Nikola Tesla - tidenes el-geni

Var denne bilen en bløff? Eller var den kronen på verket i den makeløse serien av elektriske oppfinnelser av geniet Nikola Tesla (1856-1943), som den nye elbilen Tesla er oppkalt etter?

Saken oppdateres.

Vi får neppe noen gang svaret. Det som er sikkert, er at bilen ble bygd av det amerikanske luksusbilmerket Pierce Arrow, og at Tesla fikk erstattet den gedigne bensinmotoren med en 80-hesters elektrisk vekselstrøm-motor. En ukes tid i 1930 kjørte han rundt med bilen i byen Buffalo ved Niagara Falls på grensen mot Canada. Tesla skal ha kjørt bilen i 150 km/t. Kjøringen ble betegnet som en sensasjon i avisene. Men det kom også antydninger om at Tesla drev med svart magi. I sinne og frustrasjon avsluttet Tesla forsøkene og etterlot seg ingen dokumentasjon over bilens konstruksjon. Luksusbilen fikk tilbake sin opprinnelige motor, og Teslas elutstyr fjernet.

Kraft fra luften!

Og det var adskillig beklagelig, såfremt en slik dokumentasjon hadde kunnet bekrefte Teslas påstand om energien til bilens elmotor. «Den henter kraften fra luften rundt oss», sa han. Dette var årsaken til magibeskyldningene. Han hadde montert noe som han kalte «gravitasjonsenergi-omformer», og som bl.a. besto av 12 radiorør som han hadde kjøpt av en lokal forhandler. Hele omformeren målte bare 60x25x15 centimeter, og Tesla hevdet at det var denne lille saken som leverte el-kraften til motoren. Ingen skal ha sett skjulte batterier i bilen.

I dag vil nesten alle mene at Tesla jukset på et eller annet vis. Men den som går litt inn i Teslas livsverk, spesielt innenfor det elektromagnetiske området, kan likevel bli litt i tvil. For det er uomtvistelig at Nikola Tesla var et multigeni. Hans ettermæle er besynderlig anonymt tatt i betraktning alt han utførte, og hans 1200 patenter. Tesla hadde fotografisk hukommelse, og snakket syv språk flytende, deriblant latin.

Like etter sin død som fattig mann, avgjorde USAs høyesterett at Tesla var den egentlig oppfinner av radioen, ikke Marconi eller andre. Laser, telefon, tv, røntgen, neonlys, coil, tennplugg, til og med helikopter og roboter sto på listen hans over oppfinnelser. Men de fleste av dem fikk andre æren for. I dag er han likevel anerkjent som mannen som gjorde vekselstrøm praktisk brukbart, blant annet i elmotorer. Hele vår moderne sivilisasjon hviler på Teslas oppfinnelser.

Gigantisk generator

Hvis hans påstand om energikilden til bilen i 1930 skulle være korrekt, gikk han i graven med kunnskap som radikalt hadde forandret verdens energisituasjon. Teslas teorier handlet om at rotasjonen gjør jordkloden til en gigantisk generator. Hvis man sender inn energisignaler på en bestemt frekvens, kan det mangedobbelte hentes tilbake.

Tesla var født i Kroatia, og kom til USA i 1884. Snart fikk han jobb hos USAs oppfinnerkonge Thomas A. Edison, men sluttet i sinne etter at Edison ikke ga ham den lovede belønningen etter et oppdrag. Mens Edison eksperimenterte seg til resultater, bygde Teslas ideer på teoretisk kunnskap. Han kunne blitt USAs første dollarmilliardær, men brydde seg lite om økonomi. Hans eksentriske opptreden ødela mye for ham.

Glemselens slør

Roterende magnetfelt var et av hans yndlingstemaer. Over 40 år etter at han tok patent på dette feltet, bygde han om den gedigne luksusbilen med sin «gravitasjonsenergi-omformer». Vi kan bare spekulere hva det handlet om, for manglende dokumentasjon og glemselens slør skjuler sannheten for oss. Men nå er i alle fall denne utrolige mannen hedret ved at den oppsiktsvekkende nye elbilen bærer hans navn.

 
 
På forsiden nå