Rema 1000 i Stjørdal har alle trønderes kjøkkenhage bare «et steinkast» unna

På grunn av Rema 1000 er Frosta i ferd med å bli både Trøndelags og Nord-Norges egen kjøkkenhage.

Ragnhild Eggen Viken viser frem drivhuset på Frosta til Stjørdals tre kjøpmenn: F.v. Marius Krogh, Morten Hepsø og Arve Jørstad.
Annonsørinnhold produsert av Adresseavisen Brand Studio

- Rundt 50 prosent av all grønnsaksproduksjon på Frosta ender i Rema 1000-butikker, forteller Vidar Andersen, regiondirektør for Rema 1000 Midt-Norge.

En solfylt dag i juli treffer vi Jonas Viken og Ragnhild Eggen Viken (bildet under), eiere av gården Viken Østre på Frosta. Deres første drivhus ble bygd i 1998. Anlegget vi besøker omfatter 13 000 kvadratmeter og har 12 ansatte. Her produseres det salat og urter i veksthus, samt frilandsprodukter som hjertesalat, vårløk og romanosalat.

Vi besøker Viken Østre sammen med tre Rema-kjøpmenn, som er meget begeistret for det lokale mat-eventyret, bare noen få mil fra butikkene deres i Stjørdal: Morten Hepsø (Rema 1000 Stjørdal sentrum), Arve Jørstad (Hell) og Marius Krogh (Husbyfaret) har som andre kjøpmenn, butikken full av Frosta-produkter fra blant andre Viken Østre.

Ragnhild Eggen Viken, en av eierne av Viken Østre på Frosta, forteller om den kjemikaliefrie prosessen gården bruker for å dyrke ulike grønnsaker for Rema-kjeden.

- Kan være at mange ikke vet det en gang, men Crispi-salat, urter og vårløk er eksempler på produkter som kommer fra Frosta. Dette er det utrolig viktig å få frem, sier Marius.

- Kundene spør mer og mer etter lokal og kortreist mat. Jeg merker stor forskjell i interessen bare i løpet av det siste året, føyer Arve til.

- Kvalitet og lokal tilhørighet betyr mer og mer. Rema 1000 legger til rette for at vi kjøpmenn kan tilby dette i stadig større grad, sier Morten.

Sjekk ut Rema 1000 Husbyfaret på Facebook her

Følg Rema 1000 Hell på Facebook her

Og her finner du Rema 1000 Stjørdal på Facebook

Lokale produkter

Alle Rema 1000-butikker har fokus på å kunne tilby sine kunder helt unike, lokale produkter. Det betyr lokal krabbe på Hitra eller Frøya-øl på Frøya, for å nevne noe. Stjørdalsbutikkene fører blant annet Stjørdalsøl og Meråkerkjøtt, som også flere har begynt med i senere tid.

- I alt snakket om lokale råvarer er det lett å glemme at viktige ting i salatdisken også er lokalt, minner Marius om.

Ragnhild Eggen Viken viser oss rundt i det imponerende anlegget. Meter etter meter med salat og urter, både inne i helårsdrivhusene og ute i åkeren. Et sinnrikt system av vann og temperatur sikrer perfekte forhold. Inspirasjonen bak anlegget er historien tilbake til middelalderens dyrking av grønnsaker, koblet med ønsket om langsiktig drift med fokus på naturlig kvalitet.

Les også: Ekstremt lokal krabbe hos Rema 1000 på Hitra

Uten kjemikalier

- Vi driver uten kjemikalier. Vi har ekstremt fokus på matsikkerhet, er ISO 22000-sertifisert siden 2013 og sender jevnlig inn prøver til analyse, forteller Ragnhild, som aller nådigst lar Rema-gutta slippe hårnett og beskyttelse noen minutter.

Når Ragnhild Eggen Viken forteller om grønnsaksproduksjonen for Rema på gården Viken Østre, ja, da er det med intensitet og glødende engasjement. Stjørdals-kjøpmennene Marius Krogh (f.v.), Morten Hepsø og Arve Jørstad følger nøye med.

- Det er fantastisk å ha slike leverandører i nærheten, sier Arve Jørstad, mens Ragnhild mer enn gjerne foreleser om hvordan varene kommer frem. Noe av det unike med Viken Østre og lignende lokale produsenter, er den fleksible og korte leveringstida. Hver formiddag pakkes salater og annet og sendes til BaRe-terminalen på Sluppen i Trondheim. BaRe er selskapet Bama og Rema driver for å distribuere produktene. Samme ettermiddag er produktene på plass i Trondheim for siste pakking og allerede neste morgen kan Rema-butikkene ha dem i hyllene.

