Kledningen deres kan vare i 120-400 år uten vedlikehold

Sjekk det japanske trikset Marius Ramberg og Merethe Off brukte på huset sitt.

VINKEL: Ved å bygge huset i vinkel, har utsikten blitt litt mer variert. Sammen danner taket en forvrengt M-form. Den øvre delen av huset kan sees på som en trekasse som klatrer opp fra den tunge basen av betong og murstein.  Foto: Karen Gjermundrød

Saken oppdateres.

På en naturlig hylle, 120 meter over sjøen og med panoramautsikt over Holmestrandsfjorden, har Marius Ramberg og Merethe Off bygget sitt 273 m² familierede.

— For ti år siden så jeg en artikkel i et interiørmagasin om et flott arkitekttegnet hus på Nesodden. Kort tid etterpå endte jeg opp på en fest der jeg traff en fyr som tilfeldigvis viste seg å være arkitekt fra samme kontor som hadde tegnet nettopp dette huset. Innen kvelden var omme hadde vi inngått en avtale om at han og kompanjongen skulle tegne det kommende huset vårt, forteller Marius Ramberg.

DESIGNER-PIANO: Poul Henningsen har designet pianoet i stuen som Marius Ramberg fant etter to års leting i Danmark.  Foto: Karen Gjermundrød

På denne tiden bodde han og samboeren Merethe Off i en leilighet i Oslo, men hadde begynt å leke med tanken på at de med tiden skulle flytte ut på landet.

UTEKJØKKEN: Ved uteplassen mot syd er det bygget et integrert utekjøkken der det tilberedes og kokes mye sjømat. - Dette var arkitektenes idé, en løsning jeg er veldig fornøyd med i og med at jeg er veldig glad i å lage mat, sier Marius Ramberg.  Foto: Karen Gjermundrød

Ramberg er opprinnelig fra Holmestrand, og tomten var han så heldig å få skilt ut fra et område som tilhørte gården der han vokste opp.De første mailene med arkitektene gikk i 2009 og hele prosessen med planlegging og bygging har tatt tre år.

— Vi har tatt oss god tid og det har vært mye frem og tilbake om hva vi ønsket. For oss har det vært viktig at huset skulle være mest mulig vedlikeholdsfritt, da vi ikke er spesielt glade i å beise og male.

Underdelen av huset ble bygget i tegl mens andre etasje og tak er i tre.

De samme materialregimene gjelder både på utsiden og innsiden.

Hele grunnflaten består av glattslipt betong, tilsatt en blanding lys sand fra Egersund. I annenetasje består gulvet av asketrær fra nabogården.

Gammel japansk metode

— Husets originale gråsvarte kledning er resultatet av et overflatebehandlingskonsept vi kom over via en kollega av Stian fra Japan, der de brenner kledning for at den skal bli mer holdbar. Dette var en idé jeg tente på. Jeg fikk utviklet en Reodor Felgen-aktig brenner, fikk tak i malmfuru og sto i to måneder og brente all fasadekledning og tak, forklarer Marius Ramberg.

FLAMMER: Den grå-svarte fargen på kledningen i malmfuru er resultatet av at overflaten har blitt utsatt for flammer, etter en japansk metode som skal gjøre fasaden vedlikeholdsfri i en mannsalder.  Foto: Karen Gjermundrød

Metoden brukes svært lite i Norge, og familien kjenner ikke til andre eksempler her hjemme.Belønningen er at Riksantikvaren påstår den skal vare i 80 til 120 år på tak og fra 120 til 400 år på vegg.

— Jeg forventer at jeg aldri trenger å beise igjen, ler Marius Ramberg.

— Hovedtanken bak huset har vært at det skal være vedlikeholdsfritt og også med mest mulig vindusflater og lys inn, etter Merethes ønske. Arkitektene har kommet med alle de gode ideene, og vi har etterstrebet å tenke lokalt i forhold til bygningsmaterialer og bruk av lokale håndverkere blant annet.

Sjekk tilbygget:

Tilpasset terreng og utsikt

Arkitektene har i tillegg til fjordutsikten vært opptatt av å ta vare på nærutsikten – naturen og vegetasjonen rett utenfor huset.

SPISEPLASS: Kjøkkenet og spiseplassen ligger på grunnplan, og er boligens luftigste og mest populære oppholdsrom.  Foto: Karen Gjermundrød

De fleste busker og trær er bevart og huset ble bygget tett på, slik at det kan se ut som om det har stått der veldig lenge.Her kan familien ta inn både sjøutsikt og natur fra det ene stuevinduet til det andre.

Vedlikeholdsfrie vinduer i solid eik sørger for å ramme inn omgivelsene utenfor.

Arkitekt Stian Schjelderup forklarer tankene bak slik:

— Utfordringen har vært å avgrense de store perspektivene, snarere enn å vise hele utsikten over alt. Vi har plassert vinduene der vi mener utsikten er best, og skapt variasjon mellom fjernt og nært, mellom ulike kilder av lys og refleksjoner slik at huset hele tiden er rikt på forskjellige opplevelser. Vi har på en måte tatt regi over hvor man bør se ut, sier Schjelderup.

Han driver Schjelderup Trondahl Arkitekter AS sammen Øystein Trondahl. Begge har vært involvert i prosjektet.

KORTREIST: Gulvet oppe er ask fra en nabogård. Arbeidet ble utført av lokale håndverkere. Alle vinduer og dører er laget av massiv eik.  Foto: Karen Gjermundrød

Ønsket om å utnytte utsikten maksimalt fikk igjen konsekvenser for husets form, som har fått en liten knekk på midten, delvis for å tilpasse huset til det skrånende terrenget, men også for å gi ulike utsyn. Merethe flytter gjerne skrivebordet etter lys og utsikt de dagene hun jobber hjemmefra.

— Vi er veldig fornøyde generelt. Merethe er spesielt fornøyd med terrassen i sør, der er det ekstremt gode solforhold. Vi liker også at vi ser rett ut i naturen hele veien, og at huset er veldig lyst, konstaterer Marius Ramberg.

Det er kjøkkenområdet som brukes mest, og barna oppholder seg som regel der de voksne er.

— Det er ingenting vi angrer på. Det var også en bonus at begge arkitektene selv var småbarnsforeldre. Det er blitt en barnevennlig bolig, med mye på én flate og det er rett ut i naturen, legger Marius Ramberg til.

Les også:

Her bor

Hvem: Marius Ramberg, Merethe Off og to jenter på fem og to år.

Hva: Enebolig på 273 m².

Hvor: På en tomt som ligger helt ytterst på det karakteristiske 120 meter høye fjellstupet som deler nedre og øvre Holmestrand, med en 180 graders utsikt over fjorden i øst og et åpent kulturlandskap mot vest.

SHOU-SUGI-BAN – METODEN

Shou-sugi-ban er en eldgammel japansk teknikk som går ut på å behandle treverk ved å utsette overflaten for flammer.

Dette skal motvirke råteangrep, og også redusere faren for brann.

Opprinnelig ble det brukt sedertre, men metoden kan også anvendes på andre tresorter, som med malmfuru fra Sør-Trøndelag i dette tilfelle.

Materialet regnes da for å være vedlikeholdsfritt i cirka 80–120 år på tak og 120–400 år på vegg, ifølge en treteknisk konsulent som jobber for riksantikvaren.

Overflatebrenningen trekker treverkets naturlige harpiksstoffer opp mot overflaten, noe som gir lengre holdbarhet. Metoden er lite utbredt i Norge.

UTEKJØKKEN: Ved uteplassen mot syd er det bygget et integrert utekjøkken der det tilberedes og kokes mye sjømat. - Dette var arkitektenes idé, en løsning jeg er veldig fornøyd med i og med at jeg er veldig glad i å lage mat, sier Marius Ramberg. 
        
