Realiserte Corvette-drømmen

Vel 700 000 kroner kostet drømmebilen, uten avgifter. Statens avgiftspåslag er en million kroner, og det har ikke Ivar Wahl tenkt å betale.

Saken oppdateres.

Ivar Wahl har en historie som han deler med mange amcarentusiaster: Faren kjørte amerikaner da Ivar var guttunge, og interessen smittet over på sønnen. Det å vokse opp med amerikansk bil sementerer gjerne bilinteressen i en bestemt retning, og for Ivars vedkommende var Chevrolet Corvette Sting Ray drømmebilen i yngre år. Han lovet seg selv at han en dag skulle bli Corvette-eier. I fjor fylte han 50 år, og noen måneder etter bursdagen ble drømmen en realitet for Ivar.

Bilen var bestilt etter nøyaktige spesifikasjoner et år i forveien - mørk blå metallic, skinninteriør, alt utstyr og med den kraftigste motoren.

Toppfart 319 km/t

Sportsbilen Corvette har i løpet av de vel femti år den har vært produsert gjennomløpt seks generasjoner, fra C1 til C6. C6 ble lansert for modellåret 2006, og Ivar slo til med den feteste som er å få, racingutgaven C6 Z06. En 7-liters V-åtter på vel 500 hestekrefter gir den en akselerasjon fra 0 til 100 på 3,8 sekunder. Med en toppfart på 319 kilometer i timen er den verdens raskeste serieproduserte bil.

Utsalgsprisen i USA er 85 000 dollar for en slik bil. Der er den kjøpt, og nå står den i en romslig garasje i Verdal, dit Ivar er i ferd med å flytte.

Men hvordan har Corvetten kommet seg avgiftsfritt fra USA til Verdal? Ivar har kjøpt flere av sine amerikanske biler gjennom årene hos bilforhandler og amcarkollega Ola Flo, Bilsenteret Stryn. Ola bestilte bilen etter Ivars spesifikasjoner hos en forhandler i USA, via sin tyske bilkontakt. Bilen ble tatt inn til Tyskland, og midlertidig registrert der.

Årlig avgiftsreduksjon

- Det er viktig å ta den via forhandler, slik at den europeiske garantien gjelder, forklarer Ivar. Han opplyser videre at det var et poeng å få den registrert i Tyskland, for å få den årlige avgiftsnedtrappingen til å begynne å løpe.

Som nevnt ville det påløpe en avgift til staten på ca. en million kroner om en slik Corvette skulle fortolles som nybil.

- Jeg tror det er slik at avgiften reduseres med vel 30 prosent de tre første årene og deretter faller litt for hvert år, sier Ivar, og legger til:

- Men det er uinteressant. Jeg har uansett ikke tenkt å fortolle den og sette på skilter. Det vil være galskap, konstaterer han.

Andre vil kanskje mene at det er galskap å kjøpe en bil til 700 000 bare for å ha den stående i garasjen. Men ikke Ivar.

- Jeg lever lenge på en 2-3 turer med prøveskilt om sommeren, sier han.

Dessuten har Ivar en 1976 Cadillac Fleetwood Brougham i strøken originalstand. Den er på skilt og kan når som helst tas frem for å gi han den amcarfeelingen han trenger.

Smittsom interesse

Denne historien ble innledet med at amcarinteresse kan gå i arv. Amcarinteresse kan også smitte. Ivars kjæreste Oddbjørg var med på amcartreff for første gang i sommer. Etter det treffet bare måtte hun også ha amcar, og etter litt leting på nettet endte hun opp med en 1981 Cadillac Eldorado Biarritz!

 
 
 
På forsiden nå