Mia Therese Langørgen er bare 20 år, men har etter to år hos Rema 1000 Melhus Torg, allerede avansert til jobben som nestkommanderende i butikken. 

Mia Therese Langørgen er bare 20 år, men har etter to år hos Rema 1000 Melhus Torg, allerede avansert til jobben som nestkommanderende i butikken. 

Rema 1000 Melhus Torg:

Drømte om Rema-jobb som barn, nå er Mia (20) sjefens nærmeste

Allerede som fire-åring sa Mia Therese Langørgen til familien at hun skulle jobbe i en Rema-butikk når hun ble stor. I mai ble 20-åringen ansatt som nestkommanderende for Rema 1000 på Melhus Torg.
Rema 1000 Midt-Norge

- Det var nok en del som ble overrasket da jeg fikk jobben. Mange gikk automatisk ut fra at Kristian (Lorvik, kjøpmannen) hadde valgt en mann, da de hørte at noen var ansatt i jobben. Så det var litt morsomt å fortelle at det var jeg som faktisk fikk jobben, smiler Mia.

Vi treffer henne en torsdag i juli. Kjøpmann Kristian er på ferie, så fra denne uka er det Mia som er sjef for Rema-butikken midt i Melhus sentrum. Det er en perfekt oppgave for den unge melhusbyggen.

- Jeg trives med ansvar og store oppgaver. Vi har så utrolig mange flinke og ansvarsfulle medarbeidere her, at jeg ikke er noe redd for hvordan dette skal gå, sier hun.

- Klart jeg har lyst å drive egen Rema-butikk en gang, slår Mia Therese Langørgen fast. 

Mias jobb som nestkommanderende (NK), innebærer i korthet at hun har helt vanlige oppgaver, samtidig som hun fungerer på vegne av kjøpmannen. NK-rollen i Rema-systemet er sett på som et springbrett for talenter som deretter kan være aktuelle for Talentprogrammet, som i sin tur kan åpne muligheten for å ta over en Rema-butikk på egen hånd. Mia stortrives i rollen og er ærlig på at hun tror det kan være starten på en spennende karriere.

Finn Rema 1000 Melhus Torg på Facebook her!

Lyst å bli kjøpmann

- Jeg har lyst å drive egen Rema-butikk en gang, men akkurat nå tenker jeg mest på å gjøre en god jobb her jeg er. Uansett skal man ha en slik rolle i to år før man blir vurdert for Talentprogrammet, forklarer Mia, mens walkietalkien spraker. Rema-butikken på Melhus Torg er nemlig såpass stor at de ansatte trenger et kjapt og greit kommunikasjonsverktøy for å kunne gi hverandre løpende beskjeder.

Den unge sjefen skryter uhemmet av kollegene. Hun kaller dem «Rema-mennesker», et begrep hun synes dekker både personene og kulturen de har internt i butikken.

- Vi er et skikkelig bra team, som backer og støtter hverandre, sier Mia Therese Langørgen om Rema 1000-butikken på Melhus Torg. 

- Vi har fått en god opplæring fra Rema, men vi har klart å skape et ekstra godt samhold og arbeidsmiljø i tillegg. Alle er flinke til å backe hverandre opp, gi hyggelige tilbakemeldinger og skryte av hverandre. Slike ting gjør at man gleder seg ekstra til å gå på jobb, forteller Mia.

Hun var ikke mer enn fire år da hun ifølge moren snakket om å jobbe i «Jema 1000» som voksen. Som 18-åring fikk hun muligheten som ekstrahjelp i butikken og da videregående skole var over, gikk hun inn for å kun jobbe i Rema-butikken en stund. Så dukket muligheten opp og i mai fikk hun NK-jobben.

- Jeg turte nesten ikke håpe på det selv. Men jeg ble så glad da jeg fikk muligheten!

Les på rema.no: Slik er det å være kjøpmann eller nestkommanderende

Hun har fått mye støtte og positive tilbakemeldinger på utfordringen hun har tatt på seg. Hun er bevisst på at hun blir et godt eksempel for andre.

- Jeg synes det er bra om andre jenter ser at det er mulig å ta på seg ambisiøse oppgaver og lykkes med det, sier hun.

- Jenter løfter og lemper, selv om vi har lange øyenvipper og hestehale, smiler Mia Therese Langørgen. 

Har fått støtte og tillit

Med faste ansatte og ekstravakter, så er det 24 ansatte ved denne Rema-butikken. Den er åpent fra tidlig til sent og er plassert midt i et sterkt voksende område. Selv om Mia er blant de yngste i hele butikken, og trolig blant de yngste NK’ene i Rema-systemet, så opplever hun tillit og støtte hele veien fra kjøpmannen til ekstrahjelpene.

- Alle her er ansvarsfulle mennesker med dedikerte oppgaver. Jeg har alltid skrevet opp hver morgen hva jeg skal gjøre den aktuelle dagen, men merker allerede at jeg skriver mindre og mindre. Det betyr at mye fungerer, selv om det ikke akkurat er noen åtte til fire-jobb, ler hun.

