Eirik Brun-Svendsen og Atle Aune i Arkitre forventer stor vekst i 2020. 

Eirik Brun-Svendsen og Atle Aune i Arkitre forventer stor vekst i 2020. 

Denne bærekraftige millionidéen fra Verdal ble til over en kaffesup

På bare ett år har verdalsbedriften Arkitre gjort millionbutikk av å treffe blink på en trend, og finne løsningen på et problem. I fjor lanserte de spileplater, takket være en markedsfører som skulle ta en kaffesup med en snekker.
SpareBank 1 SMN

- Vi har sendt ut nesten 700 tilbud i år til en verdi av nærmere 37 millioner kroner. Det er helt sinnssykt, sier Eirik Brun-Svendsen entusiastisk. Det er han som er den kaffetørste markedsføreren.

Inntil i fjor drev Eirik eget firma og leide kontorlokaler av Atle Aune - snekkeren, helt til han en dag gikk over gangen for å ta en kaffesup med huseieren. Der sto det en spileplate.

- Jeg syntes den var veldig fin, men Atle selv var usikker på om spileplaten han hadde laget var salgbar. Så svarte jeg at dette måtte det være et marked for, og sånn ble Arkitre etablert, forteller Eirik, nå salgssjef og gründer.

Atle Aune (fremst) og Eirik Brun-Svendsen i Arkitre tenker bærekraft i hvert steg de tar. 

 

Mindre strømforbruk og bedre akustikk

En spileplate er en treplate hvor spilene freses inn, fremfor at de lages og monteres én og én. Før han utviklet spileplaten, hadde Atle høvlet og montert spile for spile i mange år.

- Å høvle og montere på den «gamle» måten er vanvittig tidkrevende, forteller Atle, som er daglig leder både i Arkitre og Snekkeriet.

I tillegg til at du sparer både tid og penger totalt med å bruke en spileplate, løser den også problemer med akustikk og gjør rommene lunere. Spileplater i taket på et bad vil også være med på å regulere temperaturen og luftfuktigheten - og på den måten spare både energi og miljøet.

Før han utviklet spileplaten, hadde daglig leder Atle Aune i Arkitre høvlet og montert spile for spile i mange år. 

 

Duoen i Arkitre tenker bærekraft i hvert steg de tar. Kortreiste europeiske materialer, helst norsk eller svensk, miljøvennlig overflatebehandling og lang holdbarhet går som en grønn tråd gjennom alt de lager.

Det er ingen selvfølge blant midtnorske bedrifter. I årets Konjunkturbarometer for Midt-Norge har SpareBank 1 SMN sammen med Sentio intervjuet 700 bedrifter i regionen om bærekraft. Undersøkelsen viser at midtnorske bedrifter har en positiv, men avventende holdning til temaet.

Stort fokus på bærekraft – næringslivet henger etter

De fleste bedrifter har bærekraft nevnt i sin forretningsstrategi, men bare en av tre legger vekt på bærekraft når de velger hvem de gjør forretning med. Det bekymrer konsernsjef, Jan-Frode Janson i SpareBank 1 SMN.

- Bærekraft har kommet for å bli, og er ikke noe næringslivet kan velge bort. Undersøkelsen indikerer at midtnorske bedrifter foreløpig ikke har sett sammenhengen mellom bærekraft og finansiell verdiskaping, men det tror jeg vil endres raskt. Skal bedriftene lykkes godt i årene som kommer, må de ha fokus på bærekraft, sier han.

Og det har Arkitre. De jobber med hvordan de kan tilby kundene gjenbruk av spileplater på sikt, slik at treverket kan få ny levetid hos noen andre.

- Ved at treverket kan brukes gang på gang og stå i hundrevis av år, blir det sirkulærøkonomi av det. I siste steg blir treverket ren ved som kan brukes til fyring eller andre småprodukter, og sånn tenker vi på alt vi lager her, forteller Atle i Arkitre.

I tillegg har de nylig startet et prosjekt der de bruker Gråor, en lokal tresort som finnes i Trøndelag og som oftest brukes til ved.

- Gråor har en helt spesiell farge og struktur, og fra sagbrukene blir det samlet opp rester som vi skal bearbeide videre til unike produkter.

Med historien til Arkitre som bakteppe er det ingen tvil om at bærekraft gir god avkastning.

Eirik Brun-Jensen, salgssjef i Arkitre. 

 

Forventer stor vekst i 2020

- Vi har kun brukt Instagram til å markedsføre oss, og har til nå fått forespørsler på enkeltprosjekter verdt opptil 6-7 millioner. Treverk, særlig lys eik, er veldig i trendbildet og spileplater er noe folk synes er fint og ønsker seg, sier Atle.

Likevel var ikke gründerne forberedt på pangstarten Arkitre skulle få. Til nå har de jobbet hovedsakelig med spesialtilpassede spileplater, men i 2020 er planen blant annet å bevege seg inn i volummarkedet og levere standardformater. Det tror gründerne vil gi enda større vekst.

Arkitre-duoen Eirik Brun-Svendsen og Atle Aune forteller at de planlegger å bevege seg inn i volummarkedet. 

 

- Jeg trodde vi skulle holde på i ganske mange år før vi kom dit vi har kommet nå. Vi er en liten aktør med 30 000 i aksjekapital og får leke med de virkelig store. Jeg trodde ikke det var mulig, forteller Eirik entusiastisk.

- Reisen vi har hatt nå har vært et eventyr sammenlignet med det mange gründere må gjennom. Og vi har hatt det både artig og spennende på veien, forteller Atle.

- Men vi har vært utslitt også, legger Eirik til, etterfulgt av rungende latter.

Eirik Brun-Svendsen og Atle Aune i Arkitre forteller at gründerlivet har vært et eventyr. Selv om det har vært slitsomt til tider. 

 

Innholdet i denne artikkelen er ikke laget av redaksjonen, men av Brand Studio, en del av avisens annonseavdeling. Vi er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Om du opplever at denne eller andre annonser er utydelig merket, gi oss gjerne beskjed på e-post. Synes du denne type artikler ser spennende ut for din bedrift, ta gjerne kontakt på samme e-post.