(Foto: Glen Musk)

  Foto: Glen Musk

Fra Kløvermarked til Bunnpris: Slik ble den unike butikken på Tyholt til

Bunnpris & Gourmet Tyholt fyller 55 år. Mye har forandret seg på denne tida, men noe er fortsatt det samme. En fristende ferskvaredisk og en fantastisk frukt- og grøntavdeling går aldri av moten.

1. desember 1965 åpnet Kløvermarked på Tyholt dørene for første gang. 55 år senere har mye skjedd, og blant annet har de fått et nytt navn – Bunnpris & Gourmet Tyholt. Men noe har ikke endret seg med årene, forteller Arvid Osen, som var butikksjef da butikken åpnet.

- De «levende» produktene var viktig for oss helt fra starten. Vi skulle ha en skikkelig ferskvareavdeling med betjente disker, og vi satset allerede da på frukt og grønnsaker. Det er morsomt at ferskvareavdelingen fortsatt leverer høy kvalitet og ikke minst at frukt- og grøntavdelingen vant NM-gull i år, sier Arvid Osen, som satt bak roret i butikken frem til 2003.

Selv om det er over 50 år siden, husker han åpningsdagen svært godt.

Bunnpris & Gourmet på Tyholt het Kløvermarked da de åpnet dørene for første gang i 1965.  

- Som å komme inn i domkirka

- Det var lang kø og god stemning. Noen damer fra eldresenteret ved siden av butikken hadde med seg blomster og ønsket oss velkommen. Én av dem sa noe jeg aldri glemmer da hun kom inn i butikken: «Å trøste mæ, det e som å komme inn i domkirka», haha, sier Osen med et smil.

- Det sitatet fra damen sier mye, egentlig. Vi skilte oss veldig ut fra de fleste andre butikker, og var én av de største dagligvarebutikkene i byen på den tiden, legger han til.

Det var ikke bare på bakkeplan det var liv i lokalene på Tyholt. I kjelleren skjedde det mange ting i den første perioden.

Mye har forandret seg på 55 år – men verdiene til butikken er fortsatt det samme.  

- Der hadde vi parfymeri, klær, garn, jernvare, fargehandel - og til og med en bank i en periode. Vi har også hatt en egen slakter og pølsemaker i kjelleren. Der hadde han et eget verksted i ti år. Der det ble partert lam, svin og storfe for salg oppe i butikken. Han produserte blant annet kjøttdeig, påleggsvarer, gryteretter og mye annet. Til jul var husets lammerull og sylte to meget populære produkter, sier Osen.

- Men etter hvert innså vi at det ikke var så enkelt å få kundene ned kjellertrappa, så vi bestemte oss for å satse fullt og helt på butikken i hovedetasjen, legger han til.

Ostemodneriets far

Men det var ikke helt fritt for liv i kjelleren. I 1974 fikk han på plass et ostemodneri der nede, og kunne dermed tilby kundene velmodnet Norvegia, Jarlsberg og Sveitserost.

Osen har lært my ei sine mange år som kjøpmann. Nå er han stort sett bare en fast kunde.   Foto: Glen Musk

 

- Jeg hadde kontakt med en flink mann på meieriet, som hadde mye kunnskap om ost. Han lærte jeg mye av. Hvordan osten skulle behandles, temperatur, luftfuktighet og hvor ofte osten bør vendes under modningen, sier Osen.

Og moden ost setter kundene pris på. I dag har ostemodneriet fått en helt ny drakt oppe i hovedetasjen – rett ved ferskvaredisken.

At folkets matvaner har endret seg på 55 år er det ingen tvil om. Og Osen er ikke i tvil om hva som er den største forskjellen på kundene i dag – kontra 1965.

- På 60- og 70-tallet var det for det meste husmødre som handlet. Menn var kanskje med av og til, men de hadde ofte hendene bakpå ryggen og var ikke så engasjert. Nå ser vi at både menn og kvinner – og ikke minst ungdommer – kommer innom. Interessen for mat og kvalitetsråvarer har økt, og det er veldig gledelig, mener Osen.

- Og det har jo igjen ført til et mye større og bredere vareutvalg. I 60-årene var pepper og salt, ketsjup og sennep bestselgere i smakssammensetning – for å sette det litt på spissen, legger han til.

