Venezia-biennalen regnes som verdens mest prestisjefylte arkitekturutstilling. Tilsammen elleve norske hytteprosjekter er plukket ut til årets biennale.

En av hyttene er eid av arkitekten Lars Hamran. Han har tegnet den selv, i samarbeid med sin kollega André Severin Johansen.

— Vi er selvfølgelig veldig stolte over oppmerksomheten og at prosjektet nå skal vises frem i Venezia, sier Johansen.

Ny der gammel sto

Hytta i Laksvatn er inne i sitt andre leveår. Den ligger ved et ferskvann litt sør for Tromsø og er omgitt av skog og fjell og fjorder.

LAKSVATN: Lars Hamrans hytta i Laksvatn sto ferdig i 2014. Den minner på mange måter på hytta som sto der før, blant annet med ganske lik plassering og hovedform. Foto: Ivan Brodey

— Hele familien på fem trives veldig godt der. Vi bor i Oslo, men jeg kommer fra Tromsø, og har sterk tilknytning til hytteområdet spesielt og den nordnorske naturen generelt. Det vil jeg også at barna mine skal ha, forteller Lars Hamran.

Hun lovet arkitekten ikke å gjøre endringer:

Hyttetomten har vært i Hamran-familiens eie i fem generasjoner, takket være Lars Hamrans oldefar, som først kjøpte tomt på stedet.

— I 1942 ble det bygget en liten hytte der dagens hytte nå står. Den gamle måtte rives, men utformingen av den nye hytta har flere hint til den som sto der i 70 år. De mest fremtredende likhetstrekkene er takformen, hjørnevinduer og den utvendige kledningen, såkalte weatherboards, forteller Hamran, som mener gammelhytta var moderne for sin tid.

Vinduer hele veien rundt

Dagens weatherboards er tre cm tykke og 45 cm brede limtrepaneler, skrudd opp i hele lengder – svakt skråstilt og med overlapp.

Hjørnene er gjæret, altså skråskåret slik at de møtes i en spiss vinkel. Panelene er satt inn med milebrent tretjære, det samme som mange av stavkirkene ble impregnert med.

FØLGER LANDSKAPET: I overkant går vinduene opp til himlingen. Vinduenes høyde varierer med hvilken funksjon de har, og er dessuten tilpasset landskapet rundt. Foto: André Severin Johansen
I ETT MED NATUREN: Hyttas stendere og losholter er synlige, fordi vinduene er limt direkte til dem. Det gjør at det ikke er behov for vinduskarmer. Glassflatene blir dermed større og naturen tettere på. Foto: Lars Hamran

Fire store takvinduer, to på hver side av skråtaket av bølgeblikk, gjør det mulig å kikke på sol, skyer, stjerner, nordlys og andre himmelfenomener fra de tre soverommene i andre etasje.

De mange vinduene i første etasje går som en bord rundt hele hytta. Det gir lys inn fra alle kanter – og samtidig utsikt i alle retninger.

Vinduene er for øvrig limt til selve reisverket, noe som gjør at man unngår vinduskarmer, utforinger og lister. Stendere og losholter – som vanligvis skjules – utgjør vindusrammene.

— Vi ønsket at skillet mellom ute og inne skulle være minst mulig. Derfor valgte vi å ha mange vinduer – uten vinduskarmer. Det gir en følelse av å være nærmere naturen, sier Lars Hamran.

Her kan alle syv være sammen uten å gå oppi hverandre:

Innvendig kledning er ubehandlet og kvistfri furu, mens detaljer i interiøret har grønnfarger hentet fra landskapet utenfor. Den innvendige trappen, som er laget av ni stålplater som stikker ut fra kjøkkenets bakvegg, har eksempelvis en bladgrønn farge. Sofaputene har en mosegrønn nyanse.

WEATHERBOARDS: Kledningen er laget av platelignende treverk, limtrepaneler eller weatherboards på fagspråket. Tykkelsen er 3 cm, bredden 45 cm. De er skrudd fast i hele lengder, svakt skråstilt og med overlapp. Foto: André Severin Johansen

Kompakt og smart

Hyttas grunnflate er på 35 kvadratmeter, mens det målbare arealet i andre etasje er 14 kvadratmeter. Arkitekt Hamran holdt seg under 50 kvadratmeter med hensikt, blant annet for å unngå energikrav.

— Hytta er først og fremst tilpasset våre behov og ønsker. Vi trenger ikke så stor plass, og er dessuten mye ute når vi er der oppe. Samtidig har vi ni sengeplasser, og andre løsninger som gjør at det er stort nok for to familier der, forteller Hamran.

Og hytta; den er 300 kvadratmeter :

Sittebenker og reoler er bygget av det som ble igjen av limtrepanelene – satt sammen og plassert på en måte som gjør at alt er funksjonelt, men plassbesparende.

KOMPAKT: Kjøkkenet og stua er atskilt av en tosidig vedovn og en reol som er laget av det som ble igjen av limtrepanelene til kledningen. Veggene er av kvistfri furu. Legg dessuten merke til trappa opp til andre etasje. Foto: Ivan Brodey

At hytta har vekket mye positiv interesse, både i Norge og utlandet, skyldes flere ting, tror medarkitekt André Severin Johansen. Han tok selv noen flotte bilder av hytta en høstkveld det var stor nordlysaktivitet over Laksvatn.— Hytta har tydeligvis både et utseende og en beliggenhet som tiltaler mange. Det setter vi naturligvis pris på. Vårt ønske var å lage en praktisk og fin hytte som står godt til landskapet, forteller han.

- Noe unikt for Norge

Det har trolig aldri skjedd før at så mange norske arkitekturprosjekter vises frem samtidig på samme sted. Årets arkitekturbiennale i Venezia teller mer enn 100 norske prosjekter i mange kategorier, som rasteplasser, boligkomplekser, eneboliger, skoler, kontorbygninger og konserthus.

Kuratoren David Basulto, arkitekt fra Chile og sjefredaktør for ArchDaily, har også funnet plass til elleve privateide hytter i den norske samlingen av prosjekter.

BIENNALEN: Hytte Laksvatn, tegnet av Hamran & Johansen Arkitekter: Haja, er blant elleve hytter som er plukket ut til å representere norsk arkitektur på arkitekturbiennalen i Venezia. Biennalen åpner 28. mai. Foto: André Severin Johansen

Felles for mange av hyttene er at de er bygget i tre, at de ligger i fantastiske naturområder, og at de bevisst er tilpasset sine omgivelser, fastslår Nina Berre, arkitekt og direktør ved Nasjonalmuseets arkitekturavdeling.— Det er ikke vanskelig å forstå at David Basulto har plukket ut denne type arkitektur til å representere «Recognition», som er en av de tre kategoriene utstillingen i den nordiske paviljongen er ordnet etter. Norske arkitekter har lange tradisjoner med å bygge i krevende terreng, og det kan, kanskje særlig fra folk med bakgrunn i tette byområder i verden, oppleves eksotisk å se enkeltstående bygninger med høy kvalitet satt inn i store friområder, sier Berre.

Se, hva arkitektstudentene har laget:

Hun kjenner ikke til at norske hytter har blitt vist frem på arkitekturbiennalen tidligere.

HYTTE I LYNGEN: Snorre Stinessen har tegnet denne hytta, som er blant de totalt 11 norske hytteprosjektene som skal vises frem på arkitekturbiennalen i Venezia. Foto: Bent Raanes

— Men slike moderne hytter har ofte fått internasjonal oppmerksomhet i magasiner. Hyttene illustrerer arkitektens evne til å bygge i samspill med natur- eller kulturlandskapet, og de er ofte godt utført når det gjelder materialer, detaljering og håndverkskvalitet. Funksjonen eller romprogrammet – det enkle hyttelivet – er ikke like kompleks som mange andre byggeoppgaver. Konsept og arkitektonisk kvalitet kan derfor rendyrkes i større grad, sier hun.

Disse 11 norske hyttene vises frem i Venezia:

Hytte Laksvatn (Troms), 2014, Hamran & Johansen Arkitekter: HAJA

Hytte Lyngen (Troms), 2008, Stinessen Arkitektur

Manshausen Island Resort (Steigen), 2015, Stinessen Arkitektur

Hytte ved Femunden (Røros), 2015, Aslak Haanshuus Arkitekter

Log House (Oppdal), 2012, Jarmund/Vigsnæs Arkitekter

Split View Mountain Lodge (Geilo), 2013, Reiulf Ramstad Arkitekter

V-Lodge (Ål i Hallingdal), 2013, Reiulf Ramstad Arkitekter

Micro Cluster Cabins/Mikrolandsbyen (Larvik), 2014, Reiulf Ramstad Arkitekter

Hytte Norderhov (Ringerike), 2014, Atelier Oslo

Knapphullet (Sandefjord), 2014 Lund Hagem Arkitekter

Woody15 (flere steder), 2014, Marianne Borge

Interessert i arkitektur? Da kan vi foreslå disse sakene du kan fortsette med:

Lyst på enda mer inspirasjon? Sjekk ut vår instagram-konto: @boligoghjem