/km NOx

Bagasjerom: 530/1677 liter

LxBxH: 4672/1843/1678 mm

Egenvekt: 1754 kilo

Tilhengervekt: 1650 kilo

Det er langt ifra en premiumbil, men den er meget velutstyrt. Mangelen på premium ser man innvendig hvor interiøret er i enklere materialer og en simplere design enn tilsvarende biler fra for eksempel BMW, Audi og Range Rover. Og man ser det heldigvis på prislappen.

Testbilen er en Koleos med 175 dieselhestekrefter, automatgir og firehjulstrekk, i tillegg har den det aller meste av utstyr. Startprisen er på 540.000 kroner. En tilsvarende BMW X3 starter på 80.000 kroner mer, og der er det grunn til å tro at tilsvarende utstyrsnivå som man finner i denne.

Renaulten vil gjøre et ytterligere kraftfullt innhugg i lommeboken. Pris og markedsmessig sloss Renault Koleos med biler som nevnte X-trail og Skoda Kodiaq om oppmerksomheten.

KOLEOS 2: Den første Koleos-modellen kom i 2007. Den solgte ikke særlig bra i Europa, og ble aldri forhandlet i Norge, men var en suksess i Asia.  Foto: Morten Abrahamsen / NTB scanpix

Trinnløs girkasse

Den innvendige plassen er omtrent som hos konkurrentene.

Bagasjeplassen er litt mindre, mens bakkeklaringen er noe høyere enn hos Kodiaq. På veien er X-trail vel så bra, og det samme gjelder Kodiaq.

Der X-trail og Koleos sliter litt ekstra sammenlignet med Skodaen, er girkassen. De har en trinnløs variant, som riktignok er av de bedre av denne typen, men den gjør at bilene føles, og er, treigere. DSG-kassen fra Skoda virker et tiår mer moderne.

Renaulten har mest å melde utvendig. Merkets nye front fungerer veldig bra på Koleos, og den gir et inntrykk som er noe mer raffinert enn totalpakken. Dette er store biler, og elegante blir de aldri, men i sin sjanger er Koleos en vellykket bil utvendig.

På veien er det en bil med bra komfort, som er ganske mykt satt opp, med grei lydisolering. Som i de fleste SUV-er er styringen vag og lett. På lumske høst- og vinterveier ville det vært fint med en bedre tilbakemelding fra underlaget gjennom rattet.

STØRRELSE: Koleos er 467 centimeter fra front til hekk, og deler mye teknikk med Nissan X-trail. Koleos kommer med to motoralternativer, 130 hesters diesel med forhjulstrekk og manuell girkasse som starter på 374.900, og testbilen med 177 dieselhester, firehjulstrekk og automatgir som koster 540.000 kroner ved introduksjonen.  Foto: Morten Abrahamsen / NTB scanpix

Ikke syvseter

I svinger vil Koleos krenge en del hvis farten er høy, man merker også at det er en del vekt over forstillingen, slik at understyring kan forekomme. Samtidig er ikke dette et veldig viktig punkt, da bilen på ingen måte er ment å være noen sportsbil, noe kundemassen helt sikkert vil være innforstått med.

Sittekomforten er i utgangspunktet fin, men setet manglet lengdejustering av sitteplaten, noe som kan bli slitsomt for lengre personer. Den kan ikke, i motsetning til mange av konkurrentene, leveres som syvseter.

Førermiljøet er adekvat, med mange funksjoner samlet i en midtstilt skjerm, litt for mange. Noe som gjør at man ofte må treffe et lite punkt med pekefingeren mens man kjører. Ikke helt bra for oppmerksomhet viet veien foran.

FIKS: Koleos har flere fikse løsninger. Dørene åpner seg i stor vinkel for bra tilgang, og de går helt ned, slik at man ikke drar med seg skitt på buksebeinet når man setter seg inn. Bakluken kan åpnes med å vifte med foten under hekken til bilen.  Foto: Morten Abrahamsen / NTB scanpix

Hard konkurranse

Et par nyttige funksjoner er i tillegg plassert litt ulogisk – rattvarme til venstre bak rattet og cruisekontrollaktivisering på en knapp ved girspaken. Dette er naturligvis noe man venner seg til, men det er ikke veldig god planlegging.

Problemet til en bil som Renault Koleos er ikke bare at det allerede er mange andre modeller som leverer på samme eller høyere nivå allerede, vel så viktig er mangelen på moderne drivlinjer.

Selv med en ganske så grei pris når man ser på hva bilen byr på, så vil plugin hybrider og ikke minst de elektriske SUV-ene som er på gang, gjøre at Koleos' sjanse til få en grei markedsandel er på nivå med fiskefingre på fiskebrygga.

LYS: Testbilen har høyeste utstyrsnivå, kalt Bose Edition, og har avanserte LED-lys som standard.  Foto: Morten Abrahamsen / NTB scanpix

INNI: Materialkvalitet og utførelse er midt på treet sammenlignet med andre biler i samme størrelse.  Foto: Morten Abrahamsen / NTB scanpix

Pluss og minus

+

Fin design til en SUV å være

Mye utstyr inkludert i prisen

Drivverket er ikke moderne nok

Ikke syvseter

På forsiden nå