Da de startet var det ikke en gang tak i leiligheten

Mølla lå brakk første gang norskitalienske Vincenzo Marchese var der. Mye har forandret seg siden da.

TRAPPEN TIL HEMSEN: Lysinstallasjonen på fondveggen er O-en fra lysreklamen til en Esso-stasjon.  Foto: Kjersti Gjems Vangberg

Saken oppdateres.

Mye har forandret seg siden den unge arkitektstudenten Vincenzo Marchese kjørte gjennom sitronlunden opp den frodige alleen til mølla Mulino Paratore alla Nocella i 1986. På den tiden lå mølla fra 1500-tallet brakk.

GRØNT OG FRODIG: -Vi bor i et stort rom og lever tett på hverandre, men likevel er det rom for private stunder, sier den norskitalienske arkitekten, som ofte går seg en tur på den store eiendommen.  Foto: Kjersti Gjems Vangberg

— Det bodde en gammel ugle her som fløy ut ved skumring, forteller Marchese.Han gikk løs på transformasjonsprosjektet med omsorg, kreativitet og kunnskap.

Et av resultatene er en 100 kvadratmeter stor ettromsleilighet i andre etasje.

I dag bor han der sammen med familien, skuespiller Ada Marchese, sønnen Jakob (7) og datteren Greta (6 måneder).

VERKSTEDET: Vincenzo Marchese samler og lager lamper. Deler av samlingen finnes i atelieret i første etasje.  Foto: Kjersti Gjems Vangberg

— Da vi startet, var det ikke tak i leiligheten og hemsen eksisterte ikke.- I dag er rommet veldig fleksibelt. Vi kan omgjøre det til det vi vil; arbeidsrom, lekerom eller festlokale. Vi har feiret jul her med opptil 24 gjester.

Arkitekten er oppvokst i Norge, men flyttet til Sicilia da han var 18 år.

Mølla som ligger en times kjøretur fra Palermo består av flere leiligheter til storfamilien, et atelier og en stor eiendom med olivenlund, eksotiske frukttrær og svømmebasseng.

Styrer unna etterligning

Leiligheten til Marchese er et stort allrom med kjøkken, spisestue og stue. På toppen av halve rommet er det en hems hvor familien sover.

OLIVENIDYLL:– I hagen finnes utrolig mange planter. Faren min samlet på frukttrær, sier Marchese, som produserer sin egen olivenolje. Her sammen med sønnen Jakob.  Foto: Kjersti Gjems Vangberg

— Dette var opprinnelig et industrilokale. Da jeg transformerte rommet til en leilighet, ønsket jeg å vise hva som er nytt og som bryter med stilen til huset. Etterligning har jeg ikke sansen for.Da først taket og hemsen var på plass, gikk arkitekten løs på resten av interiøret.

Gjenbruk og historie er viktige stikkord. Han lar blikket gli over interiøret og forteller historie på historie om gjenstandene.

FYRING: Terrakottaovnen Becchi fra Forli i Nordøst-Italia varmer den 100 kvadratmeter store leiligheten på en halvtime.  Foto: Kjersti Gjems Vangberg

— Stolene rundt spisebordet kommer fra et fjellhotell i Valdres. Jeg fikk de fraktet med båt til Sicilia.- Døren ut til verandaen er kjøpt brukt. Den har tidligere stått i en 100 år gammel leilighet i Palermo.

LUFTIG: Leiligheten er et transformert industrilokale. For å lage soverom til familien bygde Marchese en hems. Sønnen på syv år er vokst opp uten rekkverk. -Vi har aldri vært i nærheten av en ulykke, sier arkitekten.  Foto: Kjersti Gjems Vangberg

Grønne— og blåmønstrede fliser gir kjøkkenet et varmt uttrykk. De fant han i veikanten.Langs den hvite ru murveggen står et skap med røtter tilbake til etterkrigstiden.

