Prøvekjørt Audi A8: Denne bilen er en tech-fest

Audi A8 har stort sett havnet i skyggen av konkurrentene, men denne gangen gjør de et nytt forsøk. De når ikke helt opp, men er nærmere enn noen gang.

ALLE FIRE: Bilen kommer selvsagt med Quattro-firehjulstrekk. I tillegg kan man få den med firehjulsstyring, til 26.000 kroner, som gir bilen mindre svingradius i lave hastigheter og bedre kjøreegenskaper når det går fort.  Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Saken oppdateres.

Øverst i premiumprodusentenes hierarki er luksusbilene. De er ikke nødvendigvis de dyreste bilene fra merkene, men de største, med mest avansert teknologi og luksus.

Biler som skal være et bevis på hva produsentene kan, når de har nok plass og penger.

Audi A8 har stort sett havnet i skyggen av konkurrentene fra BMW og Mercedes-Benz, men denne gangen gjør de et realt forsøk på smette forbi 7-serien og S-klasse.

I A8 er det så mye ny teknikk og teknologi at en gjennomgang krever plassen til en liten bok.

LYSENDE: Baklyktene er med OLED-teknologi, som Audi kaller tredimensjonale. Når de slås av eller på foretar lysrekken en elegant dimming.   Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Bilen har 41 ulike systemer som bruker radar, kamera, ultralyd og laserskanner. Det skal gjøre bilen sikrere og mer behagelig i bruk.

A8 skal også være klargjort for nivå tre av selvkjøring, hvilket ikke betyr at den kan gjøre alt selv - men mer enn andre biler på markedet i dag. For sjåfør og passasjerer betyr dette først og fremst at bilen er like komfortabel som et flygende teppe med lenestoler.

Velbehag

Komforten er den absolutte kjerneverdien her. Bilen skal gi maksimum utslag på velbehagsskalaen. At nye A8 er litt tyngre enn modellen den erstatter, er med på å understreke dette. For det er brukt enda mer avanserte materialer, som gjør bilen sterkere, og i utgangspunktet lettere, men alt utstyret gjør likevel at den veier mer enn forrige versjon.

Testbilen er i tillegg i lang versjon, noe som gjør at den flyter inn i den virkelige overklassen.

For her snakker vi om en bil som er 530 centimeter lang, det er 37 centimeter lengre enn en Audi A6 sedan.

Tekniske data: Audi A8L 55 TFSI 3,0 V6 Quattro

Pris: 1.168.600.-

Pris testbil: 1.773.040.-

Motor: V6 syl. Bensin. Turbo. 2995 ccm. 340 hk v. 5000 - 6400 o/min. 500 Nm v. 1370 - 4500 o/min

Aks: 5,6 sekunder

Toppfart: 250 km/t

Forbruk: 0,8 l/mil

Utslipp: 171 g/km CO2. 33,5 mg/km NOx

Bagasjerom: 505 liter

LxBxH: 5302/2130/1473 mm

Egenvekt: 2020 kilo

Tilhengervekt: 2300 kilo

SKJERMER: Interiøret er oppgradert sammenliknet med andre Audi modeller. Knapper for ventilasjonssystemet er erstattet med en skjerm.  Foto: Morten Abrahamsen / NTB

God plass

Innvendig føles bilen som en toroms. Bakseteplassen er formidabel, og med avtakbare skjermer på forsetenes rygg blir det som en egen underholdningsavdeling bak.

Nå er biler av denne art egentlig ikke familiebiler, til det er de for fine og på sitt vis ikke praktiske nok. Det er luksusmissiler for forretningsfolk i venstre felt på autobahn.

Men er man først i en situasjon der bilen skal være for familien, kommer ungene knapt til å tro hva som møter dem.

Plass, komfort, de tekniske løsningene og underholdningsmulighetene, med tv og data på skjermene, gjør at dette er en bil der baksetespørsmålet om det er langt igjen, aldri kommer.

Samtidig er altså ikke dette noe man kan kalle en familiebil i tradisjonell forstand. Biler som dette kommer aldri som stasjonsvogn, og plassen i bagasjerommet står ikke i stil med det omfangsrike ytre.

PLASS: Bakseteplassen er formidabel, og skjermene kan tas av slik at de fungerer som nettbrett.  Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Peker framover

Det er en type kjøretøy som kler høy motorveihastighet, med én passasjer som har det travelt. Understellet absorberer ujenvheter, og testbilens firehjulstyring gjør den rimelig lettbent.

Man glemmer aldri at det er en diger bil, men den kan strammes opp, og den tar svinger uten å krenge. Motorstøy og vindsus blir aldri påtrengende, og V6-bensinmotoren på 340 hestekrefter har mer enn nok kraft.

Biler av denne typen er også med på å peke ut kursen for framtidige modeller fra merket, og i inventaret har man videreutviklet Audis digitale instrumentpanel og fjernet knapper til ventilasjon og slikt. I stedet har produsenten laget nok en skjerm som betjener dette, etter samme mal som man finner i Range Rover Velar.

TO MOTORER: Ved introduksjonen er det to motoralternativer. Det er et par tusen kroner i forskjell på V6 diesel med 286 hestekrefter og V6 bensin med 340.   Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Mild hybrid

I denne forbindelse har man også fjernet navigasjonshjulet. Det er litt upraktisk, men Audi kontrer med å servere den beste berøringsskjermen på markedet. Skjermen gir følelsen av at man trykker inn en knapp når man presser fingeren på den, såkalt haptisk teknologi.

Slike ting er det grunn til å tro vil drysse nedover Audis modeller i årene som kommer.

I tillegg er drivlinjen en såkalt mild hybrid, som gjør at man får litt hjelp fra en elektrisk enhet underveis. Det gjør neppe stort med forbruket, men hinter igjen om hvordan drivlinjene fra Audi kommer til å utvikle seg.

A8 har blitt et fascinerende kjøretøy, men det finnes en to tonns elefant i rommet: Mercedes-Benz' S-klasse. Den fikk nylig en midtlivsoppgradering, og den føles rett og slett mer eksklusiv.

Det er umulig å peke på den eksakte årsaken, det er heller summen av alt som gjør at A8 heller ikke denne gangen når helt opp til S-klasse. Men de er nærmere enn noen gang.

SIKKERHET: A8 hever seg hvis den er i ferd med å bli kjørt på fra siden, slik at den andre bilen skal treffe den der den er sterkest, i bjelken som går på langs under setene, ikke midt på døren. Bilen sier også i fra om sjåføren holder på å kantkjøre felgen under parkering.  Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Pluss og minus

+

Formidabel komfort

Enormt med utstyr

Behagelig motor

Frisk pris på ekstrautstyret

Ikke bedre enn sin argeste, og eldre, konkurrent

LANG: A8 i lang versjon er 13 centimeter lengre enn standardutgaven. Den ekstra plassen kommer baksetepassasjerene til gode. Versjonen koster snaut 40.000 kroner ekstra.  Foto: Morten Abrahamsen / NTB

På forsiden nå