- Er det spesielle tilfeller kan vi også kjøre ut ekstra på ettermiddagen, eller til og med direkte, sier Ragnhild.

- Slike leveringstider er eksepsjonelt og kommer brukerne til gode i form av så ferske råvarer som mulig. Hadde vi ikke fått det herfra, måtte vi kanskje ha hentet det på Østlandet med lengre leveringstid og samtidig dårligere kår for miljøet, nikker Marius Krogh, som synes det passer med dagligvarekjedens forretningside:

- Kundene velger oss fordi vi har Norges laveste priser på varer av høy kvalitet – produsert og solgt på en ansvarlig måte. Det Viken og Rema gjør sammen, passer godt inn i dette.

Les også: Disse brødrene vil lykkes med god service og lokal mat på Fosen

Fått unik sjanse

Ragnhild Eggen Viken skryter av hvordan Rema har bidratt til å gi produsenter som dem sjansen inn i en stor og landsdekkende kjede.

- Vi får vise frem vår egen merkevare i deres butikker, det er utrolig flott. Rema har hele tiden villet prøve noe nytt, slik som vårt nye produkt «Grønne folk». Dette er vegetar-produkter satt sammen av grønnsaker som ikke passer inn i de ordinære produktene på grunn av størrelse eller slike feil. Prisbelønte og kjente kokker har skapt menyen og på denne måten bidrar vi til å unngå mye matsvinn, forteller Ragnhild. «Grønne folk» er kjørt ut primært i Oslo og Trondheim, men også i Stjørdal og kommer snart i enda flere butikker.

F.v. Ragnhild Eggen Viken på Frosta viser Stjørdals-kjøpmennene Marius Krogh, Arve Jørstad og Morten Hepsø fra Rema 1000 rundt på gården Viken Østre. Herfra kommer mange av grønnsakene Rema selger i Trøndelag og Nord-Norge.

Grønnsakproduksjon i Trøndelag er som så mye annet, veldig prisgitt været.

- Vi er inne på Yr.no noen ganger hver dag, ja, humrer Jonas Viken.

På tross av varierende vær, så har grønnsaksproduksjonen i Trøndelag seksdoblet seg fra 2006 til 2016, ifølge Viken Østre. Økt fokus på gode råvarer, omstilling og innovasjon i landbruket har til sammen åpnet helt nye forretningsmuligheter.

- Det er mye morsommere å jobbe i landbruket nå enn for 15 år siden, jubler Ragnhild. Hun skryter av kompetansen og samholdet på tvers av produsenter på Frosta, som har gitt hele området en enda sterkere posisjon.

Her pakkes den populære Crispi-salaten ved gården Viken Østre på Frosta. Crispi-kassene går som regel inn til Rema-butikker i Trøndelag og Nord-Norge, og er blitt et stort produkt for gårdeier Ragnhild Eggen Viken og hennes medarbeidere. Rema-kjøpmennene Arve Jørstad og Morten Hepsø fra Stjørdal tar til seg alle inntrykkene.

Populær salat

Et eksempel på utviklingen er den populære Crispi-salaten, som Viken var blant de første i Norge med å produsere. Det pakkes utrolig mye Crispi-salat inne i lokalene hos Viken Østre.

- Den er blitt veldig populær på grunn av sprøheten, holdbarheten og den litt søte smaken.

- Akkurat denne salaten er kjempepopulær i våre butikker, bekrefter de tre kjøpmennene.

- Vi fikk nylig telefon fra en kunde som ikke fikk tak i Crispi-salat fra Viken hos Rema-butikken sin, og hun lurte på om det var noe galt. Men vi hadde et par uker uten nok produksjon, så da måtte butikken ta inn fra noen andre. Og det ville ikke kunden ha noe av! Sånt varmer jo i hjertet både for oss og for Rema, forteller Jonas Viken.

Les også: De er gift med hverandre - og med Rema 1000!

Fakta om Rema 1000:

REMA 1000 AS omfatter virksomheten til REMA 1000 i Norge og Danmark. Virksomheten eies 100 prosent av Reitangruppen. REMA 1000 er Norges ledende dagligvarekjede og en av landets sterkeste merkevarer. Rema 1000-butikkene er drevet etter en franchise-organisasjonsform, som i korthet betyr at franchisegiveren (Rema 1000) har utviklet standarder for etablering og drift av lokale virksomheter under et felles navn, mens franchisetakeren (kjøpmennene) står for driften av virksomheten og bidrar med personlig initiativ, skaperlyst og kunnskap om lokale forhold.