Husker du da «hele» Trondheim var på pølsefest på Lade?

I et halvt århundre har Coop Obs! Lade vært et fast innslag i trøndernes handlerutiner. Nå fyller butikken 50 år, og feirer med et lite tilbakeblikk på høydepunktene.

Tusenvis av mennesker tok turen til Lade for å få en bit av den 120 meter lange pølsa.
Annonsørinnhold produsert av Adresseavisen Brand Studio

31. oktober 1968 åpnet det som i dag er kjent som Obs! Lade dørene. Butikken het da Domus Stormarked og ble i Adresseavisen presentert som Skandinavias største varemagasin på en flate. Noe helt nytt som skulle forandre måten trønderne handlet på.

- Det har lenge vært uttrykt ønske om at Trondheim måtte få sitt stormagasin. I dag er dette faktum. (..) Jeg tror dette er et fornuftig tiltak og et tiltak som vil lykkes. Til lykke med Domus, sa ordfører Odd Sagør da han kuttet snora.

Faksimile, Adresseavisen 1. november 1968

50 år senere må vi bare si oss enig med Sagør. Butikken har lykkes, og lever i beste velgående - selv om mange ting har endret seg på femti år.

For å markere den store dagen inviterer nå stormarkedet til fest for å feire et suksessfullt halvt århundre.

- Da kjører vi et klassisk Obs!-konsept med kaffe, kake  på selve dagen Og så blir det selvfølgelig ekstra gode tilbud i hele oktober, sier varehussjef Anders Næss.

Her kan du se aktuelle tilbud for 50-årsfeiringen!

Tok av fra starten

Mange skal ha vært skeptisk til stormarkedets framtid da planene først ble lagt. Spesielt med tanke på hvordan de skulle få folk til å sette seg i bilen og kjøre til Lade for å gjøre innkjøpene.

«Det vil ikke bli mer enn 30 faste ansatte i varehuset. Og 50-60 deltidsansatte», het det i artikkelen fra Adresseavisen som omtalte åpningen.

Allerede 14 dager etter åpningen var det behov for en vesentlig utvidelse av arbeidsstokken:

Noen knappe uker etter åpningen hadde Domus Stormarked behov for mange flere folk.

Adresseavisen nevnte at Domus satset på å nå 20 millioner kroner i omsetning i sitt første åpningsår. Butikken endte opp med å omsette for 45 millioner kroner i den perioden.

Det var med andre ord et solid trøkk i butikken fra startskuddet gikk og frem til i dag.

– I 2018 har vi 230 ansatte, og vi omsetter vi for rundt én milliard kroner i året, forteller Næss.

«BILligere å leve»

Varehussjef Anders Næss har noen teorier om hvorfor Obs! Lade har vært en suksess i et halvt århundre.

- Jeg tror hovedårsaken er at det var en revolusjon da den startet. Så har hele byen fått et forhold til butikken over disse årene. Og så er det jo hele den biten med lave priser, og det store varesortimentet, sier Næss.

Så hva var revolusjonerende med varehuset?

Da de åpnet dørene i '68 siktet de seg inn mot en målgruppe som ikke hadde all verdens til tilbud på den tida. Nemlig «det kjørende publikum», som det het i Adresseavisen. Dette kom godt frem i markedsføringen før åpningsdagen.

«BILligere å leve» og «stor parkeringsplass» var noen av stikkordene. Da hadde de plass til 450 biler på dagtid og 800 om kvelden, ifølge Adresseavisen.

- I dag har vi rundt 1000 plasser tilgjengelig hele døgnet. 600 av plassene er i parkeringshus, sier Næss.

Oljeeventyret på Lade

Fokuset på bilistene førte til en god idé drøye tre år senere. 2. mai 1972 begynte de å selge bensin og diesel i tilknytning til butikken. Og det tok ikke lang tid før oljeeventyret var i gang.

- Det sies at salget på det mest ekstreme var oppe i 150. 000 liter i døgnet. Men det var kanskje ikke så rart, med tanke på datidens tilbudspriser, sier Næss, og viser til en annonse fra 16. september 1972.

Slik var bensinprisene i 1972.

Da var prisen for 1 liter 94 oktan 1,39 kroner.

På selve åpningsdagen var dieselprisen 39 øre per liter.

Pølsefest

Men det er nok ikke bare bil- og kundevennligheten, stort vareutvalg og lave priser som har ført til at Coop Obs! Lade har et såpass godt forhold til befolkningen i Trondheim.

Gjennom historien har butikken funnet på en rekke sprell for å trekke folk til Lade. Men det er få, om noen, av dem som slår det som skjedde høsten 1986.

Pølsa ble målt til nesten 120 meter, og ble fraktet i takrenner.

- Da var det noen som kom på ideen om å servere verdens lengste pølse her utenfor butikken, sier Næss.

Pølsa, som ble målt til nesten 120 meter, ble fraktet i takrenner fra Tunga til Lade.

- Det var lokale idrettslag som sto for frakten. Det var visst ikke så lett å frakte den. De som bar pølsa måtte marsjere i takt for at pølsa ikke skulle få seg en knekk.

Tusenvis av mennesker samlet seg utenfor butikken den høstdagen. Selv om det plaskregnet, så var matlysten på topp blant de fremmøtte.

- Hele pølsa ble dandert på et langbord og ble fortært på 25 minutter, humrer Næss.

Endret navn

Mye har forandret seg de siste 50 årene. Blant annet navnet. I 1976 byttet stormarkedet navn til Obs!.

- Det begynte det å poppe opp fullt av Domus-butikker over hele landet. Navneendringen ble gjort for å skille oss litt ut, sier Næss.

Rundt samme tid begynte også lokalene å bli for små. I '76 ble byggevarene flyttet ut, og dermed så Obs! Bygg dagens lys for første gang. Noen knappe år senere var det nok en gang behov for mer plass. Derfor flyttet de ut sportsartiklene ut av butikken, og åpnet dørene til Obs! Sport i 1981.

Arve Opsahl fikk helmaks kundeservice ved manufakturavdelingen. Året var 1971.

Mye har forandret seg siden de utelukkende kvinnelige kassererne hadde stram uniform og identisk «lagt» hår, til flere moderne løsninger som blant annet «personal shopper» som gjør at du kan betale varene selv uten hjelp fra noen i kassa.

Utvikler seg hele tiden

Næss har vært i sjefsstolen på Lade i 7,5 år, og han forteller at stormarkedet utvikler seg hele tiden.

Anders Næss, varehussjef ved Coop! Obs Lade.

- Den største ombyggingen skjedde i fjor høst. Da bygde vi om store deler av butikken, gikk over til LED-belysning og endret profileringen i butikken. I tillegg ønsket vi å satse mer på fisk og brød, så nå har vi et enda bedre tilbud på den fronten, sier Næss.

I dag er Coop Obs! Lade Norges største dagligvarebutikk, og ble kåret til årets butikk i 2016. Så hva skal til for at butikken skal kunne feire hundre år 31. oktober i 2068?

- Vi er jo Norges største butikk, og det er veldig mye interessant som skjer fremover. Vi har fortsatt veldig gode resultater og høy omsetning, og driver god butikk, men det er vanskelig å spå hva som må til for at Coop Obs! Lade skal fylle hundre år. Vi skal i hvert fall være med på utviklingen, og sørge for at handlerunden blir så hurtig, rasjonell og så billig som mulig, sier Næss.

Her kan du lese mer om Coop Midt-Norge