Lexus LS600h - helt konge:

Kongens nye miljøbil

Alle vil føle seg helt konge i Lexus LS600h - HM Kongens nye representasjonsbil. Vi har prøvekjørt den nye japanske miljøbilen som Slottet har kjøpt.

Saken oppdateres.

Slottets nye representasjonsbil er i en klasse for seg når det gjelder teknikk, luksus og ikke minst plass. I håndsydde skinnseter kan Kongen og Dronningen strekke ut og få tilbake hvilepulsen etter en anstrengende representasjonsdag, eller en vilter kveld med barnebarna. Bilen er forresten en drøm for barnebarn med sansen for knapper, brytere og all verdens duppeditter. Her kan de kongelige barna legge ut på en elektronisk drømmetur langt ut over en tegnefilm på dvd-skjermene i taket.

Gardinene i alle bakvinduene kan heises opp og ned, og alt av temperatur og luft kan styres fra den elegante midtkonsollen i baksetet. Med en knapp kan skinnsetene kjøles ned, med en annen blir de varme. Tv-skjermene kan senkes ned fra taket, akkurat som i enkelte fly, og lydanlegget er en verden for seg selv. Som standard er bilen utstyrt med et Mark Levinson-anlegg med intet mindre enn 19 høyttalere. Koblet opp til tv-skjermen har de et hjemmekinoanlegg som matcher de håndsydde skinnsetene.



Lang utgave

Luksushybriden lages i kort og lang versjon. Det norske kongehuset har valgt den lange, som måler 5,15 meter fra støtfanger til støtfanger. Majesteten har ikke tatt seg råd til det avanserte baksetet som ved et tastetrykk bretter seg ut til en «liggestol» med fullt massasjeprogram fra nakken og ned. Setet alene koster rundt en kvart million kroner.

Slottet har også valgt å droppe det avanserte soltaket på sin nye representasjonsbil. Forklaringen skal være at kongefamilien ofte bruker hatt når de er på representasjonstur.

Bagasjeplassen er målt til 330 liter, og er dermed mindre enn i en VW Golf.

Majesteten har kjøpt seg en bil med masse sikkerhet. Ikke nok med at systemene varsler føreren om farer med et kjapt rykk i bremsene, systemene forbereder også bilen på at «nå smeller det». Aktive hodestøtter settes i alarmberedskap ved en mulig påkjøring bakfra, og setebeltene strammes automatisk når det oppstår farer fra andre kanter. Et kamerasystem har også øyekontakt med sjåføren. Om mannen bak rattet dupper av, reagerer systemet spontant med et kraftig lydsignal.

Toyota-eid

Kongefamilien vil utvilsomt gå glipp av mye om de bare sitter i baksetet når de er på tur med den nye superhybriden. Trår man mykt på gasspedalen, duver den lydløst av gårde på elmotoren, og trår man hardere, våkner V8-eren, og den 2,5 tonn tunge doningen skyter av gårde som en vilter tiger. Det tar bare sekunder før speedometeret viser 200. Stort fortere går den ikke, fordi den er sperret på 250 km/t.

Firehjulstrekkeren er utstyrt med to motorer, en elektrisk og en grom V8 bensinmotor på 394 hester. Sammen er motorene gode for 445 hester. Kongefamilien behøver ikke å bry seg om bilen har vært til lading før de skal på tur. Bilen har nemlig sitt eget lille kraftverk som gjør bilen selvforsynt med strøm. I praksis sitter det en stor dynamo i hvert hjul. Hele hybridsystemet er i prinsippet det samme vi kjenner fra folkebilen Prius.

1,7 million kroner

Hybridsystemet og prislappen gjør at Lexus med god grunn kan markedsføre bilen som millionærenes miljøbil. Listeprisen er rundt 1,7 millioner kroner. Det kan tenkes han har fått rabatt? Det er heller ikke kjent om Kongen fikk det eksklusive armbåndsuret som andre Lexus-kunder får med på kjøpet.

Derimot er det ingen tvil om at den nye representasjonsbilen sparer miljøet når man tar bilens størrelse og motorkraft i betraktning. Bilen slipper ut 219 gram CO-2, eller ti prosent mindre enn en Toyota Avensis med 2,4 liters bensinmotor.

Det er ikke første gang kongefamilien kjøper seg en japansk luksusbil. Kronprinsparet har allerede lillebroren til LS600h i garasjen. Det dreier seg om en 450h - h for hybrid. Også i kongefamiliens bilpark er det altså en klar forskjell mellom konge og kronprins. Lexus LS600h er helt konge.





 
        
            (Foto: JAN HARRY SVENDSEN)

  Foto: JAN HARRY SVENDSEN

 
        
            (Foto: MAGNE JOHANSEN)

  Foto: MAGNE JOHANSEN

 
        
            (Foto: JAN HARRY SVENDSEN )

  Foto: JAN HARRY SVENDSEN

 
        
            (Foto: JAN HARRY SVENDSEN)

  Foto: JAN HARRY SVENDSEN

Gikk du glipp av disse?
 
 
 
 
 
 
På forsiden nå