Vant prisen for Norges beste frukt- og grøntavdeling – for andre året på rad

Bunnpris & Gourmet Tyholt dro nok en gang hjem seieren under årets NM i frukt og grønt.

Annonsørinnhold produsert av Adresseavisen Brand Studio

– Jeg ønsker å inspirere folk til å spise mer frukt og grønt. Det er et viktig bidrag til folkehelsa, sier Kine Stenhaug, som er frukt- og grøntansvarlig ved Bunnpris & Gourmet Tyholt.

Opplysningskontoret for frukt og grønt har i 14 år kåret landets beste frukt- og grøntavdelinger. Bunnpris & Gourmet Tyholt har kjempet i toppen lenge, og kan nå skilte med både ett sølv og to gull.

- Jeg ble utrolig glad da vi fikk vite at vi vant i år også. Vi har et dyktig team bestående av både heltids- og deltidsansatte, og alle har et stort engasjement for jobben sin. Sånt blir det resultater av, smiler Stenhaug.

Denne gjengen vant NM-gull for andre år på rad.

Høy kvalitet

Kjøpmann ved Bunnpris & Gourmet Tyholt, Tore Bjørnebo, er enig i at innsatsen Stenhaug og kollegene legger ned hver eneste dag er gulloppskriften.

- Det som er aller viktigst for oss er at avdelingen skal holde høy kvalitet gjennom hele åpningstiden. Da krever det at alle som jobber her, om det så er fulltid eller deltid, er med og setter sitt preg på avdelingen, sier Bjørnebo.

- Kine er flink til å dele sin kunnskap med de ansatte og det har ført til at vi har et meget godt lag som klarer å levere kvalitet til enhver tid, legger han til.

Kjøpmann Tore Bjørnebo skryter av jobben Kine Stenhaug og kollegene har gjort for å vinne NM i frukt og grønt.

Stenhaug har jobbet med frukt og grønt i flere år. Hun sier at laginnsatsen er viktig, men det er også viktig at det kundene plukker med seg hjem holder høy kvalitet.

- Vi har mer eller mindre en «nyåpning» i avdelingen hver morgen. Det skal være helt striglet. Varene vi setter inn skal være toppklasse. Vi snur og vender på alt før vi setter det frem i butikken. Ingen av våre kunder skal få med seg en bløt salat hjem, sier Stenhaug.

Kreativ

Stenhaug sier at frukt- og grøntavdelingen hele tiden er i utvikling. Folkets matvaner endrer seg også titt og ofte.

- Vi skal ikke mange år tilbake før avokado og mango var en eksotisk vare i dagligvarebutikkene, påpeker hun.

En favoritt blant kundene er ferskpresset juice.

- Kundene setter stor pris på at vi har fått på plass juicepresseren. Denne tar virkelig juiceopplevelsen til nye høyder, hver frukt er ulik, og med det endrer også smaken seg fra gang til gang.

Ferskpresset juice er en storfavoritt blant kundene.

Et av de små enkle grepene Stenhaug og kollegene har gjort er å henge opp informasjon og smarte oppskrifter og informasjon om enkelte varer.

- Inspirasjon er viktig i mathverdagen til folk. Oppskriftene blir fort revet bort fra hyllene våre. Og hvis de har noen spørsmål, så stiller vi selvfølgelig opp, sier Stenhaug.

Skal fortsette å levere

Med gull to år på rad – hva er planene videre for avdelingen?

- Frukt og grønt er noe som endrer seg hele tiden, og det blir viktig for oss å holde oss oppdatert på trendene som kommer. Vi ser at folk spiser mer vegetar og er opptatt av å ha et sunt kosthold. Jeg tror det kommer til å skje mye spennende fremover, sier Stenhaug.

Både Bjørnebo og Stenhaug er klar på at NM-gullet ikke blir en hvilepute for de ansatte ved Bunnpris & Gourmet Tyholt.

- Vi har mye spennende på gang, og for oss er det viktig å hele tiden utvikle oss. Vi ser på dette som toppidrett, sier Bjørnebo med et smil.

- Gullet har bare motivert oss til å gjøre ting enda bedre. Det er et enormt løft for oss og vi kommer til å holde trykket oppe. Vi ønsker å kjempe i toppen hvert eneste år, legger Stenhaug til avslutningsvis.