Original bryllupsskyss

På jakt etter veteranbil for brudeskyss? Ikke så helt enkelt, veteranbilfolket nøler med slike oppdrag. Men Jomar Dahle svikter sjelden.

Saken oppdateres.

Nå er det høysesong for giftermål. Mange brudepar har et ønske om spesiell skyss til den store begivenheten, og undertegnede får som veteranentusiast stadig spørsmål om jeg vet om noen som tar på seg kjøring med gammel bil.

Dessverre er det ikke så mange av Trøndelags veteranbilister som tilbyr en slik tjeneste. Derfor blir det helst gjennom bekjentskaper at skyssen lar seg ordne.

Arbeidskrevende

Vi skjønner godt at mange kvier seg for slike oppdrag. Det er mye arbeid med en brudeskyss. Bilen skal vaskes og pyntes i forkant, og det tar tid. Som regel må den også rengjøres etter oppdraget. For de fleste sjåfører er nok likevel den viktigste innvendingen at bryllupsoppdrag binder en hel sommerlørdag, og dem har vi ikke for mange av.

En del oppdragsgivere tror at oppdraget ikke behøver å koste så mye mer enn en drosjetur, og dermed blir det også litt vanskelig å ta den prisen som turen bør koste.

For vår egen del må vi legge til at frykten for at noe uforutsett skal skje, gjør oss skeptiske til bryllupsoppdrag. En veteranbil er bare sporadisk i drift, og tanken på at rusk i forgasseren eller et annet teknisk problem oppstår i en kritisk fase av transporten, er lite lystelig. Vi har opplevd brudeskyss med teknisk plunder, og det er ikke morsomt.

Rekord i brudeskyss

Jomar Dahle er nok den i Trondheim som har kjørt flest brudepar i veteranbil. Han ser på tekniske problemer som en utfordring, og har en erfaring med gamle bilers luner som setter ham i stand til å takle uforutsett trøbbel. Dessuten synes han slike oppdrag er trivelige, han liker folk og fest.

For Jomar startet sesongen i april, og nå går det slag i slag fremover. Oppdragene står i kø, og det hender også at kona Lise må stille som sjåfør hvis kabalen ikke går opp. Som regel er det familiens 1928 A-Ford som benyttes, men det hender også at Jomar låner en 1928 Hudson Super Six Landaulet Limousine av veterankollega og bilsamler Leif Krogstad.

Superoriginal

Det er bilen vi ser her, en bil som er i utrolig god original stand. Hudsonen er 80 år gammel, men har original lakk, litt nedslitt på utsatte steder som på toppen av framskjermene, men med god glans og original staffering intakt. Interiøret har fortsatt mohairtrekket bilen ble utstyrt med på fabrikken, og det bidrar sterkt til det vi setter så stor pris på å bli kjørt med kjøretøyet: Den originale, deilige lukta av god gammel amerikaner. Uslåelig!

Lett nervøse og oppspilte brudepar legger vel neppe merke til slikt, men bare det å kunne oppleve en slik stemningsfull lukt på den store dagen er verdt litt ekstra driks.

Superoriginal På denne 1928 Hudson er alt originalt, unntatt dekkene og viftereima. Bilen er oppdresset for brudeskyss, med standardutrustningen norske flagg, bjørkeløv og hvite banner over panseret. Foto: Arne AsphjellLimousine: Modellbetegnelsen er Landaulet Limousine, og det bærer bud om at den er litt mer enn en vanlig personbil. Betegnelsen Landaulet henspiller på at taket over baksetet kan slås ned, og kalesjejernene ved bakruta kan tyde på at det kan gjøres. Men i dette tilfelle er det en bløff, jernene er bare til pynt. Limousine brukes helst om biler med litt lengre hjulavstand en standardutgaven {ndash} bedre benplass i baksetet og derfor godt egnet til bryllupsskyss.Godkjent 1931: Til og med den originale klistrelappen for betalt avgift i hjembyen Saint Joseph, Missouri, sitter fortsatt på.Spesielt: Et nydelig lite dashbord med hvite, strøkne instrumenter og utsøkt utført treimitasjon. Legg merke til ledningen som er tvinnet rundt girstanga: Den avslører et av Hudsons spesialtricks {ndash} du styrer retningslysene ved å vri kula på girstanga!Bryllupskusken: Jomar Dahle er mannen som har kjørt flest brudepar i veteranbil her i byen de siste årene. Nesten hver helg i sommerhalvåret sørger den blide karen for å få brura til kirka i tide.
På forsiden nå