Liten boks varsler om større boks

En boks på størrelse med en fyrstikkeske gir beskjed om at jeg nærmer meg en fotoboks. Den kan snart betale seg selv.

Saken oppdateres.

Radar- og laservarslere har vi hørt om i mange år. Mulig de virker, men de er ulovlige i bruk.

GPS-mottagere er derimot fullt lovlig i biler, også om de er spesiallaget for å hjelpe bilføreren til å holde lovlig hastighet foran fotobokser. Det er en slik liten boks med navnet Cruise Control som jeg har hatt i bilen min noen uker.

«Dingsen» virker

I denne tiden har ikke en eneste fotoboks tatt bilde av meg. Det kan skyldes at den svarte boksen har gitt meg forvarsel foran nesten hver eneste fotoboks. Eller at jeg er en prektig bilist som aldri overskrider fartsgrensen uansett.

I 2009 skal det være 570 fotobokser her i landet, og stadig flere av dem blir digitalisert slik at de tar bilder av samtlige fartssyndere som passerer. I fjor måtte 150 000 av dem betale tilsammen 380 millioner kroner til Staten.

Da er det ikke rart at det dukker opp produkter som skal hjelpe bilførerne til å holde lovlig fart der det koster mest å ikke gjøre det, målt i kroner.

Virker utmerket

Mange alminnelige GPS-mottagere for vei-navigasjon kan utstyres med fotoboks-varsling. Men det er stor forskjell på kvaliteten på leverandørenes oversikter over fotoboksenes plassering, og Cruise Control-leverandør Whistler Norge AS hevder selv at de har markedets mest nøyaktige fotoboks-oversikt.

Boksen virker i alle fall bra. En halv kilometer før en fotoboks i din retning kommer både lyd- og lysvarsel. Lyset blinker helt til fotoboksen er passert, og det blir masse lyd om farten er for høy 300 meter før fotoboksen. Da blinker lyset også heftig. Når farten kommer under fartsgrensen på stedet, er signalene mer diskrete. Noen meter etter boksen blir alt stille igjen.

Inne i Hell-tunnelen er det ingen kontakt med satellittene. Men da er systemet snedig lagt opp slik at man får beskjed før tunnelen om at det er en fotoboks der inne.

Når kjøretøyet står i ro, vil en bevegelsessensor slå av strømmen på fotoboksvarsleren. Omvendt blir strømmen slått på igjen når sensoren merker at bilen beveger seg. Vår erfaring er at man bør sjekke at varsleren virkelig er aktiv under kjøring.

Man kan også selv legge inn varsling. Det kan handle om trafikkfeller, fartshumper, hull i asfalten, skolevei eller hva som helst. Neste gang man passerer dette stedet, gir varsleren beskjed.

Varsleren virker stort sett utmerket. Men vi opplevde i Gudbrandsdalen at varsleren ikke ga beskjed om tre fotobokser. Antagelig hadde den ikke slått seg på automatisk. Men for den alltid lovlydige bilist var jo ikke dette noe problem. En gang fikk vi varsel selv om fotoboksen var fjernet.

Oppdatering følger med

Dette kan også handle om at bokser er nylig montert eller fjernet. Kjøpere av Cruise Control får derfor jevnlig anledning til å oppdatere fotoboksvarsleren.

Prisen for akkurat denne modellen er en tusenlapp. Andre varslere kan koste mer, og det finnes en modell som også viser helt nøyaktig hastighet, noe bilens speedometer sjelden gjør. Rent økonomisk vil kjøp av fotoboksvarsler uansett lønne seg hvis den hindrer at man blir tatt en eneste gang med over seks km/t for høy hastighet.

Ikke for råkjørere

Men så var det den moralske siden av saken, da. Jeg må nok si det slik at notoriske råkjørere ikke skal kjøpe en slik boks, om den er aldri så lovlig.

Vi andre, derimot . . .

 
        
            (Foto: BJARNE VESTMO)

  Foto: BJARNE VESTMO

På forsiden nå