Forbrukerrådet har undersøkt hvorfor boligkjøperne klager. Hvilke frustrasjoner og utgifter møter boligkjøpere før og etter kjøp av brukt bolig?

Boligkjøperne er spurt om deres erfaringer med boligkjøp mellom 2009 og 2014. Av respondentene har flest kjøpt bruktbolig, og flere av dem har kjøpt bruktbolig flere ganger. Gruppen som er spurt har erfaring med eierskap av bolig og kjøp av bolig tidligere. Og det har vært fokus på dem som har kjøpt brukt bolig.

Thomas Bartholdsen, fagdirektør i Forbrukerrådet, mener bolighandel er utrygt for forbrukere. Foto: Kjell Håkon K. Larsen

44 prosent opplevde ulike problemer knyttet til sitt siste bruktboligkjøp. At tallet er så høyt overrasker Thomas Bartholdsen, fagdirektør i Forbrukerrådet.— Det er veldig alvorlig. Eiendomsmeglerbransjen begrunner sin eksistens og honorarer med at de skaper en trygg bolighandel, men det lykkes de ikke med. Når 44 prosent opplevde problemer med boligen de kjøpte mellom 2009 og 2014, er det meget dramatisk, sier Bartholdsen.

— Det vi vet fra andre undersøkelser er at vann går igjen. Vann som havner på feil sted i boligen. Fukt, lekkasjer og råte, sier Bartholdsen til oss.

Klagetoppen 2014:

Hva bør du sjekke på visning?

8 råd for budrunden

— En av fem er misfornøyde

17 prosent oppgir at tilstanden på boligen var dårligere enn de antok da de kjøpte. Altså en av seks. 14 prosent synes de betalte for mye.

14 prosent klaget eller reklamerte på sitt siste bruktboligkjøp. En av ti vurderte å klage, men gjorde det ikke. Det synes Bartholdsen er bekymringsverdig, og mener det bekrefter undersøkelser fra tidligere som viser stor misnøye blant boligkjøperne.

— Når man legger de tallene sammen får man 21 prosent. Graden av misnøye blant boligkjøpere etter handelen er en av fem. Det bekrefter at bolighandelen er utrygg. Det er den viktigste handelene man gjør i livet, og de færreste av oss har grunnlag for å bedømme boligens tekniske tilstand, sier Bartholdsen i Forbrukerrådet.

— I en annen bransje ville misnøye fra hver femte kjøper være en katastrofe, sier han.

Har du opplevd problemer etter kjøp av bolig? Send oss et tips!

Vil endre avhendingsloven

Carl O. Geving, administrerende direktør i Norges Eiendomsmeglerforbund (NEF), synes tallet over misfornøyde boligkjøpere er høyt, men han er ikke overrasket.

— Trygg bolighandel er hovedmålet for NEF. Undersøkelsen viser at bolighandelen er kompleks og at det er for mange konflikter, sier Geving.

Carl O. Geving i Norges Eiendomsmeglerforbund. Foto: CF-Wesenberg

Han mener det er tre ting som må på plass for å få en tryggere bolighandel; at teknisk tilstandsrapport blir standard og at avhendingsloven revideres. I tillegg ønsker NEF at det stilles skjerpede og konkrete krav til selgers opplysningsplikt og kjøpers undersøkelsesplikt.— Konflikten kan like gjerne oppstå fordi kjøper ikke har satt seg grundig inn i boligen, sier Geving.

Når det gjelder tidsaspektet synes NEF at eventuell ekstra tid må fylles med noe, for eksempel tid til å studere en teknisk tilstandsrapport før man går inn i budrunde. NEF har også foreslått for finansministeren at man får en regulert minste akseptfrist for bud i budrunder på 30 minutter.

— Vi skal sørge for sikker og effektiv bolighandel, men de rettslige rammene rundt selger og kjøper er for dårlige, sier Geving.

- Forbrukerrådet mener eiendomsmeglerbransjen begrunner sin eksistens og honorarer med at de skaper en trygg bolighandel, men at dere ikke lykkes med det. Hva synes dere?

— Dette er noe av det vi er aller mest opptatt av å jobbe med, å skape trygg bolighandel. Jeg føler ikke at vi har mislyktes, men er helt klart at vi ikke er i mål. Jeg tror alle parter, forbrukermyndighetene og bransjen må erkjenne at bolighandelen ikke er trygg nok, og at vi må løse problemene i fellesskap, sier Geving.

— Jobb nummer én er nå å få satt i gang en effektiv revisjon av avhendingsloven. Her er vi avhengige av handlekraftige politikere, sier Geving.

- For kort tid til å bedømme boligen

77 prosent er enig i at det gikk kort tid fra de ble oppmerksom på boligen til de ga bud.

— Vi ser også at mange oppgir at de leser all tilgjengelighet informasjon om boligen før de går på visning, men det er beklageligvis slik at 71 prosent mottok viktig informasjon om boligen på eller etter visning. De har da kort tid på seg til å vurdere rekkevidden av opplysninger. Tre av fem skulle gjerne hatt mer tid, sier Bartholdsen.

Generelt har 45 prosent opplevd ulike problemer knyttet til boligkjøp. De aller fleste, 19 prosent, opplevde at boligens tilstand fremsto bedre enn den faktisk var.

— Forbrukerrådet har i flere år jobbet hardt for to viktige endringer, obligatorisk tilstandsrapport og mer tid i bolighandelen. Det vil være gode virkemidler for å gjøre bolighandelen tryggere.

- Tror du den nye boligsalgsrapporten vil bidra til at færre klager på boligkjøpet?

— Så langt så tyder medieoppslag på at bruken av den nye og forbedrede boligsalgsrapporten er begrenset. Vi jobber hardt for at folk skal bruke den, og er helt sikre på at det vil bidra til en tryggere bolighandel for begge parter.

Les også:

Fikk 650.000 kroner for disse elektrikerfeilene

Etter første dusj kjente de mugglukten

Kjøpte hus for 4,5 millioner – fant skader for 2,9 millioner

- Det var betydelige skader og amatørmessig arbeid