Kjører el-bil på egen fossekraft

Helt uten politikerhjelp er stjørdalingen Ragnar Næss blitt Norges mest miljøvennlige bilist. Han kjører el-bil på selvprodusert fossekraft.

Saken oppdateres.

Som nyslått pensjonist ble Næss kraftutbygger i fjor, og for trekvart år siden kjøpte han en Peugeot 106 el-bil. Dermed kan den tidligere fysikklæreren vise i praksis det som han har undervist om i flere tiår. Skoleklassene står omtrent i kø for å se hvordan vann gir liv til bil.

Et par steinkast unna Næss' bolig nord for Kvislabakken har Voldselva fosset uforstyrret siden tidenes morgen. Dette er den rene idyllen med brusende vann, livlig sjøørret i dammen under fossen, og høye trær som stenger verden unna. Her kunne Næss åpne sitt lille kraftverk for snart et år siden. To turbiner driver generatorer som kan levere 5,5 kW når det er stor nok vannføring. På ti måneder er det produsert 23 000 kilowatt-timer.

Billig uansett

- Det er i alle fall mer enn nok strøm til bilen, for den har ikke brukt mer enn 1200 kWt siden vi kjøpte den i februar. Bilen nøyer seg med et par kWt for hver mil, så det er veldig billig transport uansett. For oss blir det altså helt gratis, og kraftverket dekker i tillegg rundt 70 prosent av vårt samlede energibehov, sier Næss.

Men han sier samtidig at uttrykket «gratis» selvfølgelig er misvisende. Kraftverket har kostet et par hundre tusen kroner pluss stor egeninnsats. Næss skal leve lenge for å oppleve at regnskapet går i pluss, til tross for at Hilmar Tollefsen i Stjørdal leverte turbinene til meget fordelaktig pris i forhold til tilsvarende produkt fra utenlandske fabrikker.

- Dette handler mest om personlig interesse. Noen begynner med golf når de blir pensjonister, jeg valgte kraftverk. I forlengelsen av dette prosjektet kjøpte vi også elektrisk bil, sier Næss.

Det dreier seg om en fem år gammel Peugeot 106L, som han kjøpte usett med nye batterier for bare 100 000 kroner, ikke stort over tredjedelen av nybilprisen.

Positiv overraskelse

- Vi opplever el-bilen som en positiv overraskelse. Den er direkte rask fra null til 50 km/t, og rekkevidden på 80 km er nok til tur-retur Trondheim. Ikke en lyd å høre fra motoren, ingen giring, fine vinteregenskaper med bensinvarmeapparat, og så fordelene med gratis bomvei og parkering, og billig årsavgift. Bare på langturer bruker vi vår VW Golf diesel, sier nyfrelst elbilkjører Ragnar Næss.



 
 
 
På forsiden nå