            (Foto: Karen Gjermundrød)

UTEKJØKKEN: Ved uteplassen mot syd er det bygget et integrert utekjøkken der det tilberedes og kokes mye sjømat. - Dette var arkitektenes idé, en løsning jeg er veldig fornøyd med i og med at jeg er veldig glad i å lage mat, sier Marius Ramberg.  Foto: Karen Gjermundrød

FLAMMER: Den grå-svarte fargen på kledningen i malmfuru er resultatet av at overflaten har blitt utsatt for flammer, etter en japansk metode som skal gjøre fasaden vedlikeholdsfri i en mannsalder. 
        
            (Foto: Karen Gjermundrød)

FLAMMER: Den grå-svarte fargen på kledningen i malmfuru er resultatet av at overflaten har blitt utsatt for flammer, etter en japansk metode som skal gjøre fasaden vedlikeholdsfri i en mannsalder.  Foto: Karen Gjermundrød

NATUR: Huset i Holmestrand ligger mellom to bjørker på den ene siden og en gruppe eiketrær på den andre. 
        
            (Foto: Karen Gjermundrød)

NATUR: Huset i Holmestrand ligger mellom to bjørker på den ene siden og en gruppe eiketrær på den andre.  Foto: Karen Gjermundrød

DESIGNER-PIANO: Poul Henningsen har designet pianoet i stuen som Marius Ramberg fant etter to års leting i Danmark. 
        
            (Foto: Karen Gjermundrød)

DESIGNER-PIANO: Poul Henningsen har designet pianoet i stuen som Marius Ramberg fant etter to års leting i Danmark.  Foto: Karen Gjermundrød

HØYT UNDER TAKET: Kjøkkenets takhøyde på syv meter kobler sammen under- og overetasje. Kjøkkeninnredningen er laget på stedet og kledd med fibersement. 
        
            (Foto: Karen Gjermundrød)

HØYT UNDER TAKET: Kjøkkenets takhøyde på syv meter kobler sammen under- og overetasje. Kjøkkeninnredningen er laget på stedet og kledd med fibersement.  Foto: Karen Gjermundrød

HØYT UNDER TAKET: Kjøkkenets takhøyde på syv meter kobler sammen under- og overetasje. Kjøkkeninnredningen er laget på stedet og kledd med fibersement. 
        
            (Foto: Karen Gjermundrød)

HØYT UNDER TAKET: Kjøkkenets takhøyde på syv meter kobler sammen under- og overetasje. Kjøkkeninnredningen er laget på stedet og kledd med fibersement.  Foto: Karen Gjermundrød

SPISEPLASS: Kjøkkenet og spiseplassen ligger på grunnplan, og er boligens luftigste og mest populære oppholdsrom. 
        
            (Foto: Karen Gjermundrød)

SPISEPLASS: Kjøkkenet og spiseplassen ligger på grunnplan, og er boligens luftigste og mest populære oppholdsrom.  Foto: Karen Gjermundrød

BADET: Fasadeplater av fibersement på badet er av samme typen som for eksempel brukes utvendig på bygårder, og et rimelig alternativ til baderomsfliser. Romantiske sementfliser på gulvet. 
        
            (Foto: Karen Gjermundrød)

BADET: Fasadeplater av fibersement på badet er av samme typen som for eksempel brukes utvendig på bygårder, og et rimelig alternativ til baderomsfliser. Romantiske sementfliser på gulvet.  Foto: Karen Gjermundrød

KORTREIST: Gulvet oppe er ask fra en nabogård. Arbeidet ble utført av lokale håndverkere.  Alle vinduer og dører er laget av massiv eik. 
        
            (Foto: Karen Gjermundrød)

KORTREIST: Gulvet oppe er ask fra en nabogård. Arbeidet ble utført av lokale håndverkere. Alle vinduer og dører er laget av massiv eik.  Foto: Karen Gjermundrød

STEIN: Grunnflaten består av betong og murstein. 
        
            (Foto: Karen Gjermundrød)

STEIN: Grunnflaten består av betong og murstein.  Foto: Karen Gjermundrød

Gikk du glipp av disse?
 
 
 
 
 
 
På forsiden nå