Otello i Olavshallen:

Gullstrupen fra Levanger i skjebnesvangert operadrama

Marita Sølberg har stått på operascener i hele verden, høstet priser og gode kritikker for sin klokkeklare røst. Når hun i mars 2017 går på scenen i Olavshallen med Trondheim Symfoniorkester i ryggen, føler hun seg endelig hjemme.
Trondheim Symfoniorkester & Opera

- Det er mange år siden jeg sist sto på scenen her i Trondheim, men det føles så trygt. Dette er jo hjemmebane for meg, sier Marita Sølberg og peker på utsikten fra øvingslokalene på Lade, der man kan skimte et gløtt av Trondheimsfjorden badet i vintersol.

Til vanlig bor sopranen fra Levanger i Oslo, hvor hun har en soliststilling ved Den Norske Opera og Ballett. Helt siden januar har hun hver uke satt seg på flyet nordover for å gjøre seg klar til premieren av Otello, en opera i fire akter av Giuseppe Verdi, bygget på William Shakespeares psykologiske drama om sjalusi og menneskets mørke sider. Sølberg har rollen som Otellos kone, Desdemona, en rolle hun ikke tidligere har fremført.

Kjøp billetter til Otello her! (Obs! forestillingen er avsluttet)

- Jeg har lenge hatt lyst å synge denne rollen, og endelig fikk jeg muligheten. Verdis musikk er så sterk og dramatisk at man kjenner det i hele kroppen, forteller hun mens ansiktet lyser opp i et smil.

Marita Sølberg fra Levanger reiser verden rundt og opptrer på noen av verdens største operascener. I mars synger hun i Otello i Trondheim. 
        
            (Foto: Felix Broede)

Marita Sølberg fra Levanger reiser verden rundt og opptrer på noen av verdens største operascener. I mars synger hun i Otello i Trondheim.  Foto: Felix Broede

 

Selv om denne rollen er ny for Sølberg, er det slett ikke første gangen hun tar på seg store og kjente roller. Rollen som Mimi i Puccinis La Boheme ga henne den norske kritikerprisen, og ble til et stort karriereløft. Bare i fjor sang hun Pamina i Tryllefløyten på Los Angeles operaen, Antonia i Hoffmanns Eventyr på Covent Garden Opera i London, og i 2015 fremførte hun Mimi på Wien Staatsoper og hun har tidligere hatt roller som Liu i Turandot, Nedda i Pagliacci, Female Chorus i The Rape of Lucretia og grevinnen i Figaros bryllup.

LES OGSÅ: Derfor øver internasjonale operastjerner i et gammelt industribygg i Trondheim

Publikum er drivkraften

Hun har blitt omtalt som en av landets fremste sopraner, og har over flere år høstet mange lovende ord. Det har blitt motivasjonen til å kjempe seg fram i et tøft yrke.

- Det er mange om beinet i bransjen, og det kan være vanskelig. Hadde det ikke vært for alle som står bak og støtter og de gode tilbakemeldingene, hadde jeg ikke vært her i dag. Det er motivasjonen hver dag, at publikumet er der og liker det.

At musikken ble veien for Sølberg, er ikke så vanskelig å se. Når hun snakker om hva som gjør at hun startet med opera, lyser hun opp i den slitne sofaen i øvingslokalet.

- Lengselen etter dybden i musikken er årsaken til at jeg ble operasanger, når man har så mye interesse og kjærlighet for noe, blir man dratt mot det. At jeg skulle leve av dette og reise verden rundt kunne jeg ikke forestilt meg da jeg var yngre, men jeg er utrolig glad for at det var slik det ble.

Sjekk denne digitale historiefortellingen om Verdis vakre musikkhistorie i Otello.

Trekkes mot drama

I ukene før premieren på Otello i Olavshallen 11.mars, jobber hun og de andre hovedrolleinnhaverne med prøvene. Det er mye som skal sitte før publikum får se oppsetningen, men Sølberg har troen på at det blir en suksess.

- Prøvene går veldig bra, og jeg jobber med å sette meg inn i det Verdi ønsker å uttrykke som komponist, i tillegg til å bygge på Desdemonas rolle og tidsepoken. Jeg skal ikke farge henne med meg, men hun vil nok bli litt påvirket av mine tanker om hennes rolle i dramaet, forteller Sølberg.

Marita Sølberg under øvingene til Otello, her sammen med tenor Ian Storey, som fremfører rollen som Otello. 

Marita Sølberg under øvingene til Otello, her sammen med tenor Ian Storey, som fremfører rollen som Otello. 

 

Sammen med en rekke internasjonale navn og lokale sangere, i tillegg til fullt orkester, blir Otello en storstilt produksjon. Kostymer og rekvisitter er sendt fra både England og Spania, og regien holdes stram og nøyaktig.

- Det er en kjempefin stemning på settet, og vi har en utrolig bra flyt i arbeidet. Med symfoniorkesteret i bakgrunnen kommer dette til å bli en fantastisk forestilling om livets fasetter, sier Sølberg, som selv elsker nettopp det – de store dramaene.

- Men ikke personlig, sier hun og ler. Der liker jeg harmonien langt bedre. Men det er noe med de essensielle dramaene om de store tingene i livet. Otello er jo en stor tragedie, men det har noe inderlig vakkert i seg også. Sorg og tragedie er jo noe man ikke ser så tydelig i hverdagslivet i dag, og det er med på å gjøre Otello både krevende å synge, men også utrolig spennende å framføre og oppleve, forteller den trønderske sopranen som nå har vendt hjem.

11., 13., 15. og 17.mars, i Olavshallen, kan du se resultatene med Marita Sølberg i rollen som Desdemona. Og her kan du kjøpe billetter til forestillingen!


 

Innholdet i denne artikkelen er ikke laget av redaksjonen, men av Brand Studio, en del av avisens annonseavdeling. Vi er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Om du opplever at denne eller andre annonser er utydelig merket, gi oss gjerne beskjed på e-post. Synes du denne type artikler ser spennende ut for din bedrift, ta gjerne kontakt på samme e-post.