Tesla dobler ladehastigheten på ny generasjon hurtigladere

Foreløpig er det usikkert hvilke ladehastigheter Model S og X-eiere vil få glede av.

I fjerde kvartal skal tredje generasjon superladere være på plass i Norge. Først ut er USA og Model 3-eiere i Teslas såkalte Early Access-program. (her et illustrasjonsbilde av en av dagens ladere).  Foto: Tore Meek / NTB scanpix

Saken oppdateres.

Tesla har lansert tredje versjon (V3) av sine superladere som skal øke ladehastighet fra dagens 120 til 250 kilowatt. I praksis vil det ifølge Tesla bety at en Model 3 Long Range kan lade 120 kilometer på fem minutter med maksimal effekt.

I første omgang er det kun Model 3 som får nyte godt av den økte ladehastigheten, og Teslas nye generasjon superladere vil først komme til Europa og Norge i fjerde kvartal i år.

Den kommende Model Y vil også få støtte for 250 kilowatt lading, men hva med Model S og X som det går så mange av på norske veier?

I et blogginnlegg skriver Tesla at «vi vil øke ladehastigheten på Model S og X via programvareoppdateringer i de kommende månedene».

Hvor mye ladehastigheten vil øke, sier blogginnlegget derimot ingenting om. Ei heller om det vil være likt for alle årsmodeller og batterivarianter.

Kommunikasjonsassistent i Tesla Norge, Nora Wisløff Egenæs, skriver i en e-post at de på nåværende tidspunkt ikke har mer informasjon enn det som står i blogginnlegget.

Det er med andre ord usikkert hvor mye raskere Model S og Model X kan lade på de nye ladestasjonene.

– Er det problematisk at dere ikke kan informere gamle og potensielt nye Model S- og X-eiere om hvor høye ladehastigheter bilene deres vil få glede av på de nye hurtigladerne?

– Tesla er stolte av å kunne levere biler som stadig blir bedre på ulike måter. Det opplever vi at kundene våre også er fornøyde med, skriver hun.

Med batterioppvarming og 250 kW forventer Tesla at gjennomsnittlig ladetid halveres.   Foto: Tesla

Vil doble kapasiteten i ladenettverket

I jakten på økt ladekapasitet, og for å kunne ta unna for stadig flere Teslaer på veiene, har Tesla også lansert en funksjon de kaller for «On-Route Battery Warmup».

Når sjåføren navigerer til en Superchager-stasjon, vil bilen automatisk begynne å varme batteriet til optimal ladetemperatur. Det skal ifølge Tesla kunne redusere ladetiden med 25 prosent.

Verdt å merke seg er at de nye superladerne ikke krever at du må dele ladeeffekten med nabobilen, slik dagens hurtigladere fungerer med parvis deling av makseffekten på 145 kilowatt. Med overgang til V3-hurtigladerne skal hver lader få sin egen strømforsyning og mulighet til å levere opptil 250 kilowatt.

Med de nye superladerne forventer Tesla at en gjennomsnittlig ladesesjon vil være på 15 minutter, og hevder kombinasjonen raskere og flere ladere, batterioppvarmings-funksjonen og andre tiltak, vil gjøre ladenettverket deres i stand til å ta imot dobbelt så mange biler i slutten av 2019 som i dag.

På forsiden nå