Danske Politiken skriver at over 600 dansker planlegger å møtes på Kongens Nytorv i København søndag for å kyle designervaser av merket Kähler i bakken.

Protesten har kommet i stand via Facebook, men det store spørsmålet her er HVORFOR?

For å svare på det, må tiden spoles litt tilbake.

Det handlet ikke om Kähler-vasen i det hele tatt.

.

Sjekk hva du bør kaste:

Fra 349 kroner til 5000 kroner

I fjor sommer lanserte nemlig Kähler en gullstripete vase i begrenset opplag for å markere sitt 175-årsjubileum.

Denne vasen, men en utsalgspris på 349 kroner, ble så populær at danskene sto i kø for å skaffe seg den. Da lageret fort gikk tomt, havnet noen eksemplarer på det som tilsvarer norske FINN.no til skyhøye priser — og på en nettauksjon gikk vasen ifølge BT for nesten 5000 danske kroner.

Også i Norge ligger det flere av disse vasene ute for salg på FINN.no. Den dyreste har en prisantydning på 3500 kroner.

Dette fikk mange til å reagere, og for noen ble hysteriet rundt vasene et symbol på forbrukssamfunnet og på småborgerlighet.

- Hva blir det neste?

Et viktig signal

Dina Dinesen, initiativtager til fellesknusingen, sier til Politiken at hun ikke kan forstå hvordan en vase kunne bli så viktig for folk.

Selv skal hun knuse en Kähler-vase hun i sin tid fikk i gave.

— Jeg kunne selvsagt bare gitt den bort, men jeg syns faktisk at det er et viktig signal. Forhåpentligvis kan det få folk til å tenke over hvordan en bruksgjenstand kan være så viktig. Det er jo bare en vase.

Å bo alene «for dummis»:

Hva har Kähler gjort mot dere?

På Facebooksiden er ikke alle like imponert over initiativet. «Dette er jo overforbruk av verste sort», skriver en, mens en annen vil vite:

«Hva har Kähler gjort mot dere?»

Hos Kähler tar direktør Jesper Holst Schmidt det hele med ro.

— Vi har notert oss dette Facebook-arrangementet hvor det handler om å ødelegge Kähler-vaser. Det tror jeg mange av våre kunder vil synes er dumt og jeg tror også mange har vondt for å forstå det - hvilket også fremgår på Facebook, sier han.

Egentlig tror han ikke det handler om Kähler, men om en annen dagsorden.

— Vi er nok mer bærere av et budskap hvor man går mot overforbruk. Så dette tar vi helt med ro og ønsker dem lykke til.

På spørsmål fra Politiken om dette er et fiffig markedsføringsstunt fra Kählers side svarer Jesper Holst Schmidt:

— Nei, det er det definitivt ikke.

Finn.no og Schibsted-avisene er i samme konsern.

Les også: