Prøvekjørt VW Tiguan: Som å bruke dyre løpesko til en spasertur

Kan Volkswagen Tiguan bli noe mer enn en folkelig og fornuftig SUV når den får stor motor og sportslige designdetaljer?

FIRE SUV-ER: Volkswagen har nå fire forskjellige SUV-er i sitt sortiment. Fra T- Roc via to Tiguan-versjoner og på toppen Touareg.  Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Saken oppdateres.

Da dagens Tiguan ble lansert for snart to år siden, var den et pent hopp opp fra utgaven den erstattet. Forgjengeren var en bil som det var vanskelig å huske noe av etter endt kjøretur.

Nå er Tiguan langt strammere i trynet, men selvsagt ikke radikal på noe vis. Dette er en bil som skal appellere til alle, og da nytter det ikke med ville innfall.

Men det er et kjøretøy med en viss tilstedeværelse, og med testbilens R-Line- utstyr er Tiguan blitt så tøff den kan. Innvendig har det skjedd litt siden introduksjonen.

Bilen har fått en ny midtsentrert berøringsskjerm, stilig innfelt i dashbordet. med strøken grafikk og et greit brukergrensesnitt.

DIGITAL: Førerdisplayet er nå heldigitalt, her kan man selv velge utseende og hva slags informasjon man ønsker at blir vist.  Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Foran føreren er det også digitalt, her har Volkswagen plassert det de kaller «Active Info Display», et system i samme gate som i dagens Audi-modeller.

Her kan man selv justere seg frem den til visningstypen og informasjonen man ønsker. Det fungerer svært godt. Testbilen har utstyrsnivået Highline, der disse tingene er standard.

Tekniske data:

Volkswagen Tiguan Highline 190hk TDI DSG 4Motion

Pris: 525.300 kroner

Pris testbil: 653.200 kroner

Motor: 4 syl. Diesel. Turbo. 1968 ccm. 190 hk v. 3500 o/min. 400 Nm v. 1900 o/min

Aks: 7,9 sekunder

Toppfart: 212 km/t

Forbruk: 0,57 l/mil

Utslipp: 149 g/km CO₂. 39 mg/km NOx

Bagasjerom: 615/1655 liter

LxBxH: 4486/1839/1657 mm

Egenvekt: 1660 kilo

Tilhengervekt: 2500 kilo

STRAM: Volkswagen Tiguan har fått langt strammere linjer med den nye utgaven.  Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Havner i en litt snodig situasjon

Innvendig føles bilen som en premiumbil, og når man myser på prislisten, kommer Tiguan godt ut av det hvis man sammenligner den med en typisk premium-SUV i samme størrelse.

For å ta et nærliggende eksempel: Audi Q5 med samme motor koster nær 100.000 mer.

Testbilen er av de mer påkostede Tiguan-versjonene. Motoren er en diesel på 190 hestekrefter, og utstyrsnivået er på maks. Dermed havner bilen i en litt snodig situasjon når man ser på totalprisen:

Den er ikke så dyr som en tilsvarende bil fra merker som Audi eller BMW, men en mellomstor SUV fra Volkswagen til 650.000 er samtidig ikke videre folkelig.

PREMIUM: Interiøret gir bilen en eksklusiv følelse. Den midtstilte skjermen er ny og følger med i Highline-pakken.  Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Tam

Med 190 hestekrefter er det rikelig med krefter, samtidig føles bilen overraskende sedat. I forkant av Tiguan kjørte vi den mindre T-Roc med 190 bensinkrefter, det var en skikkelig kvikk bil.

Riktignok er Tiguan større, men det kjennes som ikke alle hestekreftene har møtt opp på jobb.

Det er gjerne litt forskjell på dynamikken i en diesel- og en bensinmotor, men her var det så stor differanse at det ble merkelig.

GOD PLASS: Den innvendig plassen er godt utnyttet, og takhøyden er god. Testbilen har i tillegg glasstak som gir en ekstra lys og romslig følelse. Panoramasoltaket er ekstrautstyr og koster 13.400 kroner.  Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Testbilen var utstyrt med adaptivt understell og en bryter der man kan stille inn kjørekarakteristikk, uten at dette gjør det helt store utslaget på pulsmåleren.

Segmentmessig skal selvsagt en Tiguan tekkes et mer familieorientert marked enn den mindre bilen, men med så mye hestekrefter håper man at den kan gi litt kjøreglede når familie, hund og bagasje er parkert hjemme.

SELGER MINDRE: I 2012 var Tiguan den fjerde mest solgte personbilen i Norge, ifølge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken. I fjor havnet den på 18. plass. Mangel på hybride eller elektriske drivlinjer har gjort at den taper terreng.  Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Som å bruke dyre løpesko til en spasertur

Her faller den nye modellen litt tilbake der den forrige var. Utseende, utvendig som innvendig. er raffere, men kjøreopplevelsen er utpreget midt på treet.

Det er god komfort, ganske fredelig i kupeen og god ergonomi, men dette er fortsatt et produkt som bare får deg fra A til B. Uten at selve turen blir videre minneverdig.

Som et solid familietransportmiddel er det ikke mulig å si at det er noe feil med Tiguan, men går man for en utgave som både har sportslige designdetaljer og en ganske stor motor, burde man få litt mer. Nå blir det som å bruke dyre løpesko til en spasertur.

Pluss og minus

+

  • Strøkent interiør
  • God innvendig plass
  • Komfortabel

  • Tam motor
  • Mangler alternativ drivlinje
På forsiden nå