Skal du kjøpe elsykkel? Da er dette lurt å vite

Et servicenivå mer som bilforhandlere enn sykkelbutikker, tøffe offroad-varianter og batterier med lengre rekkevidde. Det er de sterkeste trendene som elsykkel-spesialistene hos Scushi ser akkurat nå.

Daglig leder Morten Utheim Johnsen hos Scushi elsykkel på Valentinlystsenteret, forteller om stadig vekst i salget av elsykkel.
Annonsørinnhold produsert av Adresseavisen Brand Studio

I butikken og verkstedet hos Scushi elsykkel på Valentinlyst er det en helt ny måte å tenke på, når det gjelder salg og service av sykkel. Det gode, gamle sykkelverkstedet er en saga blott. Når man leverer inn elsykkelen sin her, blir det foretatt en lynrask analyse via de digitale instrumentene som overvåker elmotoren og sykkelen ellers.

- På den måten ser vi raskt hvor langt sykkelen har gått, hva som ble gjort forrige gang den var inne, hva som ellers har skjedd siden sist vi så på den og vi ser hva som eventuelt er galt, forklarer daglig leder Morten Utheim Johnsen hos Scushi elsykkel.

Den digitale tilnærmingen gir Scushi muligheten for raskt å danne seg et bilde av hva som skal gjøres, og plotte det inn i planen for service og reparasjoner. Utheim Johnsen tror dette er viktig for mange av de som bruker elsykkel.

John Fredrik Hansen har ansvar for service, reparasjoner og ettermarked hos Scushi i Trondheim. Han og Morten Utheim Johnsen sier at service er ekstremt viktig for elsyklister, fordi det ofte er transportmiddel nummer to hos de som har kjøpt elsykkel.

- Vi opplever at mange har valgt elsykkel i stedet for en bil nummer to i familien. De som har elsykkel er derfor ofte avhengig av den i hverdagen. Så det er utrolig viktig at syklistene vet nøyaktig når sykkelen kan leveres inn og når den kan hentes, forklarer Morten Utheim Johnsen.

Gjennombruddsåret 2018

Scushi elsykkel finner du i Porsgrunn, Sandvika og to steder i Trondheim. November 2018 åpnet de dørene på Byåsen butikksenter og nylig flyttet de også inn i nye og store lokaler ved Valentinlystsenteret.

Scushi selger i hovedsak elsykler av typen Flyer, men forhandler også Merida og andre etablerte sykkelmerker som nå kommer med sine elektriske varianter. 2017 var første ordinære driftsår og Scushi merker virkelig at elsykkel-entusiasmen har tatt trondheimerne.

Her finner du Scushi på nett!

- 2018 blir nok stående som et slags gjennombruddsår for elsykkel. De første elsyklene i verden kom allerede i 1993, men det er nok først nå at teknologi, vekt og priser er kommet på et slikt nivå at det virkelig har slått gjennom hos folk flest, forklarer Utheim Johnsen.

Syklene hos Scushi ligger på priser fra 20 000 kroner og opp til 70 000 kroner. Ja, det fins merker og modeller i markedet med lavere pris, men Utheim Johnsen er opptatt av at de som skal bruke elsykkelen mye, vurderer å bruke litt mer penger for å få god kvalitet.

- For mange er elsykkelen noe som brukes hver dag, og mange sykler enormt mye. Da må du ha en bra sykkel, sier han.

Utheim Johnsen sier at Scushi har en viss overvekt av voksne og eldre kunder, men at stadig nye typer elsykler nå også tiltrekker seg yngre kjøpere.

Offroad i skuddet

Scushi tilbyr en rekke forskjellige elsykler. Bakerst ser man en av offroad-modellene, en type sykkel som blir stadig mer populært.

- Offroad-syklene er nå den typen elsykkel som vokser mest. I utlandet har dette vært populært lenge, ikke minst i Alpene og lignende områder. Dette gir langt flere enn før muligheten til å komme seg langt inn i fjellheimen for en flott sykkel-opplevelse. Med tanke på hvor populært terrengsykling er i Norge, så tror vi at dette er en utvikling som bare vil skyte fart i Norge også.

- Ellers er det sykler med såkalt lavt innsteg (som på bildet under) som likevel er våre mest populære. Folk vil ha det enkelt og greit når de skal sykle til og fra jobb, sier han.

Blant kundene fins det også de som bruker elsykkelen til hytteturer, og de som sykler land og strand rundt, rett og slett fordi de setter pris på opplevelsen.

- Jeg får ofte høre at dette har endret folks livskvalitet. Om de sykler til og fra jobb, eller bruker elsykkelen til fritid, så sier mange at de har fått en helt ny sykkelopplevelse. Alt oppleves så lett og enkelt og de kjenner en enorm frihetsfølelse. Det er artig å høre fra kundene, sier elsykkel-entusiasten.

Elsykkel-bølgen merkes selvsagt i butikken hans også. Scushi i Trondheim hadde en vekst på hele 46 prosent i 2018 sammenlignet med året før.

- Vi forventer fortsatt en bratt vekst elsykkelmarkedet to-tre år frem i tid, sier Utheim Johnsen.

Kanskje er det litt fordi Trondheim er en perfekt elsykkel-by.

- En undersøkelse gjort av Trondheim kommune høsten 2018 viser at det er rundt 12 000 elsykler i Trondheim, og at man forventer rundt 12 000 nye elsyklister i tida fremover. Trondheim har jo mange bydeler med bakker og stigninger, som Byåsen og Tyholt, og da er elsykkel perfekt for å komme seg til og fra jobb på en enkel måte, mener Utheim Johnsen.

Rask utvikling

Elsyklene hos Scushi fås med vanlig kjede, men også stadig oftere med reim, slik som mange motorsykler.

Utviklingen av elsykler går nå meget raskt, og i retning av stadig mer effektive og lettere batterier. Om ikke lenge vil sykler med batterier på 500 wattimer være standarden. Det vil gi mer sykling før man må lade, forklarer Utheim Johnsen.

- Batteriteknologien endrer seg meget raskt, til det beste for kundene. Her handler det derfor mye om å identifisere hvilket behov du har, noe vi selvsagt er behjelpelige med.

Utheim Johnsen sammenligner gjerne Norge med Sveits, et land som har mange av de samme forutsetningene som Norge. Der har markedet for elsykkel vært stort i mange år, og dette sammen med undersøkelsen i Trondheim kan tyde på en fortsatt vekst for elsykkel-salget i Norge og Trondheim.

Se Scushi sitt utvalg

- Sveits og andre land ligger langt foran oss. Men vi kommer etter, for nå får stadig flere opp øynene for denne flotte og miljøvennlige formen for transport. Og selv om man kanskje ikke stresser lårmusklene like mye som på en vanlig sykkel, så er dette meget fin mosjon i tillegg, understreker Scushi-sjefen.

Nå er det mange i Trondheim som kjøper elsykkel for å sykle hele året, men i likhet med for personbiler så tilbyr Scushi også sykkelhotell, der sykkelen kan stå tørt og fint frem til neste sesong. Dette er blant flere tjenester og produkter som Scushi tilbyr og utvikler videre, siden markedet rundt elsykler stadig øker. Andre produkter er sykkelstativ, sykkeltilhengere, spesielle sykkelklær som du også kan jobbe i, en spesiell airbag i stedet for hjelm, og en rekke andre produkter.

- Vi kan også legge inn ny programvare på en del modeller, slik at de på den måten får en "ny" motor når siste teknologi legges inn, forklarer Utheim Johnsen.

Ett av produktene Scushi selger, er en airbag for syklister. Man har den som et skjerf rundt halsen, så blåses den opp ved rask hastighetsendring eller støt. Når den blåses opp former den en airbag rundt hodet på brukeren.

- Utviklingen internasjonalt viser at spesialistbutikker innen elsykkel, lykkes godt i konkurransen med de store kjedene. Det handler om kompetanse og oppfølging, tror jeg. Vi ønsker å kunne tilby kundene produkter som passer med den sykkelen de har kjøpt. I tillegg til selve kjøpet, er som sagt service, reparasjoner og annen assistanse for kundene, meget viktig for oss, understreker Utheim Johnsen.

Han forteller videre at de nylig har opprettet en kundeklubb i Trondheim.

- Her får medlemmene eksklusive tilbud fra oss, og er også med på en premietrekning hver måned. Vi skal også dele ut en elsykkel som hovedpremie i løpet av året til en av våre medlemmer, sier Utheim Johnsen.

Her kan du melde deg inn i Scushis kundeklubb!