I fjor visste ingen hva Ølsprøtt var. Nå selges det 2500 bokser i uka!

Suksessen Ølsprøtt er historien om en oppfinnsom trøndersk baker på danmarkstur, restene av lokal ølproduksjon og Rema 1000-kjøpmenn som tok sjansen på å selge et nytt, helsprøtt og lokalt produkt.

Rema-kjøpmennene Kristian Lorvik (Melhus Torg) og Paul Eriksen Zimmerlund (Gaula) var først ute med å tilby Ølsprøtt i sine butikker. Og det slo til med en gang. Ølsprøtt er nå i ferd med å bli trøndersk mat-historie!
Annonsørinnhold produsert av Adresseavisen Brand Studio

- Det er helt utrolig! At vi skulle lykkes så godt, så fort, det hadde ikke noen av oss trodd, sier Truls Wæraas daglig leder i selskapet Attåtnæring AS, som står bak Ølsprøtt. Foruten Wæraas består Attåtnæring av driftssjef Lars Utseth og markedssjef Stein Erik Brekke.

Du har kanskje sett dem i en Rema-butikk: Noen små, originale brun-grå papp-bokser, med Ølsprøtt-logo og klistrelapper som gjerne er litt på skeiva. Inne i boksene finner du salte og sprø godsaker, som kan nytes alene eller sammen med ost og spekemat, for eksempel.

- Ølsprøtt er alt mellom kjeks og snacks, og kan brukes til utrolig mye. Det er restene av ølproduksjon som brukes som råvare, og som sammen med vår egen blanding skaper den unike smaken, forklarer Truls. Vi treffer ham og representanter for distributør Rema 1000 og råvareleverandør Austmann Bryggeri, på Sandmoen hos Melhus Bakeri, som baker Ølsprøtt for Attåtnæring.

Ideen om Ølsprøtt ble unnfanget for et par år siden. Baker Lars Utseth hos Melhus Bakeri var på danmarkstur, og i København fikk han smake fritert rugbrød. Samtidig er Lars en skikkelig ølhund, så han fikk ideen til å blande alle disse ingrediensene.

En glad gjeng, som alle har sin del av suksessen Ølsprøtt: F.v. Kjøpmann Kristian Lorvik (Rema 1000 Melhus Torg), markedsansvarlig Thomas Sjue fra Austmann Bryggeri, baker Lars Utseth, daglig leder Truls Wæraas hos Attåtnæring og kjøpmann Paul Eriksen Zimmerlund (Rema 1000 Gaula).

Testing og feiling

For å kunne skape Ølsprøtt trengte Lars rester fra ølbrygging, eller såkalt mesk. Det var naturlig for ham å koble inn en lokal ølprodusent. Restene fra ølbryggingen ble blandet med Lars sin egen «magic mix», smurt utover ei stekeplate, delt inn i biter og satt i ovnen der den sprø konsistensen oppsto. I korthet er det fortsatt slik produksjonen av Ølsprøtt skjer.

Baker Lars Utseth hos Melhus Bakeri har blandet rester fra Austmann med sin hemmelige miks og smører dette utover plata, for å steke en ny ladning Ølsprøtt.

- Det ble testing og feiling rundt et år, før det begynte å ligne på noe, forteller Lars. Han, Truls og Stein Erik (som kjente hverandre fra før) fikk slik tro på produktet at de sammen dannet selskapet Attåtnæring AS, og Melhus Bakeri fikk oppdraget med å produsere Ølsprøtt. Under Matfestivalen i Trondheim 2017 fikk det nye produktet sin debut.

Dagen vi treffer karene, er Brekke forøvrig ute og leverer Ølsprøtt, fra produksjonslokalene i Melhus Bakeri. Melhus Bakeri fikk forøvrig oppdraget med å produsere godsakene. Under Matfestivalen i Trondheim 2017 debuterte man med det nye produktet.

- Der så vi at det fungerte. Folk likte det og ga oss bekreftelsen vi trengte. Dermed var det bare å kjøre på, forteller Truls. Etterhvert kom øl-håndverkerne Austmann Bryggeri i Trondheim inn med leveranser av mesk fra sin ølbrygging (bildet under). ØX Tap Room leverer også slik mesk.

Etter først å ha fokusert på hotell- og restaurantbransjen, så bestemte Attåtnæring seg for at dagligvarebransjen fort kunne være mer effektiv for å få produktet ut til folket. I februar i 2018 kom Truls, Lars og Stein Erik i kontakt med kjøpmann Kristian Lorvik ved Rema 1000 Melhus Torg. Men han var ikke interessert i å ta inn bare noen få bokser Ølsprøtt. For etter å ha hørt bakgrunnen og fått en smak, tok han likegodt inn en hel pall med det uprøvde produktet!

- Man må jo satse litt, flirer Kristian.

