- Andreas død må få mening

Femårige Andrea var en av 244 som ble drept i trafikken i Norge i 2006. Mamma og pappa er i den samme fryktelige statistikken. Deres død kan redde andre.

Saken oppdateres.

I det ene øyeblikket var familien på fire underveis på E39 fra Kristiansand til Stavanger for å reise på sydenferie. I neste øyeblikk var tre av dem døde, storesøster Thea (7) hardt skadet. Frontkollisjonen med vogntoget i Drangsdalen ble en av årets verste trafikkulykker i Norge, likevel bare en av mange.

Tilbake satt sønderknuste familier i bunnløs sorg. Som alle familiene til de andre 241 trafikkdrepte det året, som alle de etterlatte etter tusenvis andre trafikkdrepte bare de siste årene.

- Må få en mening!

Sorg lammer. Men ut av sorgen og savnet etter lille Andrea, mamma Anne-Cathrine og pappa Arnt Olav Steinsland, kom det en positiv reaksjon blant deres pårørende. Morfar Otto (80) var den første som formulerte sine tanker:

- Denne tragedien må få en mening!

Brettet opp ermene

- Vi var helt slått ut alle sammen. Men da jeg så hvor sønderknust pappa og mamma var, skjønte jeg at vi måtte brette opp ermene. Vi kunne ikke miste Anne-Cathrine og hennes familie uten å gjøre noe, forteller Per-Kaare Holdal fra Raftsundet i Lofoten. Han var bror til Anne-Kathrine og altså onkel til Andrea, og sønn til Otto og Elsa (72) Holdal.

Familien skrev et brev til statsminister Jens Stoltenberg i et forsøk på å mobilisere til økt innsats mot trafikktragediene. Det kom ikke svar.

Mangler engasjement

- Statsministerens manglende engasjement tente oss bare enda mer, for det fikk oss til å forstå at trafikkulykkene ikke opptar politikerne slik de bør gjøre. På ettårsdagen for kollisjonen inviterte vi fagpersoner, politikere og pårørende til Kristiansand. Det var ikke bare for å minnes dem vi mistet, men for å danne en organisasjon som skal jobbe for økt sikkerhet på veiene, sier Per-Kaare Holdal.

17. juli i år ble foreningen «Nei til frontkollisjoner» stiftet med økt satsing på midtdeler og midtrekkverk som fremste formål. Hadde det vært midtrekkverk på veien da Andra og hennes familie kom kjørende i fjor sommer, ville de vært i live i dag.

Mot all fornuft

- Det er jo mot all fornuft at biler stadig møtes i 80-90 km/t med bare noen centimeters klaring. Ingen kjører slik langs kanten av et stup. Derfor krever frontkollisjoner halvparten av de drepte i trafikken, og derfor er det så vanskelig å forstå hvorfor norske myndigheter er så sørgelig trege til å bygge midtrekkverk. Ni kilometer i år, ti neste år. Norge har 300 kilometer med motorvei og veistrekninger med midtrekkverk, Sverige har 3000. Kom ikke her med argumenter om hvor dyrt det er. For det første har jo svenskene omtrent like stor nasjonalgjeld som vi har nasjonalformue. For det andre spares mye mer penger på å berge liv og lemmer, enn det koster å bygge midtrekkverk, sier en engasjert Per-Kaare Holdal, som understreker at penger ikke betyr mest. Det viktigste er liv og helse, og unngå sorg og smerte.

Får en mening

Han og resten av familien vil alltid sørge. Men de er over det verste. Det hjelper med støtten etter etableringen av foreningen, og de har fått mange å dele sorgen med. De håper at deres engasjement gir konkrete resultater. Det kortsiktige målet er å vekke politikerne i tide til stortingsvalget i 2009, slik at det gir konkrete resultater i form av kraftig satsing på midtrekkverk.

Da har Andreas død fått en mening.





I bra form



Storesøster Thea overlevde frontkollisjonen som krevde tre liv i fjor sommer. Hun fikk brudd i legg og lår, og skade i nyre, lunge og bekken, men er nå i bra form igjen. Thea bor sammen med sin eldre bror hos familien til farens søster i Vennesla.



 
        
            (Foto: -Foto: Søskenbarn Stine / www.frontkollisjoner.no

)

  Foto: -Foto: Søskenbarn Stine / www.frontkollisjoner.no

 
        
            (Foto: Bjørn Erik Rygg Lunde)

  Foto: Bjørn Erik Rygg Lunde

På forsiden nå