Høydepunktene

Osen sier at har vært mange høydepunkter gjennom årene han drev butikken på Tyholt. Den viktigste milepælen skjedde på starten av 80-tallet.

- Vi utvidet butikken kraftig i 1981. Det var en stor dag, jeg husker fortsatt datoen. 12. juni hadde vi en stor re-åpningsdag, og denne utvidelsen ble viktig for fremtiden til butikken, sier Osen.

Han trekker også frem de mange prisene de har vunnet gjennom årene.

Kløvermarked ble kåret til Årets Handelsbedrift i Trondheim i 1992. I 2000 ble butikken kåret til Norges beste osteavdeling. Så sent som i år ble de norsk mester i frukt og grønt.

- Vi har også levert ost til kongen og dronningen. De skulle en tur til Nederland, som er en stor ostenasjon. Så de ville imponere dem med god ost fra Norge. Da sporet dem opp oss. Det var selvsagt en stor ære og veldig morsomt, sier Osen.

Dette utklippet fra Adresseavisen henger fortsatt i pauserommet i kjelleren.  

 

På folkemunne blir Bunnpris & Gourmet Tyholt ofte fortsatt kalt for «Kløver’n», selv om det er over 23 år siden butikken byttet navn.

- Vi ble Bunnpris i 1997 og la også til «Gourmet» i navnet for å vise at vi skiller oss litt ut. Mange ble litt irriterte over navnebyttet i starten, men det gikk fort over, sier Osen.

- Lykke var en viktig bidragsyter

Det lå lenge i kortene at «Kløvermarked» på Tyholt skulle bli Bunnpris. Siden midten av 70-tallet har Osen hatt et tett samarbeid med Bunnpris-gründeren Trond Lykke, som nylig gikk bort.

- Trond Lykke har vært en viktig bidragsyter for oss på Tyholt i mange, mange år. Jeg hadde et utrolig godt samarbeid med ham. Han forsto virkelig butikkfaget, sier Osen.

Osen forteller at Lykke var en god støttespiller da det ble mer og mer vanlig med selvbetjening. Og betjente butikkavdelinger falt litt av moten.

Ferskvaredisken lever i best velgående, og her er Osen ofte innom.   Foto: Glen Musk

- Noen leverandører gjorde litt narr av ferskvaredisken og kalte oss gammeldags. Men Trond og jeg var steinhard på at vi måtte skille oss ut. Ferskvaredisken skaper en spesiell atmosfære i butikken, spesielt når folk kan se på når man står og steker mat og kjenner lukta i lokalene. Det gir også en stor fleksibilitet til kundene våre. Her skal de få akkurat det kjøttstykket de vil ha i den rette størrelsen, sier Osen.

I dag er Osen pensjonist, men du kan fortsatt se ham titt og ofte i lokalene.

- Jeg har jobbet litt i små perioder frem til jula 2018. I dag er jeg bare en fast stamkunde. Men jeg er alltid tilgjengelig for Tore og de ansatte hvis de lurer på noe. Det er vanskelig å gi helt slipp på butikken, medgir Osen.

Kjøpmann Tore Bjørnebo, som i dag styrer Bunnpris & Gourmet Tyholt er derimot glad for at Osen fortsatt er en del av butikkfamilien.

- Han er litt som vår egen Nils Arne Eggen. Han kommer med mange gode råd og er utømmelig for interessante historier fra et rikt butikkliv. Det er noe med at man alltid skal lytte til erfarne fjellfolk. Vi setter pris på når Arvid kommer innom, sier Bjørnebo.

Og det er ingen tvil om at Osen er veldig fornøyd med det Bjørnebo og kollegene presterer.

- Jeg er utrolig imponert, du får lyst til å handle her. Det er gjennomført orden, perfekt varemengder, en fantastisk ferskvaravdeling, Norges beste frukt- og grøntavdeling og en utrolig hyggelig betjening med stor varekunnskap, skryter Osen.

Innholdet i denne artikkelen er ikke laget av redaksjonen, men av Brand Studio, en del av avisens annonseavdeling. Vi er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Om du opplever at denne eller andre annonser er utydelig merket, gi oss gjerne beskjed på e-post. Synes du denne type artikler ser spennende ut for din bedrift, ta gjerne kontakt på samme e-post.