Verdens mest berømte tiger er fra Norge

I generasjoner har Esso brukt tigeren som sin maskot over hele verden. Denne tigeren er faktisk norsk, unnfanget i bergenstraktene for snart hundre år siden.

Saken oppdateres.

Tigeren er ikke aldeles typisk for Norges fauna. Men det er da heller ikke løven i vårt riksvåpen, eller den vederstyggelige linnormen i Stjørdals kommunevåpen. Eller for den saks skyld elefanten.as

Tigeren ble brukt i reklamen for Vestlandske Petroleumscompagni med kontor i Bergen, mens søsterselskapet Østlandske Petroleumscompagni i Oslo holdt seg til elefanten. Begge disse compagniene kom i gang i de første årene etter starten på landets første oljeraffineri på Vallø ved Tønsberg i 1899. Hovedproduktet var lenge parafin til innendørs belysning.

Klingende navn

Da Vestlandske Petroleumscompagni i 1915 skulle satse på bensin, fikk drivstoffet det klingende navnet Tiger. Budskapet var lettfattelig: Bilen din blir sprek som en tiger hvis du bruker vår bensin!

Både Vestlandske og Østlandske Petroleumscompagni kom under Esso-paraplyen, og de tungvinte norske navnene forsvant fra vanlig bruk. Men tigeren ble med på ferden videre. Den fant snart veien til utlandet, og ble i tredveårene brukt i flere europeiske land, bl.a. av Esso-eide Ethyl Motor Oil i England. Under krigen gikk tigeren i hi, eller hvor den nå sov.

På jakt igjen

Det er uklart når bensintigeren igjen gikk på jakt. I 1953 ble den i alle fall mobilisert i en europeisk kampanje som varte i seks år.

Men det var først i 1959 at tigeren fra Norge virkelig tok av så voldsomt at den ble en legende i reklameverdenen. Da satt tekstforfatteren Emery Smith i sitt kontor i reklamehuset McCann Erickson i Chicago, og spekulerte på hvordan han skulle løse et oppdrag han hadde fått fra Humble Oil, et av mange selskaper i Esso-konsernet. Smith visste ganske sikkert om tigeren som hadde jobbet så iherdig og så lenge for Esso i Europa. Den kunne kanskje brukes i USA også?

Plutselig slo slagordet ned i hodet på Smith: Putt en tiger på tanken! Et av reklamehistoriens best kjente uttrykk var født.

Tigerfeber

For Esso-sjefene måtte det være en fornøyelse å registrere hvordan tigerfeberen spredte seg i 60-årene, ikke bare i USA, men over store deler av verden. Tigeren dukket opp overalt, i avis- og tidsskriftannonser, i tv-reklame, på digre plakater, klistremerker og all verdens PR-effekter. Engelskproduserte tigerhaler dinglet fra bilantenner og barnesykler, fra Japan kom tigertrøyer, fra Danmark tigerbadebukser, fra England tigerfyrstikker, fra Tyskland tigerballonger. Det tok ingen ende. «Kan du fylle tiger'n på tankene?» ble en helt vanlig beskjed til servicemannen på Esso-stasjonen.

Kronen på verket i USA var da Time Magazine erklærte 1964 som Esso-tigerens år.

Sikker suksess

Det var en sikker suksess da tigeren kom tilbake til hjemlandet i 1965. Den nye bensinkvaliteten Esso Extra skulle lanseres i Norge, og tigeren fikk jobben som drahjelp. Den utførte oppdraget så godt at bensinsalget ble fordoblet på et eneste år. Stødige nordmenn lot seg smilende forføre av den spenstige tigeren. Alle skjønte at bensinen måtte være helt spesielt bra når det sto en slik urkraft bak.

I 1969 ble tigerkampanjen trappet ned. Men i alle år etterpå har den dukket opp titt og ofte, og man skal ikke lete lenge på en Esso-stasjon før man finner en eller annen tigereffekt.

Tigeren har endret fasong tre ganger. Vestlandske Petroleumscompagnis tiger var en aggressiv jeger med fryktinngytende kjeft. Etterfølgerne lignet opphavet frem til 1969, da den plutselig ble en munter sjarmør med glimt i øyet. I 1986 kom tredje genmanipulasjon. Tigeren ble mer realistisk og lignet mer på jungelens konge.

Utrydningstruet

Snart er bensintigeren hundre år. I dette tidsrommet er antall virkelige tigere i verden redusert fra 100 000 til under en tidel, og World Wildlife Fund har erklært tigeren som utrydningstruet art. Essos moderselskap Exxon Mobile støtter arbeidet med å bevare en av dyreverdenens mest fascinerende skapninger. Forhåpentlig vil den ikke overleve bare som en opprinnelig norsk reklamefigur.

 
        
            (Foto: --)

  Foto: --

 
        
            (Foto: --)

  Foto: --

 
        
            (Foto: --)

  Foto: --

 
        
            (Foto: --)

  Foto: --

 
        
            (Foto: --)

  Foto: --

På forsiden nå