Tesla Model X presentert i Norge

Flere år etter at den ble vist for første gang, er Teslas Model X i Norge. Vi har prøvd den.

FALKEVINGEDØRER: Bakdørene er hengslet på taket.   Foto: Morten Abrahamsen / NTB tema

Saken oppdateres.

— Norge kan bli vårt viktigste eksportmarked for Model X. Tesla er blant bestselgerne her, og markedet for SUV-er er svært godt, sa Teslas internasjonale salgssjef Jon McNeill da han for første gang presenterte Model X i Europa.

Evenementet fant sted i Teslas butikk på Skøyen i Oslo med presse fra hele kontinentet til stede. Bilen ble lansert i USA mot slutten av 2015, og har siden det vært produsert i et ganske lavt tempo, ifølge Tesla for å sikre at kvaliteten er best mulig.

I løpet av noen uker vil de første norske kundene få sine biler, som de har reservert og bestilt for opptil fire år siden.

Even Sandvold Roland, kommunikasjonssjef for Tesla i Norge, fortalte oss at den aller første reservasjonsholderen i Europa er norsk, og vedkommende blir førstemann til å få den i Norge.

STRAKS: Tesla sier de første kundeleveringen av Model X i Norge er nær forestående, trolig i løpet av et par uker.   Foto: Morten Abrahamsen / NTB tema

Ikke skiboksModellen er en stor SUV, som McNeill sa skal konkurrere mot de mest luksuriøse utgavene av BMW X5, de største Mercedes-Benz SUV-ene, Volvo XC 90 og Bentley Bentayga.

Model X er basert på samme plattform som Model S, men byr på flere unike løsninger. Mest iøynefallende er det Tesla kaller «falkevingedører», bakdørene som er hengslet på taket. Disse skal gjøre at det er enkelt å stige ut og inn av baksetene, men de gjør samtidig at skiboks og takstativ utgår.

Dette kompenseres med at bilen kan ha hengerfeste, der man kan montere på stativer for ski og sykler. Den skal også klare å trekke en henger på vel 2,2 tonn.

TRE RADER: Model X kan leveres med en ekstra seterad, slik at den blir en sjuseter. Man kan også be om tre rader med to seter i hver, slik at det blir plass til seks.   Foto: Morten Abrahamsen / NTB tema

— Vi vet ikke hvordan salget vil fordele seg mellom Model S og Model X. Kanskje blir det én til én, samtidig vet vi at SUV-markedet er 2,5 ganger så stort som sedanmarkedet Model S hører hjemme i. Så det kan også tenkes at Model X blir 2,5 ganger så populær, sa McNeill.En annen nyvinning som kommer med Model X er et klimaanlegg med en innstilling som produsenten har gitt det noe avskrekkende navnet «Bioweapon defence mode.» Her byttes all luft i kupeen ut, og de sier at så å si ingen ting av forurensning eller støv slipper inn. McNeill legger også til at de fra tid til annen finner på slike navn «for moro skyld.»

— Vi er seriøse med det vi gjør, men vi tar ikke oss selv så altfor alvorlig.

Mener hydrogen er et langt mer effektivt drivstoff enn elektrisitet:

Voldsomt hurtig

Det ble også tid til en liten prøvetur med Model X. Som til tross for at den er en stor SUV, ikke virker like diger som flere av konkurrentene. Dette kommer særlig av takets coupéform, som demper det massive inntrykket.

LUKSUS-SUV: Tesla plasserer Model X (til høyre) i luksus-SUV-segmentet, hvor en opplagt konkurrent er Volvo XC90 (til venstre).   Foto: Morten Abrahamsen / NTB tema

Som hos Model S er en stor del av vekten plassert mot midten og lavt i bilen. Dette gjør at bilen får en veldig god og stabil veiholdning, bedre enn mange andre SUV-er som sliter med et høyt tyngdepunkt.Akselerasjonen er som vanlig kontant, og den er voldsomt hurtig. Den heftigste utgaven, P90D med «Ludicrous-mode», bruker 3,4 sekunder fra null til hundre. Det gjør den, ifølge Tesla, til den kvikkeste SUV-en på markedet.

VELKJENT: Interiøret er så å si likt det man finner i Model S, men Model X har midtkonsoll. Noe som for øvrig vil bli mulig å bestille på Model S med facelift som kommer om ikke så lenge.   Foto: Morten Abrahamsen / NTB tema

Selv om bilen er over fem meter lang og vel to meter bred, er den overraskende lett håndterlig. Sikten ut er bra, ikke minst ved hjelp av en frontrute som strekker seg godt over hodet på sjåføren. Sittestillingen er naturligvis ganske høy sammenlignet med i Model S, men selve kjøreopplevelsen er temmelig lik.Bilen vi prøvde, hadde luftfjæringer, noe som kan virke som en god investering. Den tok i hvert fall tvilsom Oslo-asfalt uten at det forplantet seg skjelvinger i hele bilen.

Det som gjenstår å se er hvordan det går når man åpner bakdørene etter et solid snøfall. Muligens vil det være en idé å gjøre en børste med langt håndtak til standardutstyr.

Mer om elbil og hybrid kan du lese her:

På forsiden nå