Mye bil for pengene

Alfa Romeo 166 er stor, sporty og komfortabel.

Saken oppdateres.

Og den har et utseende som skiller den fra mengden. Et ufortjent dårlig rykte gjør den fyrrige italieneren til et svært gunstig bruktbilkjøp.

Med særpreget design og spenstige motorer har Alfa 166 siden 1999 vært et alternativ for kjøpere i «Audi A6-klassen». Italienske biler har ikke det beste rykte i Norge. Sammen med et noe spinkelt forhandlernett betyr det at det ikke ruller så veldig mange 166 rundt på våre veier. Markedets skepsis bygger imidlertid på gamle synder, for de siste årene har italienske biler fått et jevnt godt kvalitetsnivå.

På veien er 166 i god Alfa-tradisjon både komfortabel og sportslig. Selv om den trekker på forhjulene, elsker 166 svingete veier. Designet vekker fortsatt en viss oppsikt fra forbipasserende, og i den rommelige kupeen har man det godt i store, gode skinnseter. Utstyrsnivået er omfattende. Testbilen virket bra sammenskrudd, men 166 gir likevel ikke samme gedigne inntrykk som sine tyske konkurrenter. Oversikten ved rygging er minimal på grunn av den høye hekken, og mangelen på beskyttelseslister gjør bilen utsatt for riper.

Alfa 166 leveres kun som firedørs sedan. Inntil nylig hadde man i Norge kun to motoralternativer å velge mellom: en to-liter Twin Spark på 155 hk, og en 2,5 (senere 3,0 liter) V6 med 190/220 hk. Fra i år er også en 2,4 liters turbodiesel på 150 hk tilgjengelig i Norge. Alle motorene gir et bra fraspark. Som italienske biler flest elsker 166 turtall, og fra om lag 4000 o/min og oppover er motorlyden rene musikken for en bilentusiast.

Varierende kvalitet

Kunderapporter og tester fra utlandet viser at eierne jevnt over er godt fornøyde med 166. Kvaliteten varierer derimot en del fra eksemplar til eksemplar, noe som tyder på ujevn produksjon. Det er først og fremst elektronikken som kan skape problemer. Ustabil sentrallås, klimaanlegg og startsperre er gjengangere. Det samme er varsellamper som lyser uten grunn. Oljelekkasjer fra motoren rapporteres også. Det er viktig å følge opp bytte av registerreim. V6-utgavene har sågar to reimer. Alfa foreskriver bytte hvert tredje år eller hver 80 000 km, men rapporter fra utlandet sier at reimen bør byttes hver 60 000 km for å unngå problemer. På testbilen (2,5 V6) var den byttet allerede ved 45 000 km, noe som er uvanlig.

Betegnelsen Twin Spark (TS) bruker Alfa Romeo på det særegne tenningssystemet med to tennplugger og egne tennspoler til hver sylinder. Dette skal ifølge Alfa gi raskere og bedre forbrenning. NAFs rapporter tyder på at systemet også kan være en medvirkende årsak til at denne motorenes virkemåte (gjelder 2,0/155 hk) ikke er så stabil som hos konkurrentene.

Prisgunstig

Alfa 166 er ikke kollisjonstestet av Euro NCAP. Fire kollisjonsputer (passasjerputen foran kan kobles ut med nøkkel) og ABS-bremser er standard. I 2003 fikk bilen en teknisk og designmessig oppgradering (ny front), i den forbindelse ble også sidekollisjonsgardin og antiskrens ESP standard.

Brukte 166 finner du fra om lag 150 000 kroner og oppover. Billigste nye koster i dag 565 000 kroner. Det gjør Alfa 166 til et svært gunstig kjøp sammenlignet med konkurrentene. Lettsolgt er den likevel ikke, testbilen har vært til salgs i nesten ett år.

 
 
 
På forsiden nå