Ny bil er trygg bil

Dødsrisikoen er 90 prosent lavere i en ny bil sammenlignet med en eldre modell. Det viser en svensk undersøkelse.

Saken oppdateres.

Det er forsikringsselskapet Folksam som har gjennomført undersøkelsen «Hvor sikker er bilen?», som gjøres annethvert år. Folksam har sett på 94 100 bilulykker med 35 400 drepte eller skadde personer i tidsrommet 1994-2004, og har funnet slående forskjeller i sikkerhet mellom biler fra periodene 1980-1984 og 2000-2004. Personer i de eldre bilene har en skremmende økt fare for å bli drept eller skadet, enn folk som sitter i nyere modeller. Dødsfaren er altså 90 prosent mindre i nye biler enn i gamle, i tillegg er risikoen for å bli invalidisert 25 prosent lavere i nye sammenlignet med gamle biler.

Men også blant nye biler er det forskjeller i sikkerheten. Folksams beregninger viser at om alle kjøpte de sikreste bilene i undersøkelsen, så ville man få 30 prosent reduksjon i antall døde og skadde i trafikken.

Taket ikke nådd

- I mange år har man trodd at vi snart ville nå taket i forbedret trafikksikkerhet. Men nå ser vi at utviklingen fortsetter i meget rask takt. Ennå kjenner vi ikke totaleffekten av alle sikkerhetsforbedringene, sier Folksams forskningssjef Anders Kullgren.

Undersøkelsen viser at de aller sikreste bilene er Saab 9-5 og Saab 9-3, men også Volvo, Mitsubishi, Ford og Audi har flere gode bilmodeller. Blant de minst sikre bilene er Renault Twingo, Citroën AX, Nissam Micra, Honda Civic og Peugeot 106.

Folksam mener at hovedårsaken til økt sikkerhet i nyere biler er mer stabil grunnkonstruksjon med sterkere kupeer og frontstruktur. I tillegg kommer utstyr som beltestrammere, kollisjonsputer, beltepåminnere og beskyttelse mot nakkesleng.

Færre nakkeskader

- Endelig ser vi at tilfellene av invalidiserende nakkeslengskader begynner å gå ned, etter at denne typen skader økte fra midten av 80-tallet med en topp i biler som ble laget fra 1990 til 1994. I dag er faren for nakkeslengskader halvert i nye biler, sier Folksams assisterende forskningssjef Maria Krafft. Nakkeslengskadene står for 65 prosent av alle personskader i trafikken.

Folksams tall viser at hodeskader er redusert med 74 prosent og benskader med 62 prosent de siste 20 årene etterhvert som sikrere biler er tatt i bruk i svensk trafikk.

Betaler dyrt

Da kan man igjen spekulere på hvordan norske politikere kan forsvare et så høyt avgiftsnivå på nye biler at vi har en av Europas eldste bilparker. Det gir riktignok mer penger til statskassen, men også uhyggelig mye mer å gjøre for helsevesenet og begravelsesbyråer før flertallet av oss kjører de sikreste bilene.

 
På forsiden nå