— Å tro at man enkelt kan lage digitale «selge selv»-tjenester tror jeg er naivt.

Slik reagerer meglertoppen på nyheten om den nye boligtjenesten Livvin, som også ble presentert i Medier24 går.

Ideen til Livvin dukket opp for gründer Karsten Refsdal og kollega Bård Skaar Viken da naboen til Refsdal solgte leilighet nesten identisk med hans, høsten 2014. Refsdal ble positivt overrasket over prisen, fire millioner kroner, spesielt fordi han selv hadde bedre utsikt.

Refsdal bestemte seg for å selge selv, optimistisk, men fikk null respons.

— Kjøperen av naboens leilighet hadde sikkert vært interessert i å kjøpe et bedre objekt. Jeg mener man burde kommunisere til kjøperne at man er klar til å selge om så å så mange år. Da finner man enklere drømmekjøperen, sier Refsdal.

Nå utfordrer Refsdal og Viken meglerbransjen med tjenesten Livvin. Og viser til hvordan andre kjente, nye aktører har revolusjonert og utfordret ulike markeder, som Über, Airbnb, Spotify og Netflix.

Nettsiden er under utvikling, og ikke all funksjonalitet er på plass. Livvin er eid av BetaVest, som er Bergens Tidende og Stavanger Aftenblads felles utviklingsselskap.

Revolusjonere boligmarkedet?

Som en slags sosiale medier for boliger, ikke mennesker, legger man ut boligen sin med bilder, beskrivelse og drømmepris. Man legger ut informasjon om når man vurderer å selge, og hvor mye man drømmer om å få for boligen.

Refsdal understreker at de ikke prøver å være Finn, men at folk som vil flørte med markedet, kanskje bruker tjenesten. Han tror flere aktører samlet sett kan revolusjonere boligmarkedet over tid, men tror ikke Livvin vil gjøre det alene.

Også i Sverige har man lignende tjenester, for eksempel Qribly.se og Nooks.se der man kan navigere seg via kart til boliger med selgers ønskepris og vanlig prisantydning.

Hvor mange har du?

Flere boligsalg uten megler?

Boligselgere og kjøpere skal kobles direkte. Man kan følge en bolig man synes er interessant, og få beskjed når eieren endrer prisestimat eller legger til bilder. Litt som LinkedIn, ifølge Refsdal.

Per dags dato ligger 153 boliger inne på Livvin, og rundt ti boligeiere kommuniserer med kjøpere om mulig visning og mulig salg.

Kan det bety flere salg uten megler involvert?

— Det vil tiden vise. Hvordan salget blir utført legger vi oss ikke oppi. Vi etablerer bare kontakten mellom kjøper og selger, sier Refsdal.

Her lønner det seg å være selger:

Hva skal til for å lykkes?

— Kan Livvin bli meglerbransjens Netflix?

— Jeg er dårlig på å spå. Hadde jeg hatt mer erfaring med tjenesten hadde det vært enklere. De som lykkes best, er de som vil se behov frem i tid, og har best teknologi, sier Carl O. Geving, administrerende direktør i Norges Eiendomsmeglerforbund.

Det som vil avgjøre hvem som lykkes er to ting, mener han:

  • Kvaliteten på algoritmene. Matching-tjenester mellom kjøper og selger må være veldig presise.

  • Alle de som utvikler løsninger i dag baserer seg på dagens marked. Du må ligge i fremtiden.

Forbundet er opptatt av at meglerne tar i bruk innovasjon, men Geving påpeker at en boligtransaksjon «er en komplisert» affære.

— I meglersystemene er det noe sånt som 110 punkter meglerne skal gå gjennom før salg. Å tro at man enkelt kan lage digitale «selge selv»-tjenester tror jeg er naivt.

Geving tror den tradisjonelle måten å annonsere boliger på, for eksempel via Finn.no, er i ferd med å bli gårsdagens teknologi.

— Vi ser mange initiativer. Privatmegleren har for eksempel lagt store ressurser ned på å utvikle Klikk, en ny tjeneste som handler om at boligannonsen jakter på boligjegeren, sier Geving.

Han regner med at det i fremtiden er en del megleroppgaver som blir forenklet og automatisert, og at det kan komme bedre digital dokumentasjon på alle juridiske biter av salget. Kanskje det også dukker opp budroboter?

Men den er ikke solgt:

Fire mulige fremtidsscenarioer for boligsalg

I fremtiden kan du selge boligen på nettauksjon, selge boligen og leie den av investorer eller være aktiv på «datingtjenester» for boligen din, gjettet Finn og Eiendom Norge for et år siden.

Fire fremtidsscenarioer ble skissert ut, basert på forskjellige endringsfaktorer ved kjøp og salg.

Scenario 1, Banking-modellen (mest sannsynlig scenario):

Forskjellige boliger – forskjellig salgsprosess. Man selger ikke lenger en enebolig i Moss, et rekkehus i Bergen og en 2-roms i Stavanger på samme måte. Det skal koste mindre å selge en lettsolgt bolig enn for tyngre solgte boliger i områder med lav omsetningshastighet.

Meglerne er blitt mer effektive som følge av digitale tjenester som tar seg av finansiering, forsikring og eiendomsmegling.

Scenario 2, Norwegian-modellen (nest størst sannsynlig scenario):

Boligsalg à la carte. Boligsalget blir enklere og raskere for kunden, og man kan tilbys en rimelig webmegler. Kunden må da gjøre mer selv, men det blir også billigere.

Takstmannen utarbeider alt det tekniske, inkludert befaring og tilstandsvurdering. Tjenestene boligselger trenger kan han kjøpe av forskjellige aktører.

Scenario 3, Internett-modellen (minst sannsynlig scenario):

Kan sammenlignes med tjenester som Uber i taxibransjen og Airbnb i hotellbransjen. En slags matchingtjeneste for kjøper og selger etablerer seg i Norge.

Alle potensielle kjøpere, aktivt på jakt etter bolig eller ikke, blir eksponert for boliger som er til salgs, og algoritmer vil gjøre at verdivurderinger er mer presise enn verdivurderinger utført av et menneske.

Scenario 4, Investor-modellen (tredje mest sannsynlig):

Man ser for seg at eksisterende OpenDoor etablerer seg i det norske markedet. Boligen selges raskt ved at kunden får et tilbud og selger i løpet av tre dager.

Hele 9 prosent av kjøpesummen tas som vederlag, men man slipper taksering, styling, fotografering, visning, budrunde og kontraktsmøte.

Schibsted-avisene er i samme konsern som Livvin.

Les også:

Betaler du mer eller mindre for boliglånet enn naboen?