Solgte drømmebilen til fordel for bilkollektiv

Alexander Nilsen (25) er hektet på bil. Likevel valgte han å selge sin nye Tesla, og melde seg inn i et bilkollektiv.

KLARER SEG: Selv om Alexander Nilsen er en aktiv fyr som liker å komme seg rundt, ser han ikke noe behov for å eie egen bil.   Foto: Rolf Øhman

Saken oppdateres.

– Jeg gikk fra å ha én til tre hundre biler, samtidig som kostnadene gikk ned, sier 25-åringen.

Selv om han likte følelsen av å ha en ny bil, så var det ikke verdt det i lengden.

– Det var ikke det at jeg ikke hadde råd, men det er jo kjipt å bruke så mye penger.

DELEBIL: Alexander Nilsen mener at det ikke er så viktig hvilken bil du kjører, så lenge du kommer deg frem.   Foto: Rolf Øhman

Han forteller at hver gang han skulle noe i sentrum var det kronglete å kjøre dit og vanskelig å finne parkeringsplass.

– Da er det jo bedre å reise kollektivt eller sykle, sier Nilsen som bor på Tøyen i Oslo.

Flere vil leie fremfor eie

Nilsen fant ut at han hovedsakelig trenger bil for å komme seg ut av byen.

– Jeg er glad i å dra på fjellet og da trenger jeg gjerne en bil med firehjulstrekk og plass til turutstyr.

Ellers bruker han bil for å ta med seg hunden til skogs, eller besøke familien som bor utenfor Fredrikstad.

– Du betaler en sum og så får du bruke ulike biler til ulike formål. Tesla møtte jo ikke alle behovene, som for eksempel å transportere store ting.

Delingsøkonomien øker

Trenden med abonnement, delingstjenester og leie vil forsterke seg, uttalte forbrukerøkonom Magne Gundersen i Sparebank 1 tidligere i år.

Også en stor rapport som ble lagt frem på oppdrag av Samferdselsdepartementet i april – Fremsyn 2050 – viste at delingsøkonomien også på transportsiden vil øke betydelig fremover:

«I løpet av få år antar vi at stadig flere husholdninger vil klare seg med én bil, enten ved et utvidet kollektivtilbud eller ved å dekke øvrig transportbehov gjennom kombinerte mobilitetstjenester fra taxi, Uber, bilkollektiv eller bildelingstjenester, eller leie bil gjennom tradisjonelle bilutleieselskaper. Etter hvert blir denne modellen rådende. Når man trenger egen bil, skaffer man seg den gjennom å leie.»

... men det finnes noen ulemper

ØKER: Delingsøkonomien er en trend som vil fortsette, tror forbrukerøkonom Elin Reitan.   Foto: Mona Nordøy

– Folk deler alt fra leilighet til vesker, og jeg tror flere ønsker å ta del i delingsøkonomien, sier forbrukerøkonom Elin Reitan.

– Du slår et slag for miljøet ved å velge bildeling. Folk er nok også blitt mer bevisste på hvor dyrt det er å kjøpe bil, tror hun.

Først og fremst er bildeling billigere enn å eie, fordi du bruker bilen kun når du trenger den.

– Men det som mange sier er blant de største ulempene, er at du må planlegge mer i forkant.

Og når løsninger som eksempelvis bildeling øker i popularitet, blir det gjerne flere medlemmer i ordningene. Det igjen kan føre til at det blir vanskeligere å få tak i bil når du trenger den. I tillegg kan det for eksempel være strevsomt å bære med seg ting som barnesete til dit bilen står parkert.

– Den biten blir mindre praktisk enn om du har bilen like utenfor døren.

BILFRELST: Innen han fylte 19 år, hadde Alexander Nilsen allerede rukket å jobbe i bilforretning i USA og å eie fire biler.  Foto: Rolf Øhman

Var skeptisk

Tidligere Tesla-eier Alexander Nilsen var skeptisk til bildeling av nettopp disse grunnene.

– Det som var fint med Teslaen var jo at den alltid var tilgjengelig.

Men han synes det er fint å slippe å tenke på service og parkeringsplass når han er ferdig med bilen.

– Det er liksom ingenting å tenke på. Du møter opp med kortåpneren din og førerkort, og så ligger nøklene klare, og da er det bare å kjøre dit du skal, forklarer han.

Vil være fri

Reitan tror flere vil benytte seg av bildeling i fremtiden.

– Ikke bare blir vi stadig mer miljøbevisste, men dagens unge er mer vant og villig til å dele fremfor å eie. Jeg tror også at dagens unge vil ønske mindre faste rammer og ting som binder dem. Kanskje som en reaksjon på dagens forbrukssamfunn?

Alexander Nilsen er enig i at ordningen med å dele biler er godt for miljøet.

– Jeg tror det er bra at ikke alle eier egen bil, og det er bra at man klarer å fjerne gamle biler som har høyere utslipp fra veiene, kontra å ha splitter nye biler.

25-åringen har aldri opplevd at det har manglet biler til utlån når han trenger det, men ser ikke bort ifra at det kan skje.

På spørsmål om hva som er ulempen med å bli med i et bilkollektiv svarer han:

– Jeg kjører ikke like kul bil i dag som jeg gjorde, men det er den eneste ulempen.

Tesla bekrefter at de jobber med løsninger for bildeling, men ønsker ikke å kommentere denne konkrete saken.

DELER BIL: Alexander Nilsen valgte å selge sin nye Tesla, og melde seg inn i et bilkollektiv.   Foto: Rolf Øhman

Oversikt over andre bildelingsalternativer

I et bilkollektiv kan flere personer dele på bruksretten og kostnadene for en eller flere biler. Medlemmer av kollektivet kan være privatpersoner eller bedrifter.

Hos noen bildelingsorganisasjoner kjøper man en andel i kollektivet for en viss sum, og betaler måneds- eller årsavgift.

Se under hva de ulike tilbyr:

Hertz bilpool

Antall biler: 150 biler på mer enn 45 sentrale lokasjoner.

Prisen beregnes slik: Du kan velge mellom fire ulike pakker etter hvor mye du vil bruke bilen. Månedsprisen på pakkene er fra 199 kroner til 999 kroner. Se nettsiden for å finne kilometerpris og timespris for hver pakke.

hertz.no

Nabobil

Antall biler: 5500 fordelt på 200 kommuner i hele landet

Prisen beregnes slik: Du betaler for tiden du bruker, og for antall kilometer du kjører.

nabobil.no

Bildeleringen

Antall biler: Over 200 biler på mer enn 80 steder i Bergensområdet.

Prisen beregnes slik: Du betaler for antall timer og antall kilometer kjørt. I tillegg kommer det et startgebyr på 30 kroner pr. reservasjon.

bildeleringen.no

Bilkollektivet

Antall biler: Mer enn 300 biler på over 100 oppstillingsplasser i Oslo, Stavanger, Tromsø og Kristiansand.

Prisen beregnes slik: Du betaler pr. time eller pr. døgn pluss kilometerpris. Drivstoff og bompassering i Norge er inkludert. Du betaler en årskontingent (790 kroner) samt medlemsandel og depositum som tilbakebetales ved utmelding.

bilkollektivet.no

Move about

Antall biler: Over 70 elektriske biler fordelt i Oslo-området.

Prisen beregnes slik: Fra 89 kroner pr. time. Månedsavgift på 99 kroner hvis du kjører ofte, og da er timesprisen 69 kroner.

moveabout.no

Trondheim bilkollektiv

Antall biler: Trondheimsområdet

Prisen beregnes slik: Du betaler pr. time eller pr. døgn samt kilometerpris. Fra 28 kroner pr. time, fra 280 kroner pr. døgn. I tillegg kommer årlig medlemskontingent på 1200 kroner. De tilbyr også studentpriser.

Trondheim-bilkollektiv.no

Hyre

Antall biler: Vi har ca. 200 biler i Oslo. Den største andelen er privateide biler.

Prisen beregnes slik: Du betaler pr. time eller pr. døgn og du har 150 kilometer inkludert i døgnprisen. Utover dette betaler du for ekstra kilometer, for bompassering og drivstoff.

hyre.no

På forsiden nå