FAMILIE PÅ FIRE: Arkitekt Vincenzo Marchese bor sammen med skuespilleren Ada, sønnen Jakob (7) og datteren Greta (6 måneder).  Foto: Kjersti Gjems Vangberg

— Dette er det første møbelet jeg restaurerte da jeg var 20 år gammel. Det er et typisk bondeskap som en vanlig familie hadde råd til like etter andre verdenskrig. Skapet er snekret av gjenbruksmaterialer.

INNGANGEN: I trapperommet i første etasje er det god plass til en landeveissykkel fra 1970-tallet, med klassisk italiensk Campagnolo-utstyr.  Foto: Kjersti Gjems Vangberg

— Lampene ved sengen er gamle teaterlamper funnet på bruktmarkedet Balleró i Palermo.Men rommets kanskje største attraksjon er den lysende O-en som opprinnelig har hengt på en bensinstasjon.

Marchese kom over lysinstallasjonen da han skulle reparerer bilen.

— Jeg var på verksted med bilen min og så at de brukte plastbokstavene i Esso til å samle gjenbruksolje i. Jeg fikk lov til å velge en og valgte O fordi jeg liker formen på bokstaven. Den er rolig.

Arkitektens hjem:

Livsprosjekt

Tre høye vinduer gjør leiligheten lys og luftig.

Utenfor renner elven som drev møllehjulet. I horisonten skimtes Middelhavet.

Sola streifer over de ujevne hvite murveggene.

Det er svalt inne, men stekende hett ute.

— I motsetningen til i Norge som er de lange skyggers land, står solen ved Middelhavet i senit rett over huset store deler av dagen. Det betyr at alle fire sidene av huset er like viktige. En sentral oppgave er å stenge lyset ute i mange måneder av året. Vi bruker mye betong og stein, og husene er vanligvis større enn i Norge.

Å tenke gode rom, dagslys og behagelig temperatur ligger i blodet til Marchese som har studert arkitektur i Oslo og Palermo.

Han er partner i firmaet Noma Arkitekter med byggeprosjekter i Norge og Italia. Kundene er stort sett norske.

Bare et steinkast unna mølla bygges en fritidsbolig som arkitekten har tegnet.

Marchese arrangerer også matkvelder og kulturarrangementer.

Blant annet har fotograf Morten Krogvold tidligere holdt flere workshops her.

— Mølla er et livsprosjekt. Det er det for meg, og det vil kanskje bli det for mine barn.

Les også:

Kjøpe bolig i Italia

Bruk en autorisert eiendomsmegler, det koster rundt tre prosent av kjøpesummen. Megler har ansvarsplikt og en forsikring som dekker faglige feil.

Fremskaff så mye informasjon du overhode kan før kjøp. Det er ikke klagerett på boligkjøp i Italia.

Bruk en «geometra» (bygningsingeniør) til å kvalitetssikre boligen og avdekke eventuelle feil og mangler. Koster omtrent to prosent av kjøpesummen.

Bygningsingeniør fungerer som en garvet takstmann og er en garanti for at det ikke er heftelser på huset.

Bygningsingeniøren kjenner de kommunale irrganger og vil finne eiendommens papirer og sjekke at de stemmer.

Sjekk at megler gjennomfører salget hos en notarius publicus, en jurist som blant annet bekrefter av selger er seriøs.

Ikke la deg lure av rotete bilder. I motsetning til i Norge styles ikke boligene i Italia før salg.

Kilder: www.dolcevita.no, www.boligiitalia.com

Transformasjon av gamle bygg

Styr unna etterligning. Vis hva som er nytt og som bryter med det opprinnelige.

Innred med møbler som forteller en historie.

Bruk glass bevisst, gjerne i gulvet eller i mørke hjørner for å åpne opp og gi rommene dagslys og varme.

Å transformere et stort gammelt bygg er tidkrevende. Tenk helhet, men rehabiliter trinnvis.

Behold autentisiteten ved det gamle. Fjern belegg og overflater som skjuler de opprinnelige materialene og den gamle konstruksjonen.

Benytt støvbindingsmidler på eldre veggoverflater istedenfor å legge på nye lag med puss.

Kilde: Noma Arkitekter

RUSTIKK: Ettromsleiligheten til arkitekt Vincenzo Marchese ligger i andre etasje i den gamle sicilianske mølla fra 1500-tallet. 
        
            (Foto: Kjersti Gjems Vangberg)

RUSTIKK: Ettromsleiligheten til arkitekt Vincenzo Marchese ligger i andre etasje i den gamle sicilianske mølla fra 1500-tallet.  Foto: Kjersti Gjems Vangberg

VERKSTEDET: Vincenzo Marchese samler og lager lamper. Deler av samlingen finnes i atelieret i første etasje. 
        
            (Foto: Kjersti Gjems Vangberg)

VERKSTEDET: Vincenzo Marchese samler og lager lamper. Deler av samlingen finnes i atelieret i første etasje.  Foto: Kjersti Gjems Vangberg

FYRING: Terrakottaovnen Becchi fra Forli i Nordøst-Italia varmer den 100 kvadratmeter store leiligheten på en halvtime. 
        
            (Foto: Kjersti Gjems Vangberg)

FYRING: Terrakottaovnen Becchi fra Forli i Nordøst-Italia varmer den 100 kvadratmeter store leiligheten på en halvtime.  Foto: Kjersti Gjems Vangberg

RETRO LEKE: – Sjiraffen har jeg funnet på en av mine mange utflukter til brukthandlere. Tror den stammer fra 1940–50 tallet, sier Vincenzo Marchese. Sønnen Jakob liker å leke med eksotiske dyr. 
        
            (Foto: Kjersti Gjems Vangberg)

RETRO LEKE: – Sjiraffen har jeg funnet på en av mine mange utflukter til brukthandlere. Tror den stammer fra 1940–50 tallet, sier Vincenzo Marchese. Sønnen Jakob liker å leke med eksotiske dyr.  Foto: Kjersti Gjems Vangberg

LUFTIG: Leiligheten er et transformert industrilokale. For å lage soverom til familien bygde Marchese en hems. Sønnen på syv år er vokst opp uten rekkverk. -Vi har aldri vært i nærheten av en ulykke, sier arkitekten. 
        
            (Foto: Kjersti Gjems Vangberg)

LUFTIG: Leiligheten er et transformert industrilokale. For å lage soverom til familien bygde Marchese en hems. Sønnen på syv år er vokst opp uten rekkverk. -Vi har aldri vært i nærheten av en ulykke, sier arkitekten.  Foto: Kjersti Gjems Vangberg

LITEN, MEN STOR: Den åpne kjøkkenløsningen fremstår liten og intim selv om den er en del av et 100 kvadratmeter stort rom. 
        
            (Foto: Kjersti Gjems Vangberg)

LITEN, MEN STOR: Den åpne kjøkkenløsningen fremstår liten og intim selv om den er en del av et 100 kvadratmeter stort rom.  Foto: Kjersti Gjems Vangberg

FAMILIE PÅ FIRE: Arkitekt Vincenzo Marchese bor sammen med skuespilleren Ada, sønnen Jakob (7) og datteren Greta (6 måneder). 
        
            (Foto: Kjersti Gjems Vangberg)

FAMILIE PÅ FIRE: Arkitekt Vincenzo Marchese bor sammen med skuespilleren Ada, sønnen Jakob (7) og datteren Greta (6 måneder).  Foto: Kjersti Gjems Vangberg

NØDUTGANG: Murveggen, oksekraniet og en moderne typografi i rømningsskiltet gir et absurd bilde av mølla, livsprosjektet til Vincenzo Marchese. 
        
            (Foto: Kjersti Gjems Vangberg)

NØDUTGANG: Murveggen, oksekraniet og en moderne typografi i rømningsskiltet gir et absurd bilde av mølla, livsprosjektet til Vincenzo Marchese.  Foto: Kjersti Gjems Vangberg

EGEN DESIGN: En oljekanne og trakt danner grunnlaget for en spesialdesignet lampe. 
        
            (Foto: Kjersti Gjems Vangberg)

EGEN DESIGN: En oljekanne og trakt danner grunnlaget for en spesialdesignet lampe.  Foto: Kjersti Gjems Vangberg

INNGANGEN: I trapperommet i første etasje er det god plass til en landeveissykkel fra 1970-tallet, med klassisk italiensk Campagnolo-utstyr. 
        
            (Foto: Kjersti Gjems Vangberg)

INNGANGEN: I trapperommet i første etasje er det god plass til en landeveissykkel fra 1970-tallet, med klassisk italiensk Campagnolo-utstyr.  Foto: Kjersti Gjems Vangberg

OLIVENIDYLL:– I hagen finnes utrolig mange planter. Faren min samlet på frukttrær, sier Marchese, som produserer sin egen olivenolje. Her sammen med sønnen Jakob. 
        
            (Foto: Kjersti Gjems Vangberg)

OLIVENIDYLL:– I hagen finnes utrolig mange planter. Faren min samlet på frukttrær, sier Marchese, som produserer sin egen olivenolje. Her sammen med sønnen Jakob.  Foto: Kjersti Gjems Vangberg

BRUKTFUNN: Grønne- og blåmønstrede fliser gir kjøkkenet et varmt uttrykk. Arkitekten fant flisene i veikanten. 
        
            (Foto: Kjersti Gjems Vangberg)

BRUKTFUNN: Grønne- og blåmønstrede fliser gir kjøkkenet et varmt uttrykk. Arkitekten fant flisene i veikanten.  Foto: Kjersti Gjems Vangberg

GULE GLEDER: Bondeskapet fra slutten av 1950-tallet er snekret av gjenbruksmaterialer. Sicilia er kjent for gode sitroner og olivenolje av høy kvalitet. 
        
            (Foto: Kjersti Gjems Vangberg)

GULE GLEDER: Bondeskapet fra slutten av 1950-tallet er snekret av gjenbruksmaterialer. Sicilia er kjent for gode sitroner og olivenolje av høy kvalitet.  Foto: Kjersti Gjems Vangberg

UTSIKT: Lys fra de store åpne vinduene gjør leiligheten luftig og stor. Lampen over spisestuebordet er håndlaget av en trakt og stålvaiere. 
        
            (Foto: Kjersti Gjems Vangberg)

UTSIKT: Lys fra de store åpne vinduene gjør leiligheten luftig og stor. Lampen over spisestuebordet er håndlaget av en trakt og stålvaiere.  Foto: Kjersti Gjems Vangberg

FESTKLAR: Vin fra den lokale bonden kommer gjerne i en trelitersdunk. 
        
            (Foto: Kjersti Gjems Vangberg)

FESTKLAR: Vin fra den lokale bonden kommer gjerne i en trelitersdunk.  Foto: Kjersti Gjems Vangberg

FROKOST I DET FRI: Balkongen har arkitekten tegnet og bygd selv. Avtrykket til det gamle saltaket er lett synlig på begge sider av verandadøren. 
        
            (Foto: Kjersti Gjems Vangberg)

FROKOST I DET FRI: Balkongen har arkitekten tegnet og bygd selv. Avtrykket til det gamle saltaket er lett synlig på begge sider av verandadøren.  Foto: Kjersti Gjems Vangberg

SAKRALT ROM: Hemsen rommer soverommet. Madonnaen på veggen er et glassmaleri fra 1700-tallet. 
        
            (Foto: Kjersti Gjems Vangberg)

SAKRALT ROM: Hemsen rommer soverommet. Madonnaen på veggen er et glassmaleri fra 1700-tallet.  Foto: Kjersti Gjems Vangberg

GRØNT OG FRODIG: -Vi bor i et stort rom og lever tett på hverandre, men likevel er det rom for private stunder, sier den norskitalienske arkitekten, som ofte går seg en tur på den store eiendommen. 
        
            (Foto: Kjersti Gjems Vangberg)

GRØNT OG FRODIG: -Vi bor i et stort rom og lever tett på hverandre, men likevel er det rom for private stunder, sier den norskitalienske arkitekten, som ofte går seg en tur på den store eiendommen.  Foto: Kjersti Gjems Vangberg

På forsiden nå