- Kunden er sjefen over alle sjefer

Kunden er vår øverste sjef, heter det gjerne i Rema-butikkene. For kjøpmann Paul Eriksen Zimmerlund (31) hos Rema 1000 Gaula er det noe mer enn bare et begrep.

Kjøpmann Paul Eriksen Zimmerlund (31) hos Rema 1000 Gaula er helt klar på at det er kundene som er hans øverste sjef.
Annonsørinnhold produsert av Adresseavisen Brand Studio

- Vi bruker å si at vi på en måte står på en scene når vi er ute i butikken. Publikum ser oss og avgjør ganske raskt hva de synes. Derfor er det helt avgjørende hvordan vi opptrer ute blant kundene, forklarer han.

Vi besøker Rema 1000-butikken hans rett ved Gimse bru på sørsiden av Gaula, en småkald og våt julidag. Trønderværet er ikke alene om å skape feriestemning i butikken. For akkurat denne Rema-butikken ligger kloss ved Gimse barne- og ungdomsskole og Melhus videregående skole. Siden elevene har fri, er det som vanlig på denne tida, mye roligere i butikken.

- På en måte er det greit, for da får vi tid til å vaske, rydde og ellers gjøre ting som man kanskje ikke rekker i det daglige, forteller Paul.

Kjøpmann Paul Eriksen Zimmerlund tar gjerne gaffeltrucken fatt for å gjøre butikken klar for kundene. Her sammen med frukt- og grøntansvarlig Gunn Randi Riseth.

For i resten av året er det stor pågang av elever, i tillegg til de vanlige kundene. Rundt lunsj og etter skolen er det mange ungdommer som kommer fra skolene for å handle.

- Det er kjempehyggelig. Vi har også etablert et samarbeid med ungdomsskolen om oppførselen vi må forvente av ungdommene når de kommer i butikken. En slik dialog har jeg stor tro på, sier Paul.

Sjekk ut Rema 1000 Gaula sin Facebook-side her!

En helt annen utdanningsinstitusjon er Rema-skolen, Rema sin interne opplæring og videreutdanning av kjøpmenn. «Heijkomhadet» er et begrep derfra, som Paul mener er sentralt i den daglige driften. Store plakater med slagordene henger inne på den ene veggen i det vesle pauserommet bak i butikken, så her er det klart fokus på betydningen av begrepet «Heijakomhadet».

- Hva det betyr? Vi sier HEI til kundene, vi sier JA når de vil bytte en vare. Vi sier KOM når de ikke finner noe, og vi sier HADET når de går ut av butikken. For meg er det en enkel og nyttig regel for hvordan vi hver dag skal håndtere kundene på best mulig måte, forklarer Paul.

«Tiller-ramp»

Gaula-kjøpmannen har, som mange av sine kolleger, gått veien fra en første jobb som ekstrahjelp, Han er opprinnelig «Tiller-ramp» og startet selvsagt på Rema 1000 Tiller som ekstrahjelp, i en alder av bare 18 år. Så åpnet det seg en mulighet som NK samme sted. Deretter var Talentprogrammet i Rema neste skritt. Så åpnet det seg en mulighet for å drifte en Rema-butikk på Steinkjer en periode.

- Det var veldig lærerikt. Etter det så fikk jeg høre at det var mulighet for å ta over Gaula-butikken og dermed søkte jeg daværende direktør om å gå inn her. Et par dager etter så fikk jeg beskjed om at det bare var å gå i gang, forteller Paul fornøyd.

Han er bare 31 år, men har vært kjøpmann her i Melhus allerede i snart to år. Alder og bakgrunn er noe han deler med mange andre i samme rolle. Blant annet er han like gammel som, og har jobbet sammen med, Frøya-kjøpmann Joakim Gjertsen.

Les også: Dette er kjøpmannsekteparet Joakim og kona Lotte på Frøya

Og på samme måte som mange andre så jobber Pauls kone også i samme butikk, riktignok med noe kortere uke.

- Hun har ferie akkurat nå, men en av oss måtte selvsagt jobbe, så det ble meg, forteller Paul. Familien bor på Tiller, som gjør at han alltid kjører andre veien av rushtrafikken.

Paul bekrefter at det å være Rema-kjøpmann ikke er en åtte til fire-jobb, men sier samtidig at friheten, variasjonen og fleksibiliteten er stor, noe som gjør det ekstra lett å trives. Og trivsel med et godt arbeidsmiljø kreves virkelig for å lykkes i det som er en knallhard, lokal konkurranse. Ikke bare er det flere dagligvarebutikker i en meget avgrenset omkrets, det er også mange kunder som drar til City Syd eller Trondheim for å handle.

- Heldigvis er befolkningen i Melhus i vekst, selv om det meste av nye bygg akkurat nå kommer på andre siden av elva.

For å vinne kampen om dagligvarekundene, så satser Rema 1000 på lokale matvarer, i tillegg til den overordnede policyen om å vinne priskrigen mot de andre kjedene. Blant annet vant Rema 1000 nylig en stor pristest i VG på grillmat.

- Sommeren 2017 går kanskje ikke inn i historien som verdens beste grillsommer, men slike pristester er viktig for oss å vinne, sier Paul. Foruten billige dagligvarer, så er lokale og kortreiste dagligvarer som sagt et tydelig fokus hos Rema 1000. I butikken sin har Paul derfor blant annet ulike pølser og morr fra Eidsmo Kjøtt på Kvål, sammen med øl fra Hogna Brygg i Singsås og kjøtt fra Dalpro på Hitra.

Unge digger morr

- Jeg opplever at kundene er mer og mer opptatt av lokal mat. Morr fra Eidsmo er kjempepopulært, også blant yngre kunder, forteller Paul.

- Rema 1000-butikkene har store muligheter for å samarbeide med lokale produsenter. Dette er en viktig satsing for oss og hver enkelt Rema-butikk vil kunne ha et helt unikt tilbud på lokale produkter, sier Vidar Andersen, regiondirektør i Rema 1000 Midt-Norge.

Vi blir med Paul rundt i butikken. Som andre Rema-kjøpmenn er han meget operativ, og han tar selv ansvar for mange av de praktiske oppgavene i butikken. Nå skal god, norsk laks stables inn i kjøleskapene og da trår han likegodt til selv.

- En av fordelene med å være så operativ, er at kjøpmannen blir veldig synlig i butikken, for kundene og dermed for lokalmiljøet. Det er alfa og omega for kundene, tror Paul.

Les også: Mia (20) er allerede blitt leder i Rema-butikk

Utover forholdet til kundene og de ansatte, så legger han stor vekt på at butikken er med på å skape en god arbeidsplass, med til sammen 11 ansatte. Det gir dessuten ekstra tilfredshet å se lokale, unge medarbeidere kommer seg opp og frem.

- Vi fikk en av ekstrahjelpene våre her inn via Operasjon dagsverk. Han gjorde det så bra at han fikk fortsette. Det er litt av en racer, så det lover godt for fremtiden, humrer Paul.

Fakta om Rema 1000:

Rema 1000 AS omfatter virksomheten til REMA 1000 i Norge og Danmark. Virksomheten eies 100 prosent av Reitangruppen. Rema 1000 er Norges ledende dagligvarekjede og en av landets sterkeste merkevarer. Rema 1000-butikkene er drevet etter en franchise-organisasjonsform, som i korthet betyr at franchisegiveren (Rema 1000) har utviklet standarder for etablering og drift av lokale virksomheter under et felles navn, mens franchisetakeren (kjøpmennene) står for driften av virksomheten og bidrar med personlig initiativ, skaperlyst og kunnskap om lokale forhold.