Import mindre lønnsomt

Fortsatt er det penger å spare på å kjøpe ny bil i utlandet. Men prisforskjellene er ikke like store som de var for noen år siden.

Saken oppdateres.

En enkel sjekk på internett viser at det er fort kan være 20 000 - 30 000 kroner å spare på å kjøpe de mest populære bilmodellene i utlandet.

For eksempel koster en Toyota Avensis Sol stasjonsvogn med 2,0 l dieselmotor 337 000 kr fra forhandler i Kristiansand. I tillegg kommer metallic lakk 4000 kr, et ekstra sett hjul på lettmetallfelg til ca 16 000 kroner og årsavgift kr 2865. Totalprisen blir da 357 865 kroner. Fra Danmark kan du få samme bil levert ferdig registrert med samme utstyr for 318 150 kr. Da er alle norske avgifter betalt bortsett fra årsavgift på 2865 kr og et par hundrelapper for skilter.

Med utlandet mener vi egentlig bare Danmark. Årsaken er de helt spesielle, og svært høye, bilavgiftene den danske staten krever inn. For at ikke prisene ut til bilkjøperne skal bli helt hinsides, får de danske bilimportørene svært gunstige priser fra fabrikkene. Dermed kan de eksportere bilene videre til priser som ligger under de prisene norske importører generelt oppnår hos fabrikkene selv om disse også er gunstige sammenlignet med mange andre land.

Importen av nye biler, og i særdeleshet Toyota, var for noen år siden så stor at den ble ansett for et problem. Harmonisering av prisene skulle løse «problemet».

- Det har vært snakket om harmonisering i mange år uten at det har skjedd, sier Stig Behrensdorff i firmaet Kjærsgaard & Behrensdorff A/S i Ålborg. - Prissetting vil alltid være et politisk spørsmål som er avhengig av forhold i de enkelte land. Forskjellene var nok større før, men fortsatt kan kunder spare penger ved å importere en bil fra Danmark.

Tidligere bestyrte Stig Behrensdorff eksportvirksomheten av Toyota direkte fra forhandleren i Ålborg. Men siden temaet er svært følsomt, for å si det mildt, valgte man å skille ut virksomheten i et eget selskap. Nå kan Behrensdorff også tilby norske kunder Honda. Det arbeides for å få flere bilmerker inn på eksportlisten.

De fleste danske bilforhandlere kan selge biler for eksport til Norge. Servicen varierer noe, men mange driver på samme måte som Stig Behrensdorff med å levere bilen fiks ferdig på norsk jord. Hvor store besparelsene er, vil variere fra merke til merke.



 
        
            (Foto: nn)

  Foto: nn

På forsiden nå