Kvelden før var hun i Trondheim sentrum, da VG-lista besøkte byen. Hun sjekket hele tida mobilen for å være sikker på at hun svarte opp behov.

- Jeg har jo ansvar for å kalle inn folk om noen er syke, blant annet. Som NK får man veldig god innsikt i hvordan en kjøpmanns hverdag er. Det er en meget operativ jobb, som betyr at kjøpmannen er mye ute i butikken og blant kundene. Jeg synes det er lærerikt og gjør meg enda mer motivert for å klare en lignende utfordring selv, sier Mia.

Les også: Her er kjøpmannsfamilien på Støren

En tur gjennom butikken og lageret bak, viser realiteten i det hun snakker om. Her må Mia mestre e rekke ulike oppgaver, helt fra å ta imot ferskvare, hjelpe til med plassering av frukt og bær og helt til å ta kassa.

- Men det fins ingen jobb som heter å «sitte i kassa på Rema». Ingen gjør bare det. Her har vi alle ulike ansvarsområder og oppgaver. Vi delegerer ansvar og fungerer sammen som et team. Alle skal være like mye verdt, sier den unge sjefsvikaren.

Regiondirektør Vidar Andersen i Rema 1000 Midt-Norge sier at NK-rollen er en nøkkelrolle i alle Rema-butikker, og en rekrutteringsplattform for nye kjøpmenn til butikkene.

- Den nestkommanderende er kjøpmannens høyre hånd. Kristian på Melhus er et eksempel på hvordan en kjøpmann gir mye tillit i form av ansvar og oppgaver til en medarbeider med de rette holdningene. Som nestkommanderende får Mia nå erfaring i å skape resultater og lede mennesker, noe som er akkurat hva vi ønsker, forklarer Andersen.

Når kjøpmann Kristian Lorvik er på ferie, er det nestkommanderende Mia som har ansvaret for at butikken går rundt. Et ansvar hun stortrives med! 

- NK-rollen utgjør en stor forskjell på i min hverdag. Mia er en svært ung NK, men voksen for alderen og jeg føler meg sikker på at hun er rette personen for å løfte butikken til nye høyder. Vi går dessuten en spennende høst i møte, der vi skal åpne Midt-Norges største Post i Butikk. Da blir det svært viktig å ha en velfungerende NK, sier kjøpmann Kristian Lorvik.

Mange lokale produkter

Som så mange andre Rema-butikker er det mange faste kunder, som de ansatte ofte kjenner bursdagen til. Både blant ansatte og kunder er det småprat og hyggelige beskjeder. Blant varene folk er opptatt av disse dagene, er lokale jordbær. Dessverre er den trønderske sommeren slik at lokale jordbær er mangelvare, men det viser uansett at folk er opptatt av lokal mat av høy kvalitet.

- Kvalitet på maten er kjempeviktig for kundene, gjerne koblet sammen med lokal tilhørighet. Vi har for eksempel ulike kjøttprodukter fra Eidsmo Kjøtt på Kvål, vi har øl fra Hogna Brygg i Singsås og ost, rømme og egg fra Røros, for å nevne noe. Dette selges det mye av og interessen blant folk er klart økende, mener Mia. Dette går hånd i hanske med den strategiske tenkningen i Rema 1000:

Les også: Stine fikk drømmejobben på Berkåk

- Rema 1000-butikkene har store muligheter for å samarbeide med lokale produsenter. Dette er en viktig satsing for oss og hver enkelt Rema-butikk vil kunne ha et helt unikt tilbud på lokale produkter, sier Vidar Andersen, regiondirektør i Rema 1000 Midt-Norge.

Kundefokuset er viktig i hele Rema-systemet. Det er utarbeidet helt konkrete retningslinjer for hvordan man skal behandle kundene. Dette er noe de ansatte ved Rema 1000 Melhus Torg prøver å leve etter hver eneste dag. Mia selv sier at jobben hennes handler like mye om mennesker, som dagligvarer.

- Kunden er vår øverste sjef, slår hun fast.

Les også: Les om hvorfor Heijakomhadet er så viktig for Rema 1000 Gaula


Fakta om Rema 1000:

REMA 1000 AS omfatter virksomheten til REMA 1000 i Norge og Danmark. Virksomheten eies 100 prosent av Reitangruppen. REMA 1000 er Norges ledende dagligvarekjede og en av landets sterkeste merkevarer. Rema 1000-butikkene er drevet etter en franchise-organisasjonsform, som i korthet betyr at franchisegiveren (Rema 1000) har utviklet standarder for etablering og drift av lokale virksomheter under et felles navn, mens franchisetakeren (kjøpmennene) står for driften av virksomheten og bidrar med personlig initiativ, skaperlyst og kunnskap om lokale forhold.

Innholdet i denne artikkelen er ikke laget av redaksjonen, men av Brand Studio, en del av avisens annonseavdeling. Vi er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Om du opplever at denne eller andre annonser er utydelig merket, gi oss gjerne beskjed på e-post. Synes du denne type artikler ser spennende ut for din bedrift, ta gjerne kontakt på samme e-post.