Når Rema-kjøpmann Odd Christian Stellander selger krabbe i butikken sin på Hitra, er de hentet opp rett fra havet utenfor. Her studerer han råvarene hos mottaket ved HitraMat. 

Når Rema-kjøpmann Odd Christian Stellander selger krabbe i butikken sin på Hitra, er de hentet opp rett fra havet utenfor. Her studerer han råvarene hos mottaket ved HitraMat. 

Rema 1000 Hitra:

- Vi er så nær Rema-butikken at denne nesten kan krabbe inn selv

Kjøper du krabbe i Rema 1000-butikken på Hitra, er den trolig fisket opp av havet samme dag og like i nærheten.
Rema 1000 Midt-Norge

- Ferskere råvarer enn dette, får du ikke, sier Rema-kjøpmann Odd Christian Stellander (28), eller Odde blant kjentfolk. Han titter fornøyd på en ny ladning kravlende ferske Hitra-krabber.

Vi er med ham på kaia hos Hitramat, verdens største krabbefabrikk. Her kommer krabbebåter og fiskebåter inn med fangsten fra sjøen rett ved. Delikatessene sendes deretter til ulike mottakere over hele landet.

Magnus Letnes, kjøpte seg nylig båten «Nordfjell» for å etablere seg som krabbefisker. Han er blant de som fisker krabber, som ender opp i Rema-butikken til Odd Christian Stellander, ikke langt unna. 

Odde er en av mange som kjøper krabbe fra Hitramat. Han tar gjerne turen innom for å hilse på og se råvarene, før de foredles og kommer til butikken. Ved kaia møter vi den bare 21 år gamle Magnus Letnes, som nylig kjøpte seg båten «Nordfjell» for å etablere seg som krabbefisker. Denne litt forblåste julidagen leverte han 700 kilo krabber til HitraMat.

- En bra dag på sjøen, sier han fornøyd. Enkelte av krabbene han har levert havner trolig i Oddes egen Rema-butikk på Fillan, der krabbe er blant de lokale råvarene som akkurat denne butikken satser på. Dette henger sammen med at Rema 1000 nå øker fokuset på sunn og kortreist mat i de ulike butikkene. Det betyr at de ulike Rema-butikkene kan ha helt unike lokale matvarer.

Stor interesse for lokal mat

- Vi selger lokal krabbe og gårdsmat, som for eksempel sau og hjort fra Dalpro. Vi ser også etter stadig nye muligheter for flere lokale produkter, for det er flere og flere som spør etter lokal mat- og drikkevarer, forklarer Odde.

Smilet og latteren er aldri langt unna hos den unge kjøpmannen. Som andre kolleger har han tross sin unge alder, jobbet seg opp gjennom Rema-systemet. Allerede som 14-åring reiste han inn fra Hovin for å jobbe som ekstrahjelp hos Rema 1000 på Bromstad, for øvrig den aller første ordinære Rema-butikken. Etter å ha gått Talent-programmet i Rema, fikk han for noen år siden tilbud om å ta over Rema-butikken på Hitra.

Les også: Dette er Talentprogrammet i Rema

Kjøpmann Odd Christian Stellander stortrives på Hitra. Han er ekstra stolt av å være med på å skape arbeidsplasser og aktivitet ute i det trønderske øyriket. 

 

- Det har vært drømmen min og målet mitt hele tiden. Å få muligheten til å være Rema-kjøpmann er fantastisk. Jeg synes det mest spesielle er å være med på å skape noe her på Hitra. Vi skaper arbeidsplasser her ute, med det som dessuten er et skikkelig trøndersk konsept. Det gjør meg stolt og glad, sier Odde.

Følg Rema 1000 Hitra på Facebook!

Med på flyttelasset var også samboer Mari-Jeanne og ett barn. Hun fikk seg raskt jobb ved ungdomsskolen ikke langt unna, og nå er det unge paret godt etablert i lokalsamfunnet. Han savner ikke Trondheim.

