Annonse fra Grilstad AS
Eier og 7.generasjon Jenssen, Anton Jenssen (t.v.), og konsernsjef Odd Arne Dalsegg i Grilstad-fabrikken.  
        
            (Foto: Adresseavisen Brand Studio)

Eier og 7.generasjon Jenssen, Anton Jenssen (t.v.), og konsernsjef Odd Arne Dalsegg i Grilstad-fabrikken.   Foto: Adresseavisen Brand Studio

Grilstad kombinerer fortid og fremtid:

227 år med trøndersk innovasjon

Da den 29 år gamle dansken Matz Jenssen gikk i land i Trondheim høsten 1789, var det umulig å forutse at han skulle bli den første av syv generasjoner fokusert på innovasjon og brennende lokalpatriotisme.

Men det var akkurat det som skjedde. I moderne lokaler ikke langt fra den stadig mer utviklede Grilstadfjæra, ledes den mest synlige arven etter Matz Jenssen:

 
Grilstad AS, gjerne kjent som Grilstad fabrikker lokalt. Neste år feirer Grilstad AS hele 60 år som trøndersk hjørnestensbedrift. Grilstad ble grunnlagt i 1957, etter at Jenssen-familien hadde drevet med import, eksport, skipsfart og kjøpmannsforretning i Trondheim helt siden Matz steg av skipet den kjølige høstdagen for 227 år siden. Fra den gangen har firmaet Jenssen & Co. gått i arv fra far til sønn og det var 6. generasjon, Anton Jenssen, som grunnla Grilstad med hovedvekt på spekepølser.

- Matz Jenssen og alle etterkommerne er på et vis fortsatt med oss, slår konsernsjef Odd Arne Dalsegg fast. Han viser rundt i et møterom der det henger malerier av alle i Jenssen-familien. Blant alle mannfolkene finner vi også Anna Scjelderup Dorenfeldt Jenssen, som ble en av datidens ytterst få kvinnelige bedriftsledere idet hun overtok etter Matz som sjef, da han døde i 1813.

På veggene i det største møterommet hos Grilstad, henger bilder av alle generasjoner Jenssen, som har stått bak familieselskapet siden 1789, og Grilstad de siste 60 år. Helt til venstre er Matz Jenssen, den unge danske kjøpmannen som etablerte seg i Trondheim i 1789. 
        
            (Foto: Adresseavisen Brand Studio)

På veggene i det største møterommet hos Grilstad, henger bilder av alle generasjoner Jenssen, som har stått bak familieselskapet siden 1789, og Grilstad de siste 60 år. Helt til venstre er Matz Jenssen, den unge danske kjøpmannen som etablerte seg i Trondheim i 1789.  Foto: Adresseavisen Brand Studio

Fortsatt står Jenssen-familien sentralt i Grilstad- konsernet. Jenssen Holding eier over 61 prosent av selskapet.

Bedriftsøkonomi og byutvikling

- Våre eiere tenker langsiktig og er enormt viktige støttespillere, både for Grilstad og for Trondheim, sier Dalsegg. Blant annet er eiendommen Grilstad Villa i seg selv en unik eiendom i Trondheim, og familien har jevnlig engasjert seg i ulike byutviklingsspørsmål. Området mellom Grilstad-fabrikken og fjorden har dessuten gått gjennom en enorm forvandling de siste årene. Jenssen Holdig AS er også største aksjonær i Grilstad Marina AS med sin 49 prosent eierandel, så familiens påvirkning på Trondheim er på alle måter fortsatt høyst tilstede.

- Vi ønsker å vokse i alle de områder familieselskapet opererer i, både gjennom bolig- og næringseiendom og i kjøttindustrien. Grilstad AS har vokst betydelig siste 20 år gjennom oppkjøp av Stranda Spekemat AS, Bredrup AS, Burmans Charkuteri AB, fusjonen med Spis AS og nå til sist oppkjøpet av Tind Spekevarer AS, sier 7. generasjon Anton Jenssen.  

Men tilbake til den kommende 60-årsjubilanten: Grilstad AS forvalter merkevarene Grilstad, Stranda, og Tind. Bedriften står bak kjente produkter som de fleste har hatt på brødskiva en eller annen gang.

Her er kjente og kjære markedsledere fra Grilstad. 
        
            (Foto: Grilstad)

Her er kjente og kjære markedsledere fra Grilstad.  Foto: Grilstad

Gullsalami, Trønderfår, Jubelsalami og Strandaskinke. Firmaet har også produktserier innen pålegg og kjøtt. Bedriften har dessuten en betydelig markedsandel innen storkjøkken- og hamburgermarkedet.

Se Grilstad-produktene her!

Skal hente ny innovasjons-leder

Etter en sammenslåing med konsernet SPIS som endte i svekket posisjon for noen år siden, er Grilstad igjen på offensiven. Driften er konsolidert og antallet anlegg er konsentrert. Økonomien er robust og en ny leder for marked og innovasjon skal på plass, siden marketingdirektør Oskar Gjærde nå skal jobbe med forretningsutvikling med base på Stranda på Sunnmøre.

- Vi ønsker en person som kan utvikle oss videre, i tråd med en grundig forbruker-innsiktsprosess vi nylig har gjennomført. Visjonen «skikkelig mat fra skikkelige folk», gjelder fortsatt. Vi er opptatt av skikkelig sunn og god drift, med en blanding av akademisk og mer operativ kompetanse i staben. Den som blir ansatt kommer til å bli en del av en historisk, men også fremoverlent kultur, forklarer konsernsjef Dalsegg.

Vil du være med å lede utvikling i et av Trøndelags sterkeste merkevareselskaper? Se stillingsannonsen her!

"Moderne markedsføring krever stor innsats av våre salgsrepresentanter". Joda, dette bildet av salgskorpset i 1963 er fortsatt til inspirasjon i Grilstad sine lokaler.  Foto: Adresseavisen Brand Studio

Fremtiden viktigst

Historien om Jenssen-familien og Grilstad går som en rød tråd gjennom bedriftens lokaler. Men hos Grilstad er de mer opptatt av å skue fremover, enn å bli hengende fast i fortida. Ifølge Grilstad-ledelsen er hele konsernet opptatt av å være godt oppdatert om trender, teknologi og utviklingen når det gjelder hva Ola Nordmann spiser.

- Sunne matprodukter med lavere salt-andel vil stå sentralt i årene fremover, der skal vi være med våre unike merkevarer, slår Dalsegg fast.

LES OGSÅ: Sammen om mindre salt

- Dette er en meget spennende bransje å jobbe i. Både i bransjen og bedriften er det slik at det aldri er en kjedelig dag. I Grilstad har vi selvsagt krav om vekst og overskudd, men samtidig har vi et utrolig kompetent styre og eierskap som virkelig tenker langsiktig, forklarer Oskar Gjærde.

Marketingdirektør Oskar Gjærde (t.v.) skal jobbe mer i Stranda-området fremover, derfor leter Grilstad nå etter en ny direktør for marketing og innovasjon. Her står Gjærde sammen med salgsdirektør Anders Moe. 
        
            (Foto: Adresseavisen Brand Studio)

Marketingdirektør Oskar Gjærde (t.v.) skal jobbe mer i Stranda-området fremover, derfor leter Grilstad nå etter en ny direktør for marketing og innovasjon. Her står Gjærde sammen med salgsdirektør Anders Moe.  Foto: Adresseavisen Brand Studio

Under NorgesGruppens årlige leverandørmøte i juni 2016 ble Grilstad kåret til «Årets leverandør». Dette er en pris som deles ut hvert år, og henger meget høyt innad i bransjen.

- Dette var en stor anerkjennelse av vårt kompetansenivå og forplikter til videre innsats, slik at vi fortsetter å drive vekst i en stor og lønnsom kategori for alle våre kunder, sier salgsdirektør Anders Moe.

- Vi har sterke varemerker med en flott historie. Vi har et meget sterkt fagmiljø her og har klare ambisjoner om innovasjon og sterk vekst, føyer økonomidirektør Bernt Hilstad til.


Fakta om Grilstad AS:

* Grilstad leverer kjøttvarer både til dagligvaremarkedet og til storkjøkken i hele Norge. 

* Grilstad ble ganske tidlig en landsdekkende aktør, mye takket være de tre store produktene: Jubelsalami, Gullsalami og Trønderfår.

* Nøkkeltall 2015: 1,7 milliarder kroner i omsetning, åtte prosent EBITDA-margin.

* 500 ansatte.

* Foredler og selger ca. 17 000 tonn kjøttråvarer i året.

* Gjennomgående solid posisjon i kjernekategoriene med 47 prosent kategoriandel i 2016.

* Produksjonsanlegg i Trondheim, Stranda, Åsen, Brumunddal, Östersund.



 

Innholdet i denne artikkelen er ikke laget av redaksjonen, men av Brand Studio, en del av avisens annonseavdeling. Vi er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Om du opplever at denne eller andre annonser er utydelig merket, gi oss gjerne beskjed på e-post. Synes du denne type artikler ser spennende ut for din bedrift, ta gjerne kontakt på samme e-post.