Nå er det snart påske, og det tar fullstendig av til fjells.

— Vi har jobbet her på Geilo siden 1990-tallet. I år har vi hatt tidenes januar. Februar var også langt over gjennomsnittet. Vi har felt der alt er utsolgt. Folk står på liste og ber oss bygge mer. Det er infrastruktur som for eksempel et veikryss vi opprinnelig hadde tenkt å bygge til sommeren, som må bygges nå eller sikres via signerte avtaler. Ellers kan vi ikke selge tomtene, sier megler i Herland Eiendom Geilo, Jannike Seljevoll Herleiksplass.

Markedet er hett:

Hyttesalget har økt med ni prosent

Fersk fjellhyttestatistikk fra februar fra Eiendom Norge, som overvåker markedet, taler et veldig tydelig språk om nordmenns hyttemani:

— Økningen i salget var ni prosent fra i fjor. Og i fjor kommenterte vi at det var en voldsom økning fra året før. Det er mer enn vi har registrert noen sinne. Mange hyttemeglere er overrasket med tanke på varsku om nordmenns skrantende økonomi.Det er vi også. Etterspørselen har vært mye større enn vi trodde den skulle være, og dette strekker seg over hele landet, sier administrerende direktør for Eiendom Norge, Christian Vammervold Dreyer, og forteller videre:

**- Det selges hytter til folk på Østlandet, men også i Sirdal og andre steder i Rogaland. Det er overraskende når vi ser på det

der.**

OVERRASKET: Administrerende direktør i Eiendom Norge, Christian V. Dreyer, er overrasket over hvor mange hytter som selges. Foto: Eiendom Norge

Hans statistikk viser at prisene for fritidseiendommer i Norge er seks prosent høyere enn tilsvarende periode i fjor. Langrennshytter har steget med 5,3 prosent, alpinhytter med 7,3 prosent. Den årlige rapporten har målt fra februar 2015 til og med januar 2016. — Det ligger nok i den norske folkesjelen. Med dagens lave rente er det å kjøpe hytte et alternativ til andre måter å feriere på. Og det er kanskje ikke et så dumt regnestykke å investere i egen hytte

, påpeker Dreyer.

Økte fra 60.000 til 90.000 hyttekjøpere

Analytiker Bjørn Erik Øye ved Prognosesenteret er enig.

— Jeg skrev om dette i fjor i mars, at

forklarer vår enorme interesse for hyttelivet. Så gjorde vi måling er april som overrasket oss. Da var det 60.000 nordmenn som planla å investere i hytte. Så gikk det noen måneder og vi kom til september. Da skvatt vi, for da hadde de 60.000 økt til 90.000 nordmenn. Vi trodde nesten ikke på det, men vi ser jo nå at dette er slått så til de grader, sier Øye.

23-åring har sikret seg drømmejobben:

hytte2.jpg Foto: Roald, Berit

I Norge har vi også den høyeste igangsettingen av hytteprosjekter siden 2007, og snuser på rekord.— Og dette skjer i en tid hvor norsk økonomi går usikre tider i møte og oljeboosten avtar. Men kanskje søker nordmenn trygghet i hytten. Det handler om samling, familie og naturen. De norske verdiene er enda mer i fokus i motgangstider. Det skyldes at selv om usikkerhet rundt oss øker, så øker stadig interessen for miljøet. Miljøpartiet De grønne gikk frem, kortreist mat er i skuddet. Dette er i tiden. Mye går i denne retningen. Nå tar nordmenn ut naturdrømmen og drømmen om det gode kvalitetslivet, sier Øye.

Han påpeker at den norske økonomien har vært god i så mange år at kjøpekraften er godt oppbygget. Og selv om man har fokus på arbeidsledighet og den er alvorlig nok, så er det flere som er i jobb i dag enn det var for et år siden.

— Selv i det området som er tettest koblet til problemene, Stavanger-regionen, er det full fart. Det er ingen brems i det hele tatt, sier Øye.

