15. august i fjor startet arbeidet med å erstatte bommen ved krysset Nygate/Nedre Bakklandet. Såkalte pullerter, senkbare barrierer nede i gata og fortauet, ble valgt for å regulere gjennomkjøring i det rolige boligstrøket på Bakklandet. To måneder senere sto pullertene ferdig montert. Slike pullerter kan senkes ved behov, noe som gjør det generelt enklere å komme fram med utrykningskjøretøy og brøytebiler enn om det står bommer eller andre sperringer der. Miljøpakken i Trondheim ønsket med pullert-prosjektet, å se om denne type barrierer er egnet i Trondheim. Poenget er at pullertene er lite plasskrevende, de er enkle å komme seg forbi for folk flest, og de kan samtidig lett senkes ned i bakken ved behov.
- Erfaringene så langt, er gode. Vi ser at trafikkflyten er god for gående og syklister, og det er lett for utrykningskjøretøy å senke og heve pullertene via en brikke i frontruten på kjøretøyene, sier salgsleder Gøran Andersen i Foraas Områdesikring (bildet).
Les mer om Foraas Områdesikring på deres hjemmeside!
Blinkende varsellys
Vi møter ham og Ivar Arne Devik i Miljøpakken ved pullertene på Bakklandet. Syklister og turister fyker forbi mens Andersen viser frem hvordan pullertene heves og senkes. I det de kommer opp av bakken, så blinker det lys i toppen av dem for å varsle alle i nærheten. Slik foregår det:
Andersen bruker en brikke, som gjør at de åpner seg når han står i nærheten. Hans arbeidsgiver Foraas Områdesikring leverte og monterte selve pullertene, en type teknologi som er godt kjent ellers i verden. Arbeidet ble rundt ble utført av entreprenøren Din Gårdsplass, under oppsyn av Miljøpakken og deres prosjektleder OPAK AS.
- Dette fungerer godt for trafikken av både gående og syklister. Vi ser dessuten at pullerter er en bra løsning i forhold til vintervedlikehold. Det gar vært få klager og vi har hatt en løpende dialog med beboerne om hvorvidt lys eller lyd som kan virke forstyrrende. Nå skal vi gjennomføre en grundig evaluering med alle interessenter, men senkbare barrierer er generelt noe som kan fungere flere steder, sier Ivar Arne Devik, leder for sykkelgruppa i Miljøpakken.
- I tillegg til regulering av trafikken, er det også et sikkerhetsperspektiv med senkbare barrierer. Vi ser jo at terror rammer uskyldige i hele verden, også i Norge, så lignende barrierer med riktig dimensjonering kan være med på å skape et sikrere samfunn også, sier Andersen.
Første i Trondheim
Senkbare fysiske barrierer er ikke noe helt nytt eller unikt i norsk eller europeisk sammenheng, men dette prosjektet er det første i sitt slag i Trondheim. Foraas har utover dette, montert ett anlegg i Steinkjer og har i flere år hatt løsningen installert på sitt kontor i Fossegrenda. Etter en rekke terrorangrep der lastebiler brukes som våpen, er veier og kjøretøy blitt en større del av risikovurderinger i mange land. Barrierer vurderes nå i flere store byer for å forhindre nye terrorangrep.
- Pullerter fins i ulike dimensjoner, og fungerer både i forhold til trafikkavvikling og terrorsikring. Skal de brukes for å forhindre terror, så trengs det mer avanserte og kraftigere løsninger enn det som er på Bakklandet. Men prinsippene er de samme, sier Andersen videre.
Men Norge har et annet klima enn Sør-Europa. Ved starten av prosjektet var det derfor knyttet spenning til om barrierene ville fungere like godt ved ulike temperaturer og i all slags vær.
Vær-utfordringer
- Klimaet i Trondheim er annerledes enn i Paris for eksempel. Man kan ikke bare kopiere andre land. Lokal kompetanse, kjennskap til forholdene og tilgang til rask service er viktig, etter vår mening. Ting som kulde og drenering er derfor noe av det vi ville se på med dette prosjektet. Alt dette ser ut for å fungere bra på Bakklandet, så det er klart vi som leverandør tror på denne type løsninger for flere plasser. Eksempler på aktuelle andre steder i Trondheim er Gamle bybro, Lerkendal og Torvet, sier Ronny Hafsmo, operativ leder i Foraas Områdesikring.
- Automatiske pullerter har veldig unike egenskaper, men så langt har dette gått bra. I bykjerner spesielt, er egenskapene i en egen klasse. Rask responstid, estetisk uttrykk og liten hindring til allmenn ferdsel åpner egentlig områder mer opp enn å sperre de inne, sier Ronny Hafsmo.