Litt om Buddy

Saken oppdateres.


Vil ha Buddy

Hver eneste dag ringer dansker til den norske fabrikken for å få kjøpe seg en Buddy. Hittil har de fått avslag, fordi ElBil Norge prioriterer sitt hjemmemarked.



Egen dekor

Mange Buddy-kjøpere bestiller bilen med egen dekor. Det kan være logoer, artige figurer eller barnetegninger som overføres til folio.



Til Trondheim

Flere Buddy-biler er solgt til Trondheim, hvor det også finnes noen eksemplarer av den danske forgjengeren Kewet. Snart skal også NAV få levert en knallgull Buddy med foldetak.



Nye batterier

En Buddy-bil kjører allerede rundt med lithium-ion-batterier, men disse batteriene er ennå for dyre til å brukes i vanlig salg. Mens blybatteriene i dagens Buddy veier bortimot 400 kg og gir maksimalt 80 km rekkevidde, kan lithium-ion-batterier på bare 100 kg gi den samme Buddy-bilen en rekkevidde på 120 km. Og økes batterivekten til 200 kg, blir rekkevidden 200 kilometer.



Parkerer på tvers

Fordi en Buddy-bil er kortere enn store biler er brede, kan bilen parkeres på tvers. Det betyr at to Buddy-biler nøyer seg med en eneste parkeringsplass, ja i noen tilfeller er det plass for tre biler innenfor avsatt plass for én eneste bil.



Firehjuls mc

Buddy registreres som firehjuls elektrisk motorsykkel, og kan kjøres med vanlig bilførerkort. Det er ingen krav til kollisjonstesting av slike kjøretøyer, men forgjengeren Kewet gjennomgikk tester med tilfredsstillende resultater ut fra kravene i 1990-årene. Buddy har støtabsorberende soner i rørrammen. Bilen har to trepunkts belter mens midtpassasjeren har hoftebelte. Kollisjonsputer finnes ikke. Til sikkerhetsvurderingen hører også at bilens fartsressurser er temmelig begrensede.



Ladestasjoner

I Oslo åpner straks en parkeringsplass med gratis ladetilbud for 20 elbiler samtidig. De neste fire årene skal dette tilbudet utvides til 400 elbiler. Denne kommunale satsingen forventes å bety mye for folks vurdering av elbilens bruksegenskaper.



Varmetesting

ElBil Norge har levert prøvebiler til Storbritannia, Portugal og Thailand. Hensikten er først og fremst å teste Buddy under varme forhold.
På forsiden nå