- Den er ikke like hot lenger. Nå er den allemannseie.

Sjekk hva det sier om deg at du eier denne vasen.

EN STRIPETE VASE: Som har skapt mye oppstyr.   Foto: kahlerdesign.com

Saken oppdateres.

Søndag

designervaser fra Kähler i bakken. Det begynte da vasen ble lansert med striper i gull, og for mange er vasen blitt et symbol på overforbruk og småborgerlighet.

Vasen er solgt i hele 700.000 eksemplarer i Norge, ifølge Kähler, og enda flere er solgt i Danmark.

Hvordan går det an?

— Plutselig ser man visse ting, lamper, stoler overalt. Det dukker opp på blogger, sosiale medier, man blir inspirert. Det er mye enklere å kjøpe en vase en enn sofa, for sistnevnte må man spare til, sier Helle Tjaberg, interiørekspert og redaksjonssjef i Maison Interiør.

Man tenker «Å, gud! Se hva jeg har funnet! Jeg har god smak!». Og så er det plutselig overalt.

— Når noen har startet en hatkampanje mot den, da er vasen virkelig en suksess, sier Tjaberg.

— Vasen er blitt interiørverdenens svar på «it-veskene». Men nå går man videre, den er ikke like hot lenger. Nå er den allemannseie, da går innovatørene videre.

. Det handlet ikke om Kähler-vasen i det hele tatt. Sjekk hva du kan kaste:

— Den har blitt harry

Forbruk er systematiske mønstre knyttet til klasse, litt til geografiske steder, og litt til alder og livsfase, forklarer Karl-Fredrik Tangen, førstelektor ved Høyskolen Christiania. Vi jobber mye med å vise tilhørighet til den klassen vi er i, at vi er en del av samme samfunn som dem.

Har du gått på BI er vasen fin, har du gått på Blindern er vasen jålete, og har du gått på Handelshøgskolen er vasen litt for billig.

— For folk som har mye kulturell kapital representerer de som har vasen den store trusselen: å være lønnsslave, å gå på reklamen og å tro at man blir et bedre menneske av å få flere ting.

GULLVASEN: Danskene stod i kø for gullvasen. Da det ble tomt ble den lagt ut på nettet for høye summer, og det fikk folk til å reagere.   Foto: kahlerdesign.com

— Har du gått på BI er vasen fin, har du gått på Blindern er vasen jålete, og har du gått på Handelshøgskolen er vasen litt for billig, sier Tangen.- Når man har solgt 700.000 eksemplarer av en vase, når blir den harry?

— Da har den blitt harry. Da kommer den prosessen hvor den blir et symbol på dem som ikke tenker selv, og ikke har egen smak. Men harry-greiene er ikke universelle. Folk flest synes det er artig å komme hjem til hverandre og se at man har samme vase.

Husker du kjolen hele internett diskuterte?

— Mest interessert i merket, ikke vasen

Kähler har notert seg knuseaksjonen, men har en avslappet holdning til det, forteller direktør Jesper Holst Schmidt til oss.

— Det handler ikke om Kähler, det handler om fokus på overforbruk og materialisme, og så er Kähler-vasen som blir brukt til å bære budskapet, sier Schmidt.

Han tror interessen for vasen handler mest om Kähler som merke, og ikke så mye om selve vasen.

— Jeg tror den er blitt en moderne klassiker. Man kjøper seg inn i et univers som forbruker. Formen er moderne, stripene matcher innredningen i øyeblikket. Dette er bestselgeren vår, sier Schmidt.

Får du vondt når barna kommer hjem med pynten sin?

— Kortvarig moteprodukt

Kan Kähler-vasen bli en klassiker? Tja, skal vi tro eksperten.

— Plutselig drar man slengbuksene frem igjen. Ting går i syklus, sier Helle Tjaberg.

Men årsaken til at design fra kjente arkitekter og designere, som for eksempel Arne Jacobsen og Alvar Alto, blir klassikere er at det ligger en veldig bevisst tanke om funksjon og form bak, mener Tjaberg.

— Personlig tenker jeg vasen er et for kortvarig moteprodukt. Formen for generell og dekoren for trendorientert. Men, stranger things has happened, sier Tjaberg.

Vi anbefaler disse sakene:

Skal smadre designvaser i København på søndag:

På forsiden nå