Det er faktisk mulig:

Selger i alle prisklasser

SNART UTSOLGT: Megler Jannike Seljevoll Herleiksplass jobber for Herland Eiendoms Geilo-kontor. Hun har aldri hatt så mye å gjøre som i år. Foto: Herland Eiendom

Tilbake på Geilo. Den typiske, norske fritidsboligen i Norge koster 1,6 millioner kroner, ifølge statistikken til Eiendom Norge. I Hol kommune ligger de nok en del over snittet. Likevel har megler Herleiksplass svært travle dager.

— Vi selger i hele segmentet. Vi har solgt leiligheter for over 12 millioner og jeg har en hytte for salg akkurat nå til 13,5 millioner. Samtidig har vi disse hyttene på 50 kvadrat som vi er utsolgt for. De har typisk to soverom, en hems og stue, kjøkken og bad. De er perfekt for barnefamiliene, sier hun.

Herleiksplass opplever at de unge voksne også søker mot fjellheimen og hyttedrømmen.

— De som investerer på vegne av barn og barnebarn spør seg hva de får igjen for å ha pengene i banken, og så kjøper de i stedet hyttedrømmen for familien. Flere og flere verdsetter å være sammen hele helger og ferier sammen med familien. Mange jobber mer utenfor kontortid i dag enn hvis vi for eksempel går 20 år tilbake. Hverdagen er et jag for mange, og da er dette viktig for folk. De vil koble av og gjøre noe annet. I tillegg er det jo blitt helt utrolig enkelt å ta med seg jobben til fjells. Vi ser at nordmenn strekker helgene i begge ender når de har muligheten, sier hun.

Lyst på egen øy?

— Alle skal inn før påske

DELER OSS I TRE: Bjørn Erik Øye ved Prognosesenteret deler nordmenn inn i tre hyttekjøpergrupper. Sjekk hvor du passer inn! Foto: Prognosesenteret

Og fellesnevneren for alle kjøperne er klinkende klar:— De kjøper og så skal de inn med én gang. Alle skal inn før påske, sier Herleiksplass.

Tallknuserne i Eiendom Norge er overrasket.

— Det er overraskende sterkt salg. Før sesongen trodde vi ikke det skulle være slik, men vi har et enormt mangfold. Halvparten av hyttene ligger under gjennomsnittet på 1,6 millioner i pris. Det er fordi folk har en hyttedrøm – også de som ikke har råd til å ha fritidsbolig på Geilo eller Hafjell, sier Dreyer.

Tre typer hyttekjøpere

Øye hos Prognosesenteret deler de norske hyttefanatikerne i tre kategorier:

  • Ut på tur – aldri sur

  • Ut på tur – av og til sur

  • Ut på tur – alltid sur

— Aldri sur er den norskeste. Det er de som ønsker en hytte nær og i pakt med naturen. Hytta er tenkt å være et rekreasjonssted for hele familien - både for kropp og sjel. Viktigst av alt er sosialt samvær med familie og venner og muligheten til tur, sier han.

— Av og til sur er den nest norskeste. De har i hovedsak identiske ønsker og prioriteringer som den første gruppen, men med ett stor unntak. Turen er ikke bare for turens skyld, men for at man skal ha med seg ett eller annet «bytte» hjem igjen. Turen skal ha et tilleggsinnhold ved at noe skal skytes, fiskes, fanges, plukkes eller samles. Uten denne «fangsten», kan gruppen av og til bli sur.

For første gang på 50 år endres fjellvettreglene:

— Alltid sur er den minst norske. Disse har ikke sitt primærfokus på turen og naturen, men på aktivitetene. Gruppen kjennetegnes ved et stort utvalg utstyr til svært ulike aktiviteter. Oppover-, bortover-, crossover- og nedoverski, sykling, aking, gokart, svømming, golf, riding, hanggliding, osv. Summert alt det som forbindes med såkalte destinasjoner, sier Bjørn Erik Øye.

Lyst på litt inspirasjon? Følg oss på instagram: @boligoghjem

Les mer om hyttemarkedet: