Prøvekjøring av Skoda Octavia: Denne er «gjennomført gjennomsnittlig»

Med Octavia gjør Skoda det de er best på. De lager et kjøretøy til folk som vil ha en helt vanlig, god bil.

SKILLER SEG UT: Den nye fronten gjør at Octavia skiller seg fra alle de andre Skoda-modellene, også de som ennå ikke er lansert. Foto: Morten Abrahamsen / NTB tema

Saken oppdateres.

Skoda er en smart bilfabrikk. Der svært mange andre prøver å skaffe seg sin egen stil, enten med snurrige designtriks – som Peugeots mikroratt, eller med modeller som egentlig ingen har etterspurt – som SUV-cabrioleten Range Rover Evoque, ruller Skoda ut den ene helt streite bilmodellen etter den andre.

Og det til stor suksess.

Skoda prøver ikke å finne opp nye kundegrupper, de lager helt generiske biler i de segmentene kundene befinner seg. Det er vaniljeis med jordbær hver eneste gang, aldri krokanis med pistasjnøtter.

Octavia-modellen er en av de solide klippene i deres portefølje. En mellomstor familiebil med god plass, som kan leveres med en rekke motoralternativer, automatgir eller manuell, forhjuls- eller firehjulstrekk, som sedan eller stasjonsvogn.

I Norge går den store majoriteten for stasjonsvognen, som igjen er av sitt segments bestselgere.

Jålefri

Selve dette segmentet har en markedsandel som er blitt nær halvert det siste tiåret, mens SUV-ene har hatt en tilsvarende vekst.

Likevel har Octavia holdt stand. Det har den også klart det siste årene, til tross for at den ikke har noen tilgjengelig hybriddrivlinje.

BESTSELGER: Gjennom årets fem første måneder ligger Skoda Octavia på femteplass på Opplysningsrådet for Veitrafikkens registreringsstatistikk. Fjerner man el- og hybridbilene fra listen, er det ingen som selger bedre enn Octavia. Foto: Morten Abrahamsen / NTB tema

Det norske folket liker bilen, og det er like sannsynlig å finne en av dem i Ullevål hageby som på Snåsa. Det er grunn til å tro at Octavias jålefrie fremtoning er noe av det som appellerer.

Men nå har Skoda bestemt seg for å fikle litt med utseendet.

NYTT ANSIKT: Skoda har nylig gitt Octavia en ansiktsløftning, med delte frontlykter. Foto: Morten Abrahamsen / NTB tema

Octavia har nylig fått en facelift, særlig synlig i fronten, der de har delt opp frontlyktene. Dette skiller den fra alle de andre Skoda-modellene på markedet. Også de aller nyeste, som Kodiaq og den kommende SUV-en Karoq.

I tillegg til en front som skiller seg fra resten av gjengen, har bilen fått diverse tekniske og teknologiske oppgraderinger: LED-lys, bedre og mer omfattende sikkerhetssystemer, tilkoblingsmuligheter via Skodas eget system og en åtte tommers skjerm i glass.

EKSTRAUTSTYR: Testbilen har ekstrautstyr til 65.000 kroner, blant annet svarte felger som koster 2000 kroner. Foto: Morten Abrahamsen / NTB tema

FUNKSJONELT: Innvendig kjenner man igjen oppsettet fra andre biler under paraplyen til Volkswagen-konsernet. Foto: Morten Abrahamsen / NTB tema

Passe sprek

Testbilen har forhjulstrekk, 150 bensinhestekrefter og utstyrsnivået «Style», som er det midterste.

Den er også tilgjengelig med 115 hestekrefters bensin, men mellomlegget er så lite, 14.000 kroner, at importøren sier de aller fleste går for den med størst motor.

De regner med at det er kombinasjonen firehjulstrekk og 150 hestekrefter diesel som blir mest populær. Den starter på 345.000 kroner, testbilen på 326.000 kroner. 150 bensin leveres ikke med firehjulstrekk.

Motoren kler bilen godt. Den er akkurat passe sprek, null til hundre er oppgitt til 8,3 sekunder. Koblet mot en DSG-automatgirkasse blir det behagelig. Man har mer enn nok krefter, og motoren har en fredelig gange.

Skoda har også gått for et mykt og dermed komfortabelt oppsett. Men på motorvei i høy hastighet ble det litt guffent da vi passerte et lite søkk i veien – da bunnet demperne med påfølgende ustabilitet.

Man kan justere motor- og girkarakteristikken, fra et ganske sløyt oppsett der det går i høye gir og treig respons, via komfort, til temmelig sportslig. Nå skal det sies at dette på ingen måte er en sportslig bil, men en passe sprek familiebil. Noe som kler Octavia.

Oser fornuft

Førermiljøet er svært ryddig, basert på det samme oppsettet man finner i Volkswagen, men bitte litt enklere. Riktignok har bilen fått konsernets nyeste infotainmentsystemet som også fungerer som berøringsskjerm. Men ingenting føles veldig påkostet, samtidig kjenner man at det er i solid kvalitet.

LANGE BEIN: Baksetet byr på rikelig med beinplass. Foto: Morten Abrahamsen / NTB tema

Det er lett å finne frem i funksjonene, og like lett er det å finne en behagelig sittestilling. Den innvendige plassen er godt utnyttet, med solid beinplass i baksetet og et bagasjerom som tar over 600 liter med flatt gulv og god tilgjengelighet.

Man forstår ganske fort hvorfor så mange velger seg en Octavia, den leverer alt man trenger uten videre fakter.

Bilen oser fornuft, helt til man tar en titt på prisen. Testbilen starter altså på 326.000 kroner, og har i tillegg har ekstrautstyr for 65.000.

Ingen av disse tingene er jålete, vi snakker om hengerfeste og nøkkelfri adgang og så videre, bortsett fra de svarte felgene er det ingen ting som er veldig spesielt.

Det at Skoda er en billigbil, hører altså fortiden tid.

Octavia legger seg elegant midt i haugen – den er dyrere en del av de enkle familiebilene, men ikke helt oppe ved premiumsjiktet. Det gir mening, for Octavia er en gjennomført vellykket midt-på-treet-bil.

Tekniske data:

Skoda Octavia 1,4 TSI Style stasjonsvogn

Pris: 326.100 kroner

Pris testbil: 390.758 kroner

Motor: 4 syl. Bensin. Turbo. 1394 ccm. 150 hk v. 5000–6000 o/min. 250 Nm v. 1500–3500 o/min.

Aks: 8,3 sekunder

Toppfart: 216 km/t

Forbruk: 0,5 l/mil (blandet)

Utslipp: 117 g/km CO₂. 31,1 mg/km NOx

Bagasjerom: 610/1740 liter

LxBxH: 4667x1814x1465 mm

Egenvekt: 1269 kilo

Tilhengervekt: 1500 kilo

Pluss og minus Skoda Octavia 1,4 TSI Style stasjonsvogn

+

Plass

Ryddig image

Begynner å bli dyr

Kjedelig

§
Vis debatt
Gikk du glipp av disse?
 
 
 
 
 
 
På forsiden nå