Og Ølsprøtt-boksene bare føyk ut av butikken! Dermed var det klart for å ta inn Ølsprøtt også i Rema 1000 Gaula på andre siden av elva, før en rekke andre butikker fulgte etter.

Da salget tok av

- De første butikkene var selve syretesten. Så vi er utrolig takknemlige for at de tok en sjanse på et helt nytt produkt, sier Truls. Han husker godt den dagen det tok ytterligere av:

- Jeg satt sammen med salgssjef Ove Stenesløkken i Rema 1000 Midt-Norge rett etter påske. Han gikk inn i sine systemer og så at Ølsprøtt i flere butikker solgte enormt bra og dessuten dobbelt så mye som klassiske kjeks-sorter. Dermed fikk vi tilgang til enda flere Rema-butikken.

Rundt ett år etter debuten på Matfestivalen, selges Ølsprøtt nå i 70 Rema-butikker i Midt-Norge. Snart kan nok resten av landet også vente seg et møte med den helsprø snacksen.

For alle aktørene er det et spennende innovasjonsarbeid de har deltatt i.

- På denne måten får vi i Austmann utnyttet rester, eller mesk, fra ølbryggingen. Det gjør Ølsprøtt til et lokalt og meget miljøvennlig produkt. Som dessuten er knallgodt! Og vi har sikkert 100 tonn av dette i året, så det er bare å bake Ølsprøtt, smiler markedsansvarlig Thomas Sjue hos Austmann Bryggeri.

- Å være med på utviklingen av et lokalt produkt som Ølsprøtt, er helt fantastisk. Og det er ekstra spesielt siden produktet lages av noe som egentlig er rester etter ølproduksjon. På den måten er dette et meget bærekraftig produkt, sier Vidar Andersen, regiondirektør i Rema 1000. Han har stor tro på at Ølsprøtt allerede har fått en unik plass hos forbruker og er i ferd med å etablere seg som en merkevare i segmentet kjeks og snacks. Ølsprøtt er jo noe helt nytt og kan gjerne brukes til ost og spekemat, som bare «snavling».

Baker Lars Utseth demonstrerer oppdelingen av Ølsprøtt, før det skal stekes, for Thomas Sjue fra Austmann Bryggeri og kjøpmann Kristian Lorvik fra Rema 1000 Melhus Torg.

Salget av Ølsprøtt passerte våren 2018 hele 2500 bokser i uka, og uka etter at vi treffer den blide gjengen, ser det ut for at det kommer til å selges 3000 bokser. Salget har økt raskere enn forventet og det betyr at man må kjøre doble skift med baking av Ølsprøtt hos Melhus Bakeri på Sandmoen. Ølsprøtt-boksene, med sitt karakteristiske og unike design, lages dessuten ferdig lokalt av Prima.

- Lappene som klistres på, er ikke alltid 100 prosent likedan plassert. Men det er helt fint! At emballasjen kan være litt på halv tolv, gir boksene litt særpreg, synes Truls.

Populært hos store og små

- Det er i alle fall kjempepopulært. Både kunder og egne unger liker det, sier Kristian Lorvik og kjøpmann Paul Eriksen Zimmerlund fra Rema 1000 Gaula.

Med Rema 1000 som distributør, er Ølsprøtt godt posisjonert i Midt-Norge allerede. Attåtnæring håper selvsagt at Ølsprøtt-boksene skal finne veien til Rema-butikker over hele landet, og det vesle selskapet tror hotell- og restaurantbransjen kan ha et stort potensiale for dette nyskapende produktet.

Truls Wæraas i Attåtnæring kan sjekke nok en ladning Ølsprøtt, før det sendes ut til kjøperne.

- At det er en trøndersk nyskapning betyr ikke så mye når dette skal selges på Vestlandet eller i Oslo, men vi er jo svært stolte over hva vi har fått til sammen her i Trøndelag, sier Truls Wæraas.

Les også disse sakene om Rema 1000 i Midt-Norge:

Møt Trondheims fire nye Rema-kjøpmenn

Rema-eventyr på Stavset i 30 år

Skaper vekst med søt trøndersk tradisjon

Selger 2,1 millioner liter Dahls Julebrus

Britt og Mesut ble hedret for innsatsen

Høstens mest smakfulle eventyr kommer fra Røros

Historien om hvordan krabbe ble en trøndersk mat-suksess

Hos Lund bakes det med humor og stolthet

Historiske Hamstad Bakeri vokser med Rema-avtale

Rema-kjøpmennene i Stjørdal har alle trøndernes kjøkkenhage et steinkast unna

Dette er Rema-brødrene på Fosen

- Kunden er sjefen over alle sjefer

Mia (20) drømte om Rema-jobb som lita jente

Stine (30) kapret drømmejobben på Berkåk

Dette er en ekte kjøpmannsfamilie

Gift med hverandre - og Rema 1000

Her kryper krabbene nesten rett inn i butikken