Trøndelags dyreste brukt-Saab på Værnes

Godt over trekvart million for en seks år gammel Saab 9-5, det høres ille dyrt ut. Men Avinor har ikke kjøpt seg bort, dette er en spesialbil som forteller flygerne hvor godt feste flyhjulene får under landing på Værnes.

Saken oppdateres.

Den nyombygde friksjonsbilen kom til Værnes før jul, og utrykningsleder Reidar Hansen i Avinors plass-, brann- og redningstjeneste på Værnes er såre fornøyd med nyanskaffelsen.

- Gammelbilen er også en Saab, men den er 23 år gammel og har gått fire ganger rundt jordkloden. Den har havnet på reservebenken. Nybilen har en mye kraftigere motor, slik at vi raskt kommer opp i nøyaktig 96 km/t, som er korrekt hastighet for friksjonsmåling, sier Hansen.

Bra krefter

Banelengden på Værnes er tre kilometer, og selve landingsdelen er 2,3 kilometer. Det er denne strekningen som kontrolleres. Dermed er det 350 meter i hver ende til akselrasjon og bremsing. Nybilen med tohundrehesters treliters motor og moderne bremser takler begge manøvrene lettere enn den gamle 900-bilen.

Et lite gummihjul i bagasjerommet senkes ned på rullebanen, og bremses slik at datamaskinen får beskjed om friksjonen. På et display foran føreren kan friksjonen leses av for tre deler av rullebanen, samt snittfriksjonen. Dette er sentrale opplysninger for flygerne, som kan justere nedbremsingen på bakken etter tilgjengelig friksjon. Er det et helt spesielt stort og tungt lastet fly, kan det i alle fall teoretisk skje at landingen må utsettes eller avlyses, fordi rullebanen blir for kort under spesielt glatte forhold.

Sjekker ofte

- Vi er på hugget hele tiden når forholdene er slik at rullebanen kan bli glatt. Vi kjører friksjonsbilen kanskje to ganger i timen, luft- og rullebanetemperatur, lufttrykk og luftfuktighet kontrolleres, vi sjekker informasjon fra meteorologene og vi følger med på værradaren i Rissa. Derfor blir vi sjelden overrasket over endringer, men de kan komme i løpet av ti minutter. Når det er fare for isdannelse, bruker vi væske eller granulat for å få best mulig friksjon. Målet er å ha svart rullebane hele tiden, selv om flyene også kan lande på is, forteller Hansen.

Full avgift

Friksjonsbilen får altså lufte seg rett som det er, men det blir ingen langturer. I løpet av året kan det bli et par hundre mils kjøring. All service blir utført inne på flyplassen. Avinor ser på bilen som et verktøy eller anleggsredskap, og mente at bilen derfor burde slippe alminnelige bilavgifter, slik som da den forrige friksjonsbilen ble kjøpt. Men nei, avgiftsmyndighetene så bare bilen og ikke anleggsredskapet, og forlangte 150 000 kroner før bilen ble tillatt brukt. Noen turbil blir den likevel aldri. Bagasjerommet er opptatt av friksjonsutstyret.

Saab passer bra

Alle friksjonsbilene på norske flyplasser - Gardermoen har fire av dem - er Saab'er. Forhjulstrekk er en betingelse, og Saab egner seg spesielt godt for ombyggingen som er nødvendig i bakre del av bilen. Erfaringene er også gode med Saabs kvalitet. Den gamle friksjonsbilen på Værnes nærmer seg 160 000 kilometer, og har virket fint hele tiden.

Dessuten passer det seg jo at en bil som jobber for luftfarten, er laget av Svenska Aeroplan AB!

 
        
            (Foto: nn)

  Foto: nn

 
        
            (Foto: bv)

  Foto: bv

Gikk du glipp av disse?
 
 
 
 
 
 
På forsiden nå