- Her er alt så lettvint. Det er null stress. Ikke er det rushtid, heller, og jeg opplever folk som mindre stresset. Man har tid til å prate med hverandre. Da vi lette etter hus fikk vi kjøpt en bolig langt over standard og størrelse som det vi hadde i byen. Å stå opp i eget hus på morgenen og se utover havet; det er ren balsam for sjelen, sier Odde.

Han setter pris på at jobben som kjøpmann er så fleksibel. Å drive egen forretning er ikke en åtte til fire-jobb, bekrefter han, men det er likevel store muligheter for å styre hverdagen for seg selv og familien.

Positivt bidrag til lokalsamfunnet

- Det som har skjedd på Hitra er noe vi ser mange eksempler på. En ny kjøpmann kan for eksempel ha en ektefelle som flytter med, og tilfører lokalsamfunnet kompetanse og arbeidskraft. Det er en vinn-vinn-situasjon, sier Vidar Andersen, direktør i Rema 1000 Midt-Norge.

Kjøtt fra lokale Dalpro er, i tillegg til krabbe fra HitraMat, blant de lokale råvarene Rema-butikken på Hitra nå satser tungt på. 

- Samtidig er det flott at våre kjøpmenn har fokus på lokale varer. Hitramat er en av våre store leverandører også på nasjonalt nivå, så for Hitra sin del er det dobbelt positivt at vi klarer å satse mer på salget av slike produkter, forklarer Andersen.

Inne i Rema-butikken viser Odde oss rundt. Det er tidlig morgen denne julidagen, så det er ganske rolig. Men sommer på Hitra betyr stort sett travle dager for de som jobber her. Kanskje er de fastboende på ferie, men hyttefolket, turister og andre besøkende mer enn veier opp for det.

- Hitra øker innbyggertallet kraftig om sommeren, og omsetningen vår følger etter. Dette er høysesong også for oss, så nå handler det om å stå på, forklarer Odde.

Les også: Møt kjøpmannsparet på Frøya

Oddes nestkommanderende (NK) står og pakker opp matvarer, som skal inn i kjøledisken. Diasafitti Rødde er blant de rundt 15 ansatte i denne Rema-butikken. Den travle sommeren plager ikke henne.

Diasafitti Rødde (t.h.) er blant 15 ansatte i Rema-butikken på Hitra. Hun er også kjøpmann Odd Christian Stellanders nestkommanderende. 

- Jeg stortrives her! Og det er bare gøy at det er mye å gjøre, sier hun, før hun må løpe for å hjelpe noen kunder. For når kundene spør etter noe, så skal man hjelpe dem frem til det de lurer på.

- Det handler egentlig om oppdragelse. Vi som jobber i Rema skal være folkelige, joviale og med beina trygt plantet på bakken. Vi er her for kundene våre først og fremst, sier Odde.


Fakta om Rema 1000:

Rema 1000 AS omfatter virksomheten til Rema 1000 i Norge og Danmark. Virksomheten eies 100 prosent av Reitangruppen. Rema 1000 er Norges ledende dagligvarekjede og en av landets sterkeste merkevarer. Rema 1000-butikkene er drevet etter en franchise-organisasjonsform, som i korthet betyr at franchisegiveren (Rema 1000) har utviklet standarder for etablering og drift av lokale virksomheter under et felles navn, mens franchisetakeren (kjøpmennene) står for driften av virksomheten og bidrar med personlig initiativ, skaperlyst og kunnskap om lokale forhold.

Innholdet i denne artikkelen er ikke laget av redaksjonen, men av Brand Studio, en del av avisens annonseavdeling. Vi er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Om du opplever at denne eller andre annonser er utydelig merket, gi oss gjerne beskjed på e-post. Synes du denne type artikler ser spennende ut for din bedrift, ta gjerne kontakt på samme e-post.