De opphevet skillet mellom ute og inne

Hele 6,2 meter over sofaen har de vindu mot himmelen.

BYGGET NYTT: Ingrid Nyhus og Joakim Lie har sentrert inneområdet rundt dette store åpne rommet.  Foto: Cornelius Poppe, NTB scanpix

Saken oppdateres.

Et utgangspunkt for Ingrid Nyhus og Joakim Lie da de skulle bygge nytt hus, var at de ville gå langt i å oppheve skillet mellom ute og inne.

Vinduer fra gulv til tak utgjør ytterveggene i nesten hele første etasje og skaper en tett forbindelse til hagen.

— Det er noe av det jeg setter mest pris på her. Vi kan følge variasjonene i lyset gjennom døgnet og årstidene, sier Ingrid Nyhus.

Vi garanterer at du får det mer ryddig hjemme om du følger denne listen:

FURU: Treverket er furu. Med huset går familien langt i å oppheve skillet mellom ute og inne.  Foto: Cornelius Poppe, NTB scanpix

Et års tid er gått siden de flyttet inn i huset på Holtet i Oslo og på tomten som ble skilt ut fra eplehagen til Ingrids onkel i Pareliusveien. Et viktig premiss for arkitektene var at tomten, med sine 600 kvadratmeter, ikke var spesielt stor. Det er minste standardstørrelse for å skille ut tomter i Oslo.— For at ikke huset skulle ta for mye av hagen, gjorde vi første etasje liten, forteller arkitekt Thomas Liu i Atelier Oslo, arkitektkontoret som har tegnet huset.

De spiser middag uten åpen himmel store deler av året:

TAKET: I stuen er det 6,2 meter oppunder taket, der lyset slipper inn gjennom et takvindu. Konstruksjonen er synlig, med limtrebjelker som går ut av hovedrommet.   Foto: Cornelius Poppe, NTB scanpix

Boareal i første etasje er 71 kvadratmeter, 96 i andre etasje. Huset har også kjeller. Soverommene og en utleiedel i andre etasje er kraget ut. Inne er huset sentrert rundt et stort, åpent rom med 6,2 meter under taket. Et 2 x 2 meter stort takvindu slipper lyset inn ovenfra.— Det er ikke en tomt med mye utsikt eller kveldssol i utgangspunktet. Ideen med takvinduet var å fange lyset så høyt som mulig og få det ned og inn i huset, sier Liu.

BYGGET NYTT: Ingrid Nyhus og Joakim Lie fikk bygget et nytt hus til seg og de tre barna. Her med sønnen Dag.  Foto: Cornelius Poppe, NTB scanpix

Alle rommene i andre etasje vender ut mot det dobbelthøye hovedrommet og en svalgang som er åpen ned mot stuen. Alle dørene har store glassflater, for at lyset skal slippe gjennom.— Åpenheten mellom rommene gjør at vi kan holde på hver for oss, men likevel være sammen. Det gir god oversikt, sier Ingrid Nyhus.

Huset er så stort at han ikke har rukket å bo i alle rommene:

Oppe på svalgangen er det laget en arbeidsstasjon, en tykk benkeplate i furu.

Synlige bjelker

SVALGANG: I andre etasje vender alle rommene inn mot stuen, som er dobbelthøy under taket. En svalgang binder sammen alle rommene.   Foto: Cornelius Poppe, NTB scanpix

Konstruksjonen er synlig innvendig, tykke og tynne limtrebjelker oppe i taket går ut av hovedrommet, som et tre med grener som vokser utover. Tremetaforen ble en måte å minimere fotavtrykket i hagen på, samtidig som huset skulle ha mye å by på inne. Utkragingene som henger i de massive bjelkene, uten å støttes opp nedenfra, gir solskjerming i første etasje. Les folks reaksjon når de ser dette tilbygget!

Andre etasje er tettere enn første etasje, som er gjennomlyst med vinduer på alle kanter.

Joakim trekker frem hvordan peisen, sentrert i stuen og plassert helt nede på laveste gulvnivå, skaper en jording i huset.

HØYT ROM: Stuen strekker seg drøyt seks meter oppunder taket, og skaper kontakt mellom første og andre etasje.  Foto: Cornelius Poppe, NTB scanpix

— Den er et viktig punkt i huset, også fordi taket er såpass høyt. Den skaper en kontakt med gulvet og jorden, og er med på å binde huset til bakken.

Furu & betong

Materialene er furu og betong i ulike utførelser. Kvistfri furu på de smale trebordene på vegg og i tak, behandlet med hvitpigmentert hardvoksolje fra Osmo for å gjøre treverket lysere og hindre at det gulner. Åpne furuhyller med kvist. Bredere furubord på gulvet i andre etasje. Kjøkkenskap av furufiner med tydelige tegninger skaper variasjon i trematerialenes uttrykk.

KJØKKEN: Skapene er av furufinér, benkeplaten og gulvet er betong.   Foto: Cornelius Poppe, NTB scanpix

— Vi har tatt opp igjen furuen jeg vokste opp med på 70-tallet, sier Joakim Lie, som synes trematerialet gir et realt og enkelt uttrykk. Er du opptatt av arkitektur? Da anbefaler vi denne:

Betonggulvet er såkalt sementbasert gulvavretting, som vil si at det jevner seg ut av seg selv når det legges. Det er lakket, og betongen er nå glatt og lys. Betong-benkeplatene på kjøkken og bad er mørkere og støpt på stedet. Arkitektene valgte å konsentrere seg om få materialer for å få et ryddig uttrykk.

TRAPP: En bokhylle er en del av trappen, alt i ulike varianter av furu.  Foto: Cornelius Poppe, NTB scanpix

— Med mange materialer blir det fort litt rotete. Hvis man vil at alt skal henge sammen på en litt subtil måte, er det ofte best å se hvordan man kan bruke få materialer på ulike måter, sier Liu.

Alt henger sammen med alt

Det ene soverommet skulle egentlig ha en tilknyttet walk-in-garderobe.

BETONG: Benken på baderommet er i betong. Treverket er også med inn på badet.   Foto: Cornelius Poppe, NTB scanpix

— Men så fikk vi et barn til midt i byggeprosessen, så det ble omgjort til soverom, forteller Ingrid.I en snaut to meter høy spesialtegnet køyeseng sover de to eldste barna anføttes. En tilknyttet utleiedel kan enkelt bli en del av huset når barna blir større.

Huset ser ut som et dyr når det våkner:

Ingen detaljer er overlatt til tilfeldighetene. Fraværet av lister gjorde at byggingen og monteringen av de 8000 meterne med furupanel måtte skje med millimeterpresisjon. Himling og vegg rammer inn vinduene, slik at de fremstår som åpninger i veggen mer enn tradisjonelle vinduer med karm. Det er ingen kappede bord, kun hele lengder. Spilene i trappen har forskjellig tykkelse, de åpne hyllene har ulike høyder.

VINDUER: I første etasje består det meste av veggen av vinduer.   Foto: Cornelius Poppe, NTB scanpix

— Intensjonen er at alle de ulike delene av huset har sin egen logikk. Konstruksjonen følger ett prinsipp, spilene ett, vinduene ett, panelet mellom konstruksjonsbjelker og søyler et annet. For å sy alt sammen prøver vi å la alle komponentene møte hverandre på en fin måte, slik at alt henger sammen med alt og gir et rikt og variert uttrykk, sier arkitekten.Det setter Joakim pris på når han gjennom døren fra sengen på soverommet ser ut på lag på lag med treverk og ulike lysforhold: Lysspill fra vinduet på sørveggen, gjennom vinduet i taket og fra den andre siden av huset, slik at lyset bryter gjennom treverket på ulike måter.

Fem grunner til å leie istedet for å eie:

SPISEPLASS: Kjøkkenbordet er en av få ting som ble bevart da familien flyttet inn i nytt hus.  Foto: Cornelius Poppe, NTB scanpix

— Det er et spill mellom lys, treverk og dybdevirkninger i fem, seks, syv nivåer bortover. Jeg får kontakt med mange lag av huset, sier han.Etter et års tid oppdager paret stadig detaljer som de setter pris på. Steder å sitte som gir et annet perspektiv på hagen eller arkitekturen, lysinnfall som opptrer på en ny måte.

— Det gir en dynamisk opplevelse av huset, det byr på noe nytt hele tiden, på en finstemt måte, sier Joakim.

Vi kan også anbefale disse spennende boligene:

– Utfordrer fysiske lover

Kjetil Eriksen var entreprenør for huset og sto for gjennomføringen av prosjektet.

  • Det var komplisert fordi det er mange utradisjonelle løsninger, og fordi det var veldig høyt krav til presisjon i selve utførelsen, sier han.

Bærekonstruksjonen er en massiv limtreramme, som store utkraginger henger i.

  • Huset utfordrer en del fysiske lover, med store laster i utkragingene. Glasset i vinduene går forbi etasjeskiller og over den bærende konstruksjonen i taket. Fordi ytterveggene er flyttet utenfor den primære bærekonstruksjonen, kan løsningene i ytterveggen utfordre de begrensningene som ligger i en tradisjonell konstruksjon, sier han, og understreker samtidig at huset er helt trygt.
  • Konstruksjonen er dimensjonert og beregnet på kryss og tvers, bokstavelig talt, den er veldig god.

De utradisjonelle løsningene har imidlertid krevd noe mer oppfølging i ettertid enn med tradisjonelle hus.

  • Det er nok en ting man skal ha en liten tanke for, både som arkitekt, kunde og håndverker. Det er mer krevende enn å bygge kataloghus, sier han.

Men Eriksen ble tidlig forelsket i prosjektet.

  • Løsningene er ikke fiksfakseri, de er gjennomtenkt. Det er jo sånn at forelskelse ofte koster litt penger. Det er ikke blitt det mest økonomisk lukrative prosjektet vårt, men likevel et av de vi er mest glad for å ha gjort, sier han.
På forsiden nå