90% av alle forbrukerkjøp i dag involverer en søkemotor. Mathias Haeger og Arnaud Fontaine i digitalbyrået Increo hjelper bedrifter med å øke omsetningen gjennom digital markedsføring. 

90% av alle forbrukerkjøp i dag involverer en søkemotor. Mathias Haeger og Arnaud Fontaine i digitalbyrået Increo hjelper bedrifter med å øke omsetningen gjennom digital markedsføring. 

Hver dag gjøres det 6,5 milliarder søk i Google. Har du råd til å ikke være synlig?

Google er verdens klart største salgskanal, så dersom du ikke har optimalisert nettsiden din for søkemotoren er det nå på høy tid. Gjengen i Increo hjelper bedrifter på veien mot digital synlighet.

Digitalbyrået, som i 21 år har hjulpet en lang rekke bedrifter med å lykkes med nettsider, design og netthandel, utvidet i fjor sommer med en egen avdeling innen digital markedsføring. Fire av Trondheims dyktigste digitale hoder kom til Increo fra DigitasLBi Norge, og har siden den gang hjulpet blant andre Bunnpris, Grilstad, Eiendomsmegler1, Klinikk Trondheim, Juba Juba-festivalen, Trønderenergi og Brannbamsen Bjørnis.


Hva er egentlig søkemotoroptimalisering (SEO)?

SEO handler om å forbedre synligheten til et nettsted i søkemotorenes naturlige og ikke-betalte, også kalt organiske, søkeresultater.

- Gjennom å arbeide godt med SEO over tid vil innholdet ditt og merkevaren din, samt produktet eller budskapet ditt bli mer synlig og tilgjengelig for et større og mer relevant publikum. En høy rangering i søkemotorene er en positiv bieffekt av en god SEO-strategi, sier Arnaud Fontaine, som er SEO-ansvarlig i Increo.

Ta en titt på nettsiden til Increo for å finne ut mer.

Daglig leder for digital markedsføring i Increo, Mathias Haeger, forteller at Google har store markedsandeler på verdensbasis, og i Norge har de nærmest enevelde.

- Hver dag gjøres det hele 6,5 milliarder Google-søk, og i Norge er en søkemotor involvert i omtrent 90 prosent av alle forbrukerkjøp. Dette gjør Google til den klart største salgskanalen i verden. Du burde med andre ord ikke være tvil om du skal inkludere SEO i markedsplanen din, dersom du ikke allerede har gjort det, sier han.

De to digitale rådgiverne understreker viktigheten av å arbeide helhetlig med SEO, innhold og betalte annonser. - På den måten skaper vi best mulig brukeropplevelser, som igjen fører til gode resultater, sier Mathias og Arnaud. 

Holder det å være en god nummer to?

- Når du søker i Google får du opp resultatene i en resultatliste vi kaller SERP, som er en forkortelse for Search Engine Result Page. Hele 92 prosent av alle som søker i Google forholder seg kun til resultatene på førstesiden, forteller Arnaud.

Du er med andre ord nærmest usynlig for dine potensielle kunder dersom du befinner deg på side to eller lengre bak. Men er det nok å bare være på førstesiden?

- Data fra Google viser at nettsiden som ligger på førsteplass på resultatlista mottar 10-15 prosent større trafikk enn andreplassen. Dette kan igjen kan bety 10-15 prosent større omsetning for konkurrenten din, dersom det er du som ligger på andreplass eller lavere, påpeker Mathias.

Når det er sagt er det viktig å nevne at en høy rangering ikke er et mål i seg selv, men snarere et viktig steg på veien mot økt konverteringsrate, enten målet ditt er å selge, engasjere eller informere, understreker Arnaud.

Se Mathias og Arnaud snakke om hvordan du kan rangere høyt i Google.


SEO, innhold og betalte annonser går hånd i hånd

SEO er som nevnt en svært viktig faktor for å øke relevant trafikk inn til nettsiden din, og dermed også omsetningen, på lang sikt. Dersom du ønsker å oppnå synlighet kjapt er betalte annonser løsningen. Her finnes det flere typer annonser, hvor noen egner seg best for merkevarebygging, mens andre fungerer utmerket for å fremme spesifikke produkter og kampanjer.

- I tillegg til å gi deg synlighet kjapt, gir betalte annonser svært gode segmenteringsmuligheter, slik at du kan målrette annonsene og treffe akkurat det publikummet du ønsker å nå. Annonsene gir også en målbar Return of Investment (ROI), som gir deg oversikt over hvor mye du får igjen for annonseinvesteringene dine, sier Mathias.

Og sist men ikke minst er innholdet på nettsiden din av stor betydning. Det hjelper ikke å sende masse trafikk inn til nettsiden dersom brukerne går rett ut igjen fordi de møter dårlig og forvirrende innhold.

- Nettsidens innhold er din mulighet til å skape tillit, framstå som en seriøs aktør, samt vise hvorfor kundene skal velge nettopp deg fremfor konkurrenten din, forteller Arnaud.

- Ved å jobbe smart med både SEO, innhold og betalte annonser vil du nå fram til potensielle kunder og skape lønnsom trafikk inn til webløsningen din. Gode brukeropplevelser og helhetlige leveranser står i sentrum når vi arbeider for å gjøre deg mer synlig på nett.



Innholdet i denne artikkelen er ikke laget av redaksjonen, men av Brand Studio, en del av avisens annonseavdeling. Vi er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Om du opplever at denne eller andre annonser er utydelig merket, gi oss gjerne beskjed på e-post. Synes du denne type artikler ser spennende ut for din bedrift, ta gjerne kontakt på samme e-post.