Nå kan alle få time hos fastlegen sin - på dagen

Ventelister og manglende tilgjengelighet hos fastlegen kan være historie med verktøyet HelseRespons.

Annonsørinnhold produsert av Adresseavisen Brand Studio

Det er skrevet mye om fastlegeordningen i norske medier i det siste. Spesielt etter at Helsedirektoratet la frem sin gjennomgang av fastlegeordningen tidligere i høst.

- Rapporten konkluderer med at arbeidsbelastningen er for stor – og bruker faktisk ordet uhåndterbar, sa president Marit Hermansen ved Den norske legeforening til legeforeningen.no etter at rapporten ble fremlagt.

Arbeidsbelastningen for fastleger stor - som kan føre til ventelister og lange køer for pasienter. Men med HelseRespons kan det være historie.

Fastlegeevalueringen viser også at pasientene ønsker mer tid og bedre tilgjengelighet for å møte fastlegen sin.

Helseminister Bent Høie sa til det samme nettstedet etter fremleggingen at det haster med tiltak. Og at det er bevilget penger til å øke rekrutteringen, nye arbeidsmetoder og digitale verktøy.

Det finnes flere digitale løsninger som kan gjøre dialogen mellom fastleger og pasienter mer sømløst, og dermed frigjør tid for legene.

Det mest populære verktøyet står gründerbedriften WTW fra Trondheim for. De har utviklet HelseRespons, som har som mål å gjøre hverdagen enklere, både for legene og pasientene.

Christian Aune Thomassen, daglig leder ved WTW.

- HelseRespons sørger for en bedre flyt i kommunikasjonen mellom pasient og fastlegen. Hvis systemet brukes riktig, vil legene kunne behandle over 20 prosent flere pasienter på samme tid. Det øker kapasiteten, og gjør det mulig å få time på dagen, sier Christian Aune Thomassen, daglig leder ved WTW.

Vil du vite mer? Her kan du lese mer om HelseRespons

Slik fungerer det

Så, hva er egentlig HelseRespons? Kort fortalt er det et pasientdialogsystem, som gjør hverdagen lettere for både lege og pasient, og frigjør tid på legekontoret.

- Vi utviklet HelseRespons fordi det ofte var vanskelig for folk å få kontakt med legen på telefonen. Her er det ingen telefonkø. Responsen er automatisk og umiddelbar, sier Aune Thomassen.

Med HelseRespons kan du ha dialog med fastlegen din på en enkel måte.

Gjennom HelseRespons kan pasientene ta kontakt med fastlegen og enkelt bestille seg en time eller en resept. I starten foregikk dialogen hovedsakelig på SMS. Nå kan du i tillegg bruke HelseRespons gjennom nettleseren eller en egen app.

Det finnes flere slike «verktøy» for dialog mellom legekontor og pasient, men Aune Thomassen mener at HelseRespons skiller seg ut på én måte.

- Det som er unikt med HelseRespons er at systemet er så enkelt for pasienten. Det er lett å bestille time uten tungvinte mekanismer for pålogging. Jeg tror nettopp det er derfor vår løsning blir foretrukket, forklarer Aune Thomassen.

Brukervennlighet har vært et hovedmål siden HelseRespons kom til verden i 2005. Og det har fungert. 14 år senere er systemet markedsledende i Norge med 1200 kunder over hele landet som bruker løsningen.

- Tilbakemeldingene er svært gode fra både legene og pasientene. Da Forbukerrådet undersøkte tilgjengeligheten på norske legekontor i 2017, brukte ni av ti legekontorer med best tilgjengelighet HelseRespons, sier Aune Thomassen.

HelseRespons har fått svært gode tilbakemeldinger fra både leger og pasienter.

- Nye løsninger

Etter over 14 år tenker ikke Aune Thomassen og WTW å hvile på sine laurbær fremover.

- Vi skal fortsette å tilføre innovasjon til markedet. HelseRespons har vært, og skal også fremover være det beste verktøyet for pasientdialog i landet vårt, sier Aune Thomassen.

- Vår visjon er å være best på tilgjengelighet. Vi er ikke i mål før 100 prosent av pasientene kan få kontakt med legen og time når de trenger det uten ventetid. Forutsetningen for dette er at alle fastleger tar i bruk løsninger som HelseRespons, og utnytter mulighetene som ligger i løsningen, legger Aune Thomassen til avslutningsvis.

Nysgjerrig? Les mer